۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 2166
کد خبر: 84804465
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جوان شوشی با گذشت خانواده مقتول از چوبه دار رهایی یافت

دزفول-ایرنا- یک جوان شوشی که در سال ۹۶ مرتکب قتل شده بود روز سه شنبه با گذشت خانواده مقتول از چوبه دار رهایی یافت.

به گزارش ایرنا در نشستی که روز سه شنبه در حسینیه دادگستری شهرستان شوش با حضور رییس دادگستری و دادستان این شهرستان و رییس شعبه ویژه حل اختلاف عشایر شمال خوزستان برگزار شد، خانواده مقتول با اعلام رضایت، قاتل فرزند خود را عفو کردند.

رییس دادگستری شهرستان شوش در این آیین گفت: با تلاش و مساعدت ریش سفیدان، معتمدان محلی، دادستانی شهرستان و اعضای شورای حل اختلاف نتیجه این پرونده با عفو و بخشش اولیای دم از قاتل به صلح و سازش ختم شد.

اسکندرخطایی ادامه داد: در راستای سنت حسنه پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص)، عفو، گذشت و بزرگواری خانواده مقتول باعث نجات جان یک انسان از چوبه دار شد.

وی بیان کرد: باتلاش اعضا و شورای تامین شهرستان حدود هفت پرونده قتل در شهرستان شوش به صلح و سازش رسیده است.

دادستان عمومی وانقلاب شهرستان شوش نیز گفت: با توجه به بافت عشایری، ورود به موقع اعضای شورای حل اختلاف شهرستان شوش و تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بزرگان عشایر برای حل و فصل این اختلاف، خوشبختانه این تلاش‌ها نتیجه داد.

سجاد اسدی مهر با اشاره به گذشت ۲ طایفه از ادامه نزاع که منجر به سازش شد، افزود: این بخشش کاری بزرگ است و باید از تلاش اعضای شورای حل اختلاف ویژه عشایر، معتمدین و ریش سفیدان در برقراری صلح و سازش میان این ۲ طایفه قدردانی کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلاف‌ها با عنایت شوراهای حل اختلاف و همچنین فرهنگ ریش سفیدی قابل حل بوده و نیاز به تشکیل پرونده و فشار مضاعف به مجموعه قضایی نیست.

دادستان عمومی و انقلاب شوش اظهارداشت: هرچقدر فرهنگ صلح و سازش توسط ریش سفیدان، اطرافیان و افراد فرهیخته جامعه گسترش پیدا کند، پرونده‌های ورودی به دادگستری کاهش می‌یابند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در رابطه با جلوگیری از بدعت ناشایست تیراندازی در مراسم افزود: این موضوع نیازمند همکاری بیشتر و بهتر معتمدین و سادات، بزرگان طوایف و شیوخ عشایر است.

اسدی مهر گفت: تیراندازی در مراسم باعث اخلال در نظم جامعه و سلب آسایش و آرامش مردم می‌شود و گاه به واسطه این سنت غلط حوادث تلخ منجر به جراحت و فوت رخ می‌دهد.

 رییس شعبه ویژه حل اختلاف عشایر شمال خوزستان نیز در این نشست که با حضو ر جمعی از سادات و شیوخ منطقه برگزار شد از خانواده مقتول به خاطر گذشت از قاتل و نجات یک جوان از چوبه دار قدردانی کرد.

حاج کثییر حمیدی افزود: شعبه ویژه حل اختلاف عشایر شمال خوزستان با تعامل خوب و ارزشمند شیوخ، سادات و بزرگان طوایف منطقه در زمینه پرونده‌های مربوط به قتل، ناموسی و حل و فصل اختلافات حدود ارضی در روستاها و شهرک‌های منطقه شمال خوزستان فعالیت دارد و در این راه به موفقیت‌های خوبی دست یافته است.

وی ادامه داد: ۳۲ پرونده قتل با حکم قصاص در سال ۱۳۹۹ با تلاش مجموعه شعبه ویژه حل اختلاف عشایر شمال خوزستان و تعامل شیوخ، بزرگان و سادات منطقه به صلح و سازش ختم شده و ۳۲ نفر از مرگ حتمی نجات یافته و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

رئیس شعبه ویژه حل اختلاف عشایر شمال خوزستان با بیان اینکه فعالیت این شعبه محدود به منطقه شمال خوزستان نبوده و منطقه دشت عباس در استان ایلام را نیز زیر پوشش دارد. اظهارداشت: هفت پرونده از ۲۳ پرونده قتل در دست پیگیری از سوی این شعبه از ابتدای امسال تاکنون به صلح و ساز و گذشت اولیای دم ختم شده و هشت پرونده دیگر نیز با پیگیری صورت گرفته ظرف سه ماه آینده به صلح و ساز ختم خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha