۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۲۷
کد خبر: 85509815
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مالزی: ما گرفتار تنش‌های ژئوپلیتیک چین و آمریکا نخواهیم شد

تهران- ایرنا- نخست وزیر مالزی در راستای اتخاذ یک سیاست میانه از سوی کشورهای «آسه‌آن» برای تعامل با آمریکا و چین، اعلام کرد که کوالالامپور گرفتار تنش‌های ژئوپلیتیک پکن و واشنگتن نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، انور ابراهیم در گفت وگو با روزنامه صبح جنوب چین که امروز شنبه منتشر شده است، تصریح کرد که وی گرفتار تنش‌های ژئوپلیتیک چین- آمریکا نخواهد شد و برای انتخاب یک طرف تحت فشار قرار نخواهد گرفت.

با اینحال گفته می‌شود نخست وزیر مالزی به دنبال گذار سریع کشورش به اقتصاد پیشرفته از طریق روابط اقتصادی و راهبردی قوی‌تر با پکن است.

اما انور در گفت‌وگو با این روزنامه اولویت دادن به منافع مالزی و انجام تجارت با چین را رد کرد و گفت که او نه قصد خصومت با ایالات متحده را دارد و نه تحت تاثیر اقدامات یکجانبه یک کشور علیه دیگری قرار می‌گیرد.

وی افزود: اگر آنها شواهد قانع‌کننده‌ای دارند که نشان می‌دهد هر شرکت یا کشوری باعث دردسر می‌شود، آنها باید مدرک بیاورند. اما در غیر این صورت، ما تسلیم چنین فشاری نخواهیم شد. این دیگر استعمار نو یا استعمار نیست. ما یک ملت مستقل هستیم.

مالزی امسال ۵۰ سال روابط دیپلماتیکش را با چین جشن می گیرد درحالیکه از ظرفیت سرمایه گذاری و تخصص فنی پکن در بخش های مختلف از تولید گرفته تا انرژی های تجدیدپذیر استفاده می کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا سال گذشته به دولت انور هشدار دادند که اگر به غول زیرساخت‌های مخابراتی چینی هوآوی اجازه دهد در توسعه شبکه پهنای باند تلفن همراه پرسرعت ۵G مالزی مشارکت کند، ممکن است با تهدید امنیت ملی مواجه شود.

دولت مالزی پس از آن اعلام کرد که به «بهترین معامله» رضایت خواهد داد و علیرغم ادعاهای ایالات متحده مبنی بر اینکه این شرکت جاسوسی چین را می‌کند، هواوی را از فهرست شرکای احتمالی کنار نمی‌گذارد.

انور گفت که برای مالزی منطقی است که روابط خود را با چین افزایش دهد، کشوری که «مایل است به پیشنهادات و نگرانی‌های کشور متبوعش پاسخ داده و گوش دهد».

او گفت که این شامل کمک به ایجاد اقتصاد دیجیتال مالزی، انرژی‌های تجدیدپذیر و ظرفیت‌های هوش مصنوعی و همچنین مشارکت بیشتر مالزی در سرمایه گذاری های مشترک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha