۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84804866
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قرارگاه دانش بنیان در کردستان تشکیل می‌شود

سنندج- ایرنا- رییس بنیاد نخبگان کردستان گفت: قرارگاه دانش بنیان با هدف فراهم‌سازی زمینه‌های مناسب برای فعالیت شرکت های دانش بنیان، تقویت ظرفیت جامعه نخبگان و توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان تشکیل می شود.

به گزارش ایرنا، جمال سلیمی روز سه شنبه در نشست نخبگان استان کردستان با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اظهار داشت: چهار اقدام اساسی در بنیاد ملی نخبگان در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان برای حل مسائل و مشکلات کشور در دست اجراست.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه بنیاد ملی نخبگان با وزارت کشور یکی از این طرح ها است که بر اساس آن وظایفی برای جوامع نخبگانی استانها تعریف و بر بهره‌گیری دولت از آرای نخبگان و تعمیق نظرات آنان در حل مسائل کشور تاکید شده است.

رییس بنیاد نخبگان کردستان از تشکیل چهار کارگروه تخصصی در بنیاد نخبگان استان با هدف ارائه راهکارهای جدید برای حل چالش های دولت خبرداد و گفت: دولت نیز باید استفاده از این ظرفیت ها را مورد توجه قرار دهد.

سلیمی دیگر طرح در دست اجرا را طرح دستیار نخبه برشمرد و افزود: بخش های اجرایی استان در قالب این طرح مشاوران نخبه‌ای را در حوزه های تخصصی خود به کار خواهند گرفت.

حضور نخبگان در شوراهای تخصصی استان از دیگر اقدامات در دست اجرا بود که سلیمی به آن اشاره کرد و گفت: امیداریم با حضور نخبگان در شوراهای تخصصی برنامه‌ریزی استان و گلوگاه‌های تصمیم گیری و سیاست گذاری، شاهد توسعه استان باشیم.

رییس بنیاد نخبگان استان کردستان در ادامه با اشاره به فرار نخبگان، یکی از دلایل آن را عدم اثرگذاری در جامعه دانست و تاکید کرد:  با توجه به شعار سال، امسال بهترین فرصت برای استفاده از ظرفیت ویژه نخبگان در تولید دانش بنیان است.

لزوم ایجاد زیرساخت برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این جلسه به مشکلات زیرساختی و زمین برای فعالیت شرکت‌هاب دانش‌بنیان و تلاش برای کمک به این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ واحد دانش‌بنیان در استان وجود دارد که هشت مورد آن صنعتی است.

بختیار خلیقی با بیان اینکه ۵۱ واحد صنعتی نیز پروانه بهره‌برداری گرفته و به مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان اضافه می‌شود، افزود: تلاش مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ورود به حمایت از شرکت‌ها و واحدهای صنعتی دانش‌بنیان است.

وی به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد ریالی حقوق دولتی معادن استان از سال ۱۳۹۲ تا کنون اشاره داشت و ادامه داد: از این رقم، فقط ۲۲۵ میلیارد ریال آن به استان برگشت داده شده که رقم ناچیزی است و حداقل باید ۱۵ درصد آن برگشت داده می‌شد و این موضوع در سفر آینده رییس‌جمهور مطالبه خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه یک درصد فروش معادن هم برای زیرساخت‌ها باید استفاده شود و پیگیر آن خواهیم بود، گفت: اکنون در کردستان ۳۴۲ واحد معدنی وجود دارد که بیشتر آن مربوط به سنگ لاشه است، ضمن اینکه از این تعداد، ۲۰۰ واحد فعال بوده، هشت واحد در حال تجهیز و بقیه غیرفعال است.

نهایی شدن زنجیره فولاد کردستان، پیشرفت ۲۰ درصدی ذوب آهن سقز و کمک به فولاد قروه برای بازگشت به تولید پس از ۱۲ سال، از دیگر مواردی بود که خلیقی به آن اشاره کرد.

ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات ماندگارتر

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم مهمترین بخش اقتصادی استان را با توجه به موقعیت جغرافیایی، حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و تولید ثروت و افزایش تولید ناخالص داخلی حمایت کنیم.

پیمان اسکندری با اشاره به تولید بذر اصلاح شده توسط محققان استان و نقش ۱۰ درصدی آن در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، ادامه داد: این سازمان، خود را برای خشکسالی دائمی آماده کرده است و در همین راستا به دنبال تولید اقلام بذر مناسب و کم آب بر در بخش‌های مختلف است.

وی بر لزوم ورود شرکت های دانش بنیان در زمینه فعالیت در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی به ویژه ماندگاری توت فرنگی تاکید و اضافه کرد: با توجه به اینکه حوزه بازرگانی محصولات کشاوری سنتی است و باید دست دلالان در این میان حذف شود، می‌طلبد استارتاپ‌ها در این زمینه ورود کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به پایین بودن سطح اراضی آبی استان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد و یادآور شد: می توان در همان مقدار اراضی آبی نیز راندمان و بهره‌وری را افزایش داد که در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور هستیم.

اسکندری ادامه داد: سعی کردیم از طریق انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه کردستان، دانشجویان را به سمت انجام پایان نامه ها و تحقیقات در زمینه تولید محصولات ماندگارتر از جمله انگوز سیاه و توت فرنگی هدایت کنیم.
 

قرارگاه دانش بنیان در کردستان تشکیل می‌شود


استقبال از طرح‌های نوآورانه در حوزه زراعت چوب

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز از طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در زمینه زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی استقبال کرد و گفت: یکی از کارهایی که استقلال هر کشوری را تامین می‌کند، داشتن امنیت غذایی و زیستی است که با حفاظت از چهار مولفه آب، خاک، پوشش گیاهی و هوا میسر است.

بهزاد شریفی‌پور، خلل در هر کدام از این مولفه‌ها را برای امنیت غذایی و زیستی کشور مضر دانست و افزود: در حال حاضر حدود ۸۲ درصد مساحت کشور را عرصه‌های طبیعی، بیابان و مرتع در بر گرفته است، بنابراین کار سازمان منابع طبیعی بسیار خطیر است.

وی رسالت اصلی اداره کل منابع طبیعی را حفاظت از عرصه‌های طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: این کار بدون مشارکت مردم، نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد امکان پذیر نیست و اگر حمایت‌ها نباشد، امنیت منابع طبیعی به خطر خواهد افتاد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان حفاظت از خاک و بحث تداخلات ارضی با کشاورزان و کمبود تجهیزات و امکانات را از جمله دغدغه‌های این اداره کل اعلام کرد و اظهار داشت: ما نیازمند طرح‌ها و ایده‌ها و حمایت‌های نه فقط مالی هستیم تا بتوانیم وظیفه خطیر خود را به درستی انجام دهیم.

جامعه نخبگانی محور آموزش عمومی افزایش مهارت ارتباطی باشد

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم در این نشست با بیان اینکه عامل و مانع توسعه هر جامعه ای انسان است، افزود: برای چگونگی پیشرفت استان نیازمند هم افزایی بین نخبگان هستیم و ضمن اهمیت شدید تخصص، باید برای تقویت ارتباط بین متخصصین هم فکری کرد.

حامد قادرزاده به نرخ بالای تورم در کردستان اشاره کرد و آن را طبیعی دانست و افزود: بیشتر سبد خانوارهای کردستانی را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و بر همین مبنا نرخ تورم در مناطق شهری و روستایی و نیز شهرهای مختلف استان متغییر است که باید دلیل آن بررسی شود.

وی یکی از ضعف های موجود در استان را ضعف مشاور اعلام کرد و گفت: جامعه نخبگانی باید آموزش عمومی برای افزایش مهارتهای ارتباطی و توسعه واحدهای فناور را در نظر داشته باشند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با تاکید بر اینکه برای دیدن موفقیت نیازمند دیدن دیگران هستیم، اضافه کرد: برای توسعه نیز باید به اثارت جانبی  مثبت و منفی توجه داشت که در بخش نخبگانی سرریزهای مثبتی داریم.

بنیاد نخبگان کردستان ۷۰۰ عضو دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha