نماینده مجلس: رویکرد دولت در توسعه ترانزیت پویایی اقتصاد را محقق می‌کند

گرگان- ایرنا- نماینده مردم بندرگز، بندرترکمن ، گمیشان و کردکوی در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد جدی دولت در توسعه ترانزیت منطقه ای به ویژه در تبادلات ریلی گره گشای مشکلات مالی و پویایی اقتصاد کشور و استان های مرزی مانند گلستان است.

عبدالجلال ایری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: گذرهای ریلی و جاده ای ایران در زمره مطمئن ترین مسیرهای حمل و نقلی هستند و دولت سیزدهم در تلاش است تا از این مفر برای دستیابی به منابع درآمدی پایدار استفاده کند. 

وی افزود: در شرایط خاص اقتصادی کشور و تحریم های ظالمانه دشمنان باید از ظرفیت های چشمگیر ترانزیتی ایران در خدمت تسهیلِ ترانزیت بین المللی کالاها بویژه در بخش ریلی استفاده کرد.
ایری خاطرنشان کرد: ترانزیت اخیر کالا از قزاقستان به سوی ترکیه از راه آهن جمهوری اسلامی از ورودی اینچه برون بیانگر آن است که فصل جدیدی در تبادلات مالی و اقتصادی ایران با کشورهای عضو CIS در حال رقم خوردن است.

اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS) که در سال ۱۹۹۱ توسط روسیه و ۱۱ جمهوری دیگر که درگذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند تشکیل شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : توسعه زیرساخت های ریلی و تلاش دولت برای توسعه منطقه اینچه برون اقدام موثری برای فقرزدایی از مناطق مرزی محروم گلستان است.
وی ادامه داد : صنعت ترانزیتی یکی از فرصت های بی نظیر پیش روی اقتصاد گلستان است که تاکنون از آن غفلت شده است با توسعه صنعت ترانزیت علاوه بر اشتغال زایی فرصت مناسبی برای کم اثر کردن تحریم های بین المللی علیه ایران ایجاد می شود.

ایری گفت: برای توسعه بخش ترانزیت باید از توان شرکت های خصوصی استفاده حداکثری صورت بگیرد و در این مسیر  نهادها و دستگاه‌های متولی باید برای مشارکت بخش خصوصی شروط سختگیرانه ای ترسیم کنند.

به گزارش ایرنا، بامداد روز جمعه (۲۷ خرداد) قطار کانتینری از قزاقستان با محموله گوگرد وارد راه آهن اینچه برون گلستان و سپس راهی تهران و بعد روانه ترکیه شد.

طول راه آهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران حدود ۹۰۸ کیلومتر و در شرق دریای خزر ساخته شد که ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۸۸ کیلومتر در ایران قرار دارد و این خط ریلی کشورهای مستقل همسود (CIS) را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند.

از سال ۹۳ که خط آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان با حضور روسای سه جمهور سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شده بود تاکنون به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راه آهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابجایی واگن‌ها مشکلاتی ایجاد شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha