۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۰۱
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85471692
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آمریکا: عملیات نظامی در رفح، موقعیت اسرائیل را در مذاکرات آتش بس تضعیف می‌کند

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح، موقعیت اسرائیل را در مذاکرات آتش بس تضعیف خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما معتقدیم که هرگونه عملیات اسرائیل در رفح، موضع اسرائیل را در خصوص دستیابی به توافق برای آزادی زندانیان پیچیده و تضعیف خواهد کرد.

میلر تصریح کرد: ما به کار برای رسیدن به آتش بس در غزه که منجر به آزادی گروگان ها شود ادامه خواهیم داد. اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا موضع اسرائیل در مذاکرات را تضعیف نمی‌کند و حماس را به لجاجت بیشتر وادار نمی‌کند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: ما در حال رایزنی با طرف اسرائیلی درباره واکنش حماس هستیم و در تلاش هستیم تا اختلافات را رفع و متنی را ایجاد کنیم که همه بر آن توافق داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: گذرگاه کرم شالوم باز است و کامیون های کمک رسانی از آنجا وارد غزه شده اند.

او تاکید کرد: واشنگتن به تلاش برای نهایی کردن متن توافق آتش بس ادامه خواهد داد و ورود کمک های بشردوستانه به غزه نباید با مانع مواجه شود یا به تعویق بیفتد.

پیش از این، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: ما از یک عملیات زمینی بزرگ در رفح، حمایت نمی کنیم و روش های جایگزینی را برای شکست حماس پیشنهاد کرده‌ایم و گفتگو با اسرائیل ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: رئیس جمهور و تیمش چندین هفته است که به صراحت گفته اند که ما از یک عملیات زمینی بزرگ در رفح، حمایت نمی کنیم.رئیس‌جمهور این را علناً گفته است، و این موضوع را بارها و صریح به نتانیاهو اعلام کرده است.

کربی تصریح کرد: هر نوع عملیات زمینی بزرگ در رفح در واقع موضع حماس را در میز مذاکره تقویت می کند، نه اسرائیل. ما روش های جایگزینی را برای شکست حماس پیشنهاد کردیم که شامل عملیات زمینی بزرگ در رفح نمی شود و این گفتگوها با دولت اسرائیل ادامه دارد.

بایدن نمی خواهد دسته خاصی از سلاح های آمریکایی در عملیات و مکانی خاص استفاده شود

او ادامه داد: رئیس جمهور دیروز گفت که اگر اسرائیل در واقع به عملیات زمینی بزرگ در رفح ادامه دهد، او دسته خاصی از تسلیحات را برای پشتیبانی از چنین عملیاتی ارائه نخواهد کرد. بایدن به ارائه قابلیت‌های مورد نیاز اسرائیل ادامه خواهد داد اما نمی خواهد دسته خاصی از سلاح های آمریکایی در یک نوع عملیات خاص در یک مکان خاص استفاده شود.

این سخنگوی دولت بایدن در عین حال مدعی شد: اسرائیل هنوز چنین عملیاتی را آغاز نکرده است. بنابراین رئیس جمهور در مورد آنچه در آینده اتفاق می افتد صحبت می کند.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

این عملیات تنها ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پیشنهاد آتش بس مصر و قطر را پذیرفته است؛ اما اسرائیل ادعا کرد که این پیشنهاد خواسته‌های ضروری این رژیم را تامین نمی‌کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد در صورتی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دستور یک حمله گسترده به رفح در نوار غزه را صادر کند، انتقال تسلیحات آمریکایی به این رژیم را متوقف خواهد کرد.

بایدن با اشاره به بمب‌های دو هزار پوندی که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده است، اظهار کرد: شهروندان غزه بر اثر این بمب‌ها کشته شده‌اند. به صراحت اعلام کردم اگر آنها (اسرائیل) وارد رفح شوند – تا کنون به رفح نرفته‌اند – تسلیحاتی را که بطور تاریخی در رابطه با رفح و سایر شهرها استفاده می‌شود، تامین نمی‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: آمریکا به تامین سلاح‌های دفاعی برای اسرائیل از جمله سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین ادامه خواهد داد اما در صورتی که حمله زمینی گسترده به رفح آغاز شود، ارسال سایر تسلیحات را خاتمه خواهد داد. ما در رابطه با گنبد آهنین و توانایی اسرائیل برای پاسخ به حملاتی که اخیرا در خاورمیانه رخ داد، به تضمین امنیت اسرائیل ادامه می‌دهیم. اما قصد نداریم سلاح و گلوله‌های توپخانه ارائه دهیم.

بایدن با ادعای اینکه اقدامات اسرائیل در رفح از خط قرمز رد نشده است، هر چند که اقدامات این رژیم موجب تنش در منطقه شده است، افزود: آنها وارد مراکز جمعیتی نشده‌اند. آنچه آنها در مرز انجام دادند، درست بود.

او با بیان اینکه به نتانیاهو و سایر مقام‌های اسرائیل گفته که حمایت آمریکا از عملیات در مراکز جمعیتی محدود است، افزود: به نتانیاهو و کابینه جنگی اسرائیل اعلام کرد که اگر آنها وارد این مراکز جمعیتی شوند، حمایت ما را نخواهند داشت.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز روز چهارشنبه در مجلس سنای این کشور گفت که ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل عملیات رفح متوقف شد و تصمیم نهایی درباره چگونگی سرنوشت این محموله نگرفته‌ایم.

وی افزود: آمریکا نمی‌خواهد شاهد یک عملیات نظامی بزرگ در رفح باشد و تمرکز ما روی حفاظت از غیرنظامی‌ها است.

همچنین متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن حمله اسرائیل به رفح را تایید نکرده است، درباره تعلیق ارسال بمب‌های دو هزار و ۵۰۰ پوندی به اسرائیل گفت: ما یک محموله کمک کوتاه مدت را متوقف کرده‌ایم و در حال بررسی سایر محموله‌ها هستیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha