ادعاهای تکراری اروپا و فرافکنی و هراس از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران

نیویورک- ایرنا- سفیران و نمایندگان سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان در سازمان ملل در راستای همسویی با آمریکا با هراس از پیشرفت های هسته ای ایران بدون اشاره به زیاده خواهی های واشنگتن، تهران را متهم به استفاده از نکردن از فرصت‌های دیپلماتیک کردند.

نیکولاس دو ریوایر سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی پیش از نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام در جمع خبرنگاران با قرائت بیانیه مشترک فرانسه، انگلیس و آلمان افزود: برنامه هسته ای ایران اکنون پیش از هر زمان دیگری پیشرفت کرده است. این کشور در سه سال گذشته گام های بی سابقه ای برای افزایش سرعت برنامه هسته ای خود برداشته است و همچنان به اقدامات تشدید کننده ادامه می دهد.

در بیانیه این سه کشور اروپایی آمده است که مذاکرات فشرده وین به یک توافق قابل اجرا بر روی میز منجر شده است. ما متاسفیم که تاکنون ایران حاضر به استفاده از این فرصت دیپلماتیک نشده و به اقدامات تشدید کننده خود ادامه داده است.

در این بیانیه بدون اشاره به اقدام تخریبی اروپا و آمریکا آمده است که اقدام ایران در کنار گذاشتن یکی از تمهیدات اصلی شفاف سازی برجام از جمله خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی اتمی اقدامی منفی، مخرب و تحریک کننده است.

در این بیانیه ادعا شده است که  اقدامات ایران برای بازگشت آن به اجرای کامل تعهدات برجامی مانع ایجاد می کند. اقدامات ایران تعادل بسته توافق  بازگشت به  برجام که ماه ها در مورد آن مذاکره شده بود را برهم می زند و دستیابی به راه حل سیاسی را مشکل می سازد.

در این بیانیه ادعا شده است که ما از ایران می خواهیم اقدامات خود را متوقف کند و اقدامات تحریک آمیز هسته ای خود را معکوس کرده و به همکاری کامل با آژانس بازگردد و بدون تاخیر بیشتر پیشنهاد دیپلماتیکی که بر روی میز قراردارد و به مردم و کشور ایران سود می رساند را بپذیرد.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که  ایران باید هنگامی که هنوز فرصت هست، این توافق را نهایی کند. متاسفانه در مذاکرات روز گذشته (دوحه) ایران بار دیگر حاضر به استفاده از فرصت دیپلماتیک نشد و خواسته های جدید خارج از برجام و غیر واقعی را مطرح کرد.

در این بیانیه ادعا شده است که امروز شورای امنیت در مورد برنامه موشکی ایران که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است نیز گفتگو خواهد کرد. شورای امنیت از ایران می خواهد هیچ فعالیت مربوط به برنامه موشکی و بالستیک که می تواند به سلاح هسته ای مجهز شود، انجام ندهد.

در این بیانیه در راستای هراس از نفوذ منطقه ای ایران، تهران را متهم به اقدامات بی ثبات کننده کرده و مدعی شده اند ایران تمام  فعالیت های موشکی بالستیک و اشاعه را که مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است، متوقف کند.


 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha