۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 84794117
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمار پناهجویان افغان در پاکستان رو به افزایش است

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 84794117
شمار پناهجویان افغان در پاکستان رو به افزایش است

تهران- ایرنا- آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد پاکستان بعد از کنترل کابل توسط طالبان و سقوط دولت اشرف غنی در سال گذشته، با موج جدیدی از پناهجویان از افغانستان روبرو است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، قیصر خان آفریدی یکی از سخنگویان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در پاکستان در مصاحبه ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه به مناسبت روز جهانی پناهجویان، اظهار داشت: از ژانویه ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان خواستار پناهندگی در پاکستان شده‌اند.

وی افزود: ما در حال گفت‌وگو با دولت پاکستان هستیم تا راه‌های ثبت نام از شهروندان افغانستان و مستندسازی درخواست کنندگان پناهندگی در پاکستان را بررسی کنیم.

از ماه اوت سال گذشته و همزمان با سقوط دولت اشرف غنی در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان برای دریافت پناهندگی وارد ایران و ترکیه شده‌اند.

براساس این گزارش، بسیاری از افرادی که با دولت قبلی افغانستان همکاری نزدیک داشته‌اند، از بیم طالبان این کشور را ترک کرده اند. از سوی دیگر آنها بدنبال استفاده از این فرصت برای مهاجرت به آمریکا یا اروپا هم هستند.

براساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بسیاری از مقامات دولت قبلی و مورد حمایت آمریکا در افغانستان، از اواخر سال گذشته اقدام به خرید ملک و مستغلات گران قیمت در آمریکا کرده‌اند تا شاید از این راه به این کشور مهاجرت کنند.

هفته گذشته دولت فدرال پاکستان سیاستی را تصویب کرد که براساس آن، اسلام‌آباد روادید مسافرتی برای آن دسته از پناهجویان افغانستان صادر خواهد کرد که قصد دارند به طور قانونی وارد این کشور شده و برای مسافرت بین‌المللی بعدی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

به گفته آفریدی، از ابتدای سال جاری میلادی (۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون) تنها ۸۵۰ پناهجو (۱۸۵ خانواده) طبق برنامه داطولبان کمیسیاریای عالی پناهندگان به افغانستان بازگشته‌اند. سازمان ملل به هر خانواده پناهجو برای ساختن دوباره زندگی شان ۲۵۰ دلار کمک خواهد کرد.

در حال حاضر ۱.۳ میلیون نفر از پناهجویان افغانستان به طور قانونی و ثبت نام شده، در پاکستان زندگی می‌کنند، هرچند که شمار شهروندان افغانستانی غیررسمی از این رقم بالاتر است. عمده این افراد در ایالت خیبر پختونخوا که از ایالت های هم مرز با افغانستان است، زندگی می کنند.

دولت های مختلف پاکستان در سال های گذشته بارها تلاش کردند تا شهروندان افغان را به کشورشان بازگردانند اما بنا به دلایل متعدد از جمله ازدواج تعداد زیادی از مردان و زنان تبعه افغانستان با اتباع پاکستان و نیز بالا بودن تعداد این پناهجویان، دولت اسلام آباد تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه بدست نیاورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha