سالانه ۲۰ هزار پروفایل ژنتیکی در پزشکی قانونی استحصال می‌شود

تهران - ایرنا - رییس بانک هویت ژنتیک ایران با بیان اینکه پزشکی قانونی بازوی توانمند قوه قضاییه است، گفت: در آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی قانونی سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار پروفایل ژنتیکی استحصال می شود.

دکتر رضا رئوفیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروفایل های ژنتیکی استحصال شده، نمونه هایی از صحنه جرم، بقایای انسانی حوادث دسته جمعی، موضوع اتباع بیگانه، مهاجرین و ... را در بر می‌ گیرد.

وی ادامه داد: آزمایشگاه های ژنتیک پزشکی قانونی در ۱۰ استان کشور گسترده شده که فضایی بیش از ۳ هزار مترمربع با ۶۰ کارشناس آزمایشگاهی را در برمی گیرد.

این کارشناس حوزه ژنتیک سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی اش و قرار گرفتن در دالان مهاجرت، همواره پذیرای تعداد زیادی از مهاجرین و پناهندگان بوده به نحوی که ایران یکی از مهاجرپذیرترین کشورها در دنیا است.

رئوفیان همچنین با اشاره به موضوع تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع بیگانه که به عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته شده است، ادامه داد: بیش از ۸۵ هزار فرزند حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی در کشور وجود دارد که متقاضی صدور شناسنامه هستند و پزشکی قانونی برای این امر مکلف به تأیید پروفایل ژنتیکی آنان است.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران درمورد موقعیت ایران از نظر بانک ژنتیک در جهان، گفت : در حدود ۱۰ سال پیش که بانک ژنتیک در ایران راه اندازی شد در حدود ۶۰ کشور دارای بانک ژنتیکی بودند و در حال حاضر ۸۰ کشور در دنیا مجهز به بانک ژنتیک و یا در فرایند ایجاد آن هستند.

وی افزود: ایران جزء کشورهایی است که از لحاظ بهره گیری از نیروهای متخصصی بومی، اجرای فرآیند و طراحی نرم افزار لازم و پیاده سازی آن و همچنین تهیه و تولید کیت های مورد نیاز که توسط مرکز تحقیقات پزشکی قانونی انجام شده، مستقل بوده و به هیچ کشوری وابستگی ندارد.

رئوفیان ادامه داد: داشتن بانک ژنتیک یک امتیاز در کشور است و عملاً از لحاظ خروجی مورد انتظار بسیار خوب است، اما زمانی تاثیرگذاری این بانک بیشتر خواهد شد که جمع آوری اطلاعات درآن هدفمند باشد و از سویی هم دستگاه ها و نهادهای ذیربط در کشف علمی جرم با هماهنگی بیشتری عمل کنند تا با تجمیع پروفایل های ژنتیکی حاصل شده از نمونه های صحنه جرم و مقایسه با داده های موجود در بانک ژنتیک، مجرمین شناسایی و حق افراد ستمدیده ستانده و از اطاله دادرسی جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: زمانی تاثیرگذاری این بانک بیشتر خواهد شد که جمع آوری اطلاعات درآن هدفمند باشد و از سویی هم دستگاه ها و نهادهای ذیربط در کشف علمی جرم با هماهنگی بیشتری عمل کنند.

رییس بانک هویت ژنتیک ایران گفت : آزمایشگاه های ژنتیک از سال ۱۳۷۴ در سازمان پزشکی قانونی ایران ایجاد شد و از سال ۱۳۸۶ این آزمایشگاه ها به دستگاه های پیشرفته ژنتیک آنالایزر مجهز شد و هم اکنون این سازمان گسترده ترین شبکه آزمایشگاهی کشور در حوزه ژنتیک را در اختیار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha