۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۱:۲۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85472525
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انگلیس رای ممتنع خود به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را توجیه کرد

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل با رای ممتنع به قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل درباره دلیل این رای خود مدعی شد که لندن معتقد به راهکار دو کشوری است و اولین گام برای دستیابی به این هدف، حل بحران فوری غزه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی گفت: انگلیس همچنان متعهد به راه کاز دو کشوری است که امنیت و ثبات را هم برای مردم اسرائیل و هم برای مردم فلسطین تضمین می کند.

او مدعی شد: همانطور که ماه گذشته در شورای امنیت گفتیم، ما به این قطعنامه رای ممتنع می دهیم زیرا معتقدیم اولین گام برای‌ دستیابی به این هدف، حل بحران فوری غزه است. سریع‌ترین راه برای پایان دادن به درگیری، تضمین توافقی است که گروگان‌ها را آزاد کند و اجازه می‌دهد تا درگیری‌ها در غزه متوقف شود. پس باید با هم کار کنیم تا این به یک آتش بس پایدار و دائمی تبدیل شود.

سفیر انگلیس ادامه داد: تعیین افق برای تشکیل کشور فلسطین باید یکی از شرایط حیاتی برای توقف در نبرد و حرکت به آتش بس پایدار باشد. به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی، از جمله در سازمان ملل متحد، باید بخشی از این روند باشد.

وود وارد ادامه داد: همانطور که وزیر خارجه انگلیس گفته است، «اگرچه این نباید در آغاز یک فرآیند جدید باشد، اما لازم نیست در انتهای فرآیند باشد».

قطعنامه کشورهای گروه عربی درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ می ۲۰۲۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۴۳ رای مثبت تصویب شد که به فلسطین حقوق و امتیازات ویژه ای می دهد و از شورای امنیت می خواهد درخواست فلسطین را برای تبدیل شدن به یکصدو نود و چهارمین عضو سازمان ملل بطور مطلوب بازنگری کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از مقر سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل با ۱۴۳ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) درباره قطعنامه‌ «حقوق و امتیازات» فلسطین که از شورای امنیت می‌خواهد درخواست فلسطین برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل را به طور مطلوب بازنگری کند، از صبح جمعه به وقت محلی آغاز شد.

فلسطین و گروه کشورهای عربی این قطعنامه را ارائه کرده بود که تصویب پیش نویس قطعنامه به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری در سازمان ملل خواهد داد.

فلسطین در حال حاضر ناظر غیرعضو است، اما اکنون سال‌هاست که برای عضویت کامل در این نهاد بین المللی تلاش می‌کند این تلاش ماه گذشته توسط آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد.

با این وجود، مجمع عمومی سازمان ملل در نشست اضطراری خود به بررسی پیش‌نویس این قطعنامه پرداخت که به فلسطین عضویت کامل در آن را نمی‌دهد، اما به فلسطین حقوق و امتیازات بیشتری مانند پیوستن به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سازمان ملل که فلسطین هم اکنون قادر به انجام آن نیست، می دهد. با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شد.

نماینده امارات به نمایندگی گروه عربی پیش نویس قطعنامه را ارائه کرد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا در وضعیت فلسطین "بازنگری" کند و عضویت کامل آن را توصیه کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha