۳۲۴۳ ملاقات مردمی با مقامات قضایی/ کاهش موجودی پرونده‌های دادگستری استان تهران

تهران - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اجتماعی سازی و مردمی سازی قوه قضاییه و ملاقات‌های چهره به چهره با مردم گفت: درسال گذشته دادگستری استان تهران بیش از ۵۶ هزار مراجعه کننده داشت و تعداد ۳۲۴۳ ملاقات مردمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، علی القاصی مهر روز شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه افزود: این هفته به دلیل قدردانی از زحمات و خدمات ماندگاریست که آیت‌الله دکتر بهشتی؛ کسی که در تدوین قانون اساسی و ساختار مقدس جمهوری اسلامی و به ویژه ریل‌گذاری نظام قضایی کشور نقش بی‌بدیل داشت، گرامی داشته می‌شود و به همین دلیل یاد و خاطر این شهید بزرگوار و یاران ایشان را گرامی می‌داریم و به روح آنها درود می‌فرستیم.

وی ادامه داد: اکنون دوره تحول و تعالی قوه قضاییه را می‌گذرانیم که مدیریت آن به دست فرزند قوه قضاییه و برآمده از متن نظام جمهوری اسلامی است و افتخار داریم که اعلام کنیم، قوه قضاییه دوران تکامل و پیشرفت و تعالی خود را با مدیریت هوشمند و توانمند رئیس قوه قضاییه در حال طی کردن است و از این جهت به خانواده بزرگ به قضاییه تبریک می‌گوییم.

القاصی مهر اظهارداشت: توجه به حقوق مردم، مردمی سازی و اجتماعی سازی قوه قضاییه، قانونمندی و قانون مداری از محورهای دوران تحول و تعالی است و ضابطه و معیار قانون اساسی و شرع مقدس اسلام است.

رییس کل دادگستری استان تهران افزود: امروز باتوجه به کرامت انسان‌ها و مردم خود را خدمتگزار مردم می دانیم و توفیق خدمتگزاری داریم.

وی اضافه کرد: ریاست قوه قضاییه خود از جنس مردم و در کنار مردم و برای مردم تلاش می‌کند و همه ظرفیت های قوه قضاییه برای خدمت‌رسانی به مردم بسیج شده است.

القاصی مهر گفت: قوه قضاییه دغدغه حل مشکلات مردم را دارد و همه تلاش و توان این است که اعتماد مردم به صحت عملکرد این دستگاه ارتقا یابد و در دادگستری استان تهران نیز همکاران ما تلاش دارند تا رضایت مردم در ارائه خدمات قضایی و پاسخگویی به آنها فراهم شود.

وی با اشاره به ماموریت های دستگاه قضایی گفت: در اصل ۱۵۶ قانون اساسی و حکم ریاست قوه قضاییه به اولویت‌های دستگاه قضایی تاکید شده و به‌عنوان سند راهبردی در دستور کار قرار دارد.

کاهش موجودی پرونده‌های دادگستری استان تهران
القاصی مهر با اشاره به کاهش موجودی پرونده‌های دادگستری استان تهران گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد پرونده ۵۳۹ هزار فقره بود که در سال ۱۴۰۰ به ۴۷۶ هزار فقره کاهش یافت.

وی  به موضوع کاهش اطاله دادرسی اشاره کرد و افزود: در دادگستری استان تهران برنامه عملیاتی برای کاهش اطاله دادرسی داشتیم و بر این اساس، برنامه عملیاتی را در سه ماهه پایانی ۱۴۰۰ اجرا کردیم و مقرر شد ۳۰ درصد کل پرونده‌های معوق رسیدگی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی کل موجودی پرونده‌ها، اظهارداشت: زمان رسیدگی و فاصله رسیدگی‌ها قرار است کاهش یابد، در سال گذشته بیش از ۲ میلیون پرونده بررسی و مختومه شده است. 

وی از کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها خبرداد و گفت: در مجتمع نیابت قضایی زمان رسیدگی به پرونده ۱۸ روز تقلیل یافته و تعداد ۲۱۵ هزار فقره پرونده از طریق صلح و سازش به مصالحه ختم شده است. 

القاصی مهر اضافه کرد: میزان مصالحه به ۴۵ و نیم درصد رسیده است که در برخی حوزه ها تا ۶۵ درصد پرونده‌ها به سازش و مصالحه ختم شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران اظهارداشت: تقویت صلح و سازش در رسیدگی ها هم مطرح است به طوری که ۷۲۸ هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده و برای توسعه و تقویت صلح و سازش در سالهای گذشته، تعداد ۱۵۰ شعبه صلح و سازش را در جوار بسیاری از مکان ها مستقر کردیم.

وی درباره فعالیت شعب ویژه صلح و سازش در زندان‌ها گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد سه هزار و ۳۱۶ زندانی با همکاری مددکاران و خیران آزاد شدند و این درحالی است که در سال قبل از آن، یک هزار و ۲۸۲ زندانی از این طریق از بند رهایی یافتند بنابراین روند افزایشی داشته است همچنین با اخذ رضایت از اولیای دم ۵۱ زندانی محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند.

رئیس کل دادگستری استان تهران درباره اقدامات دادگستری استان تهران از تاسیس شعب شورای حل اختلاف ویژه تصادفات خبر داد و گفت: در بسیاری از موارد، تصادفات منتهی به جرح در همان شورا بدون ارسال به دادگاه بررسی می شود و سال گذشته ۲۸۷۱ پرونده تصادفی در شعب ویژه حل اختلاف وارد و رسیدگی شده است.

القاصی مهر درباره عملکرد مجتمع ویژه دادگستری استان تهران گفت: سال گذشته تعداد یک هزار و ۲۰۰ پرونده اخلال در نظام اقتصادی و اخلال در نظام ارزی کشور به ارزش ۱۵ میلیارد دلار رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته و دو ماهه نخست سال جاری مبلغ ۳۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در مرحله تحقیقات مقدماتی رد مال یا به بیت‌المال بازگردانده شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: تسویه مطالبات بانک مرکزی مربوط به خط اعتباری موسسات غیرمجاز بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان از جمله اقدامات دادگستری استان تهران است.

وی درباره اداره امور مربوط به تسویه و ورشکستگی گفت:۲۰ گروه از دادگستری استان تهران مسئولیت بازرسی از واحدهای اقتصادی را برعهده دارند و در این میان۹۶ واحد اقتصادی بررسی شد و ۴۵ شرکت و واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل احیا و به چرخه تولید بازگردانده شدند و بیش از ۴ هزار کارگر در این کارخانه ها مشغول به کار هستند همچنین وضعیت ۸۰ کارخانه که در آستانه ورشکسته شدن قرار دارند، هم در مرحله بررسی قرار دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری و توجه به اشتغال و حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: برای رسیدگی بهتر و تخصصی تر نسبت به شرکت های دانش بنیان، شعب ویژه برای رسیدگی به پرونده های دانش بنیان اختصاص داده شده است.

القاصی مهر درباره وضعیت زندان ها در دوره تحول و تعالی گفت: در یکی از زندان ها تیم ۶ نفره به زندان زنان ارسال و وضعیت زندان را بررسی کردیم و در نهایت با آزادی ۹۰ نفر از زنان زندانی موافقت شد که در یکی از مناسبت های عفو اخیر جزییات آن اجرا و بیان می شود.

رئیس دادگستری تهران همچنین از بررسی پرونده ۴۶ زندانی متهم به قتل خبر داد و گفت: این مسئله نیز یکی دیگر از نتایج بازدید اخیر رئیس قوه قضاییه از زندان زنان است.

وی افزود: در ۱۴ ماه اخیر، ۷۸ میلیارد تومان در مرحله اجرای احکام و به طور کلی ۳۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد در مرحله دادسرا و اجرای احکام، رد مال صورت گرفته است.

آخرین وضعیت پرونده آذویکو
رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده خودرویی آذویکو گفت: حکم این پرونده صادر شده و در مرحله انشای رأی قرار دارد.

وی ادامه داد: در این پرونده خودرویی یکهزار و ۱۱۸ شاکی در دادگاه کیفری و یک هزار و ۲۸۵ شکایت و  دادخواست حقوقی مطرح شده است.

ارزیابی رئیس کل دادگستری استان تهران از عملکرد مجتمع ویژه جرایم اقتصادی
القاصی مهر در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی عملکرد مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی گفت: سرعت رسیدگی در مجتمع ویژه اقتصادی بیشتر و برخوردها قاطع تر شده است و وضعیت این مجموعه روبه ارتقا است و شاهد تعیین تکلیف رسیدگی به پرونده‌های معوق بودیم و در طی یک سال گذشته کاهش محسوسی از پرونده‌های مانده را داشتیم.

آخرین وضعیت پرونده کینگ مانی
رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کینگ مانی گفت: این پرونده جزو پرونده‌های با شکات متعدد است و کیفرخواست صادر شده و در شرف ارسال به دادگاه است.

رویکرد دادگستری به بدهکاران کلان بانکی
القاصی مهر در پاسخ به سوالی درباره بدهکاران کلان بانکی گفت: رویکرد دستگاه قضایی این است که اموال به شبکه بانکی بازگردد زیرا هدف از اعطای تسهیلات ارتقای سطح تولید است.

وی ادامه داد: مطالبه دستگاه قضایی از بانک مرکزی این است که نسبت به اعاده اموال به دولت اقدام شود و در مواردی که تشکیل پرونده شده در چهارچوب قوانین برخورد قاطع می‌شود اما توصیه ما این است قبل از ورود دستگاه قضایی و برخورد قضایی بدهی‌ها به بیت‌المال بازگردانده شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: برخی بدهکاران در مرحله تحقیقات بدهی های کلان خود را تسویه کردند اما برخی دیگر علی رغم توصیه دستگاه قضایی و زمان مناسب به پرداخت بدهی های خود اقدام نکردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره دادگاه رسیدگی به اتهامات رستمی صفا موسوم به گروه رستمی صفا از بدهکاران بانکی سال گذشته گفت: این پرونده در مرحله کارشناسی قرار دارد و کیفرخواست صادر شده است و باید مستندات متقن برای پرونده وجود داشته باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره صدور حکم قطع انگشتان دست و امکان صدور احکام جایگزین گفت: مبنای ما در این بخش قرآن است و این قوانینی است که داریم، شرایط اجرای حد بر اساس شاخصه و شروط شرع مقدس اسلام است و ممکن است دادگاه چنین حکمی صادر کند. 

وی اضافه کرد: در این خصوص ما موردی در تهران نداشتیم که اجرا شده باشد ولی احکامی داریم که صادر شده اما از اجرا آنها اطلاعی ندارم.

القاصی مهر خاطرنشان کرد: مجازات حدی برابر قانون قابل تبدیل به مجازات دیگری نیست شارع مقدس تعیین کرده است منتهی با شرایطی ممکن است مسئله عفو آن‌ها مطرح شود.

۳۶۳ فقره بنای ناایمن در تهران و صدور هشدار به نهادهای متولی
رئیس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دادگستری تهران در زمینه ایمن سازی بناهای ناایمن گفت؛ در مورد ۳۶۳ فقره بنای ناایمن به دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری تهران و آتش‌نشانی هشدارهای لازم داده شده و در صورت عدم توجه از باب ترک فعل ورود خواهیم کرد.

برخورد دادگستری با شهادت فروشان
القاصی مهر در پاسخ به سوالی درباره برخورد دادگستری با دلالان و کاسبان پشت درهای دادگاهها و مسئله شهادت فروشی گفت: بخشنامه‌ای برای حفظ شأن و شهادت شهود از سوی رئیس قوه قضاییه به دادگستری ها و حوزه‌های قضایی ابلاغ شده است تا افرادی که مبادرت به ابراز شهادت دروغین می‌کنند به حفاظت اطلاعات دادگستری استان تهران معرفی کنیم همچنین موضوع در سامانه‌ها هم بارگذاری شده تا افرادی که مکرر مبادرت به شهادت میکنند شناسایی شوند.

وی ادامه داد: براساس گزارش‌ها، ۲۳۴۳ مورد پرونده در ارتباط با شهادت دروغ نزد مقامات رسمی وجود دارد و در این زمینه ۲۵۵۴ فقره پرونده مختومه شده است و
کسانی که اقدام به شهادت کذب کردند توسط حفاظت اطلاعات استان و با دستور دادستان عمومی و انقلاب تحت تعقیب قرار گرفتند و برخوردهای قانونی هم در دادسرا و هم دادگاه انجام شده است.

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha