۲۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۸
کد خبرنگار: 1367
کد خبر: 84786190
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید ۱۷ محصول کشاورزی در کاشان دارای رتبه نخست استانی است

کاشان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: تولید ۱۷ قلم محصول کشاورزی این شهرستان در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در رتبه نخست استانی و سه قلم نیز در رتبه اول کشوری قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، رضا مظلومی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت جهاد کشاورزی (۲۱ الی ۲۷ خرداد) افزود: کاشان در تولید گل‌ محمدی و بادمجان، گیاهان دارویی، سبزیجات برگی، گوجه سبز، شاه‌توت، قیسی و زردآلو، خیار، بادمجان، و باقلا دارای رتبه نخست استان اصفهان است.

تولید ۱۷ محصول کشاورزی در کاشان دارای رتبه نخست استانی است

وی ادامه داد: کاشان رتبه نخست تولید پرندگان زینتی، مرغ ‌تخم‌گذار، مرغ مادر و ماهیان زینتی را در سطح استان اصفهان نیز به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان اظهار داشت: رتبه نخست تولید گلاب و عرقیات، ماهیان زینتی و شاه توت در کشور نیز به کاشان اختصاص دارد.

به گفته وی، شهرستان کاشان در سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در تولید محصولات انار و بِه‌ رتبه دوم و پسته رده سوم استان اصفهان قرار گرفته است.

وی از وجود محدودیت‌های آبی، خرده مالکی و میانگین سن بالای کشاورزی به عنوان چالش‌های بخش کشاورزی کاشان یاد و اضافه کرد: اکنون میانگین سنی کشاورزان شهرستان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است که می‌کوشیم با برنامه‌ریزی‌های مدون این رقم به زیر ۴۰ سال کاهش یابد.
مظلومی تاکید کرد: برای کاهش سن کشاورزان باید افزون بر ترویج جذابیت و علاقه‌مندی برای جوانان به بخش کشاورزی، کارگروه‌های مردم نهاد نیز در ۶۵ روستای کاشان تشکیل شود. 

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به بهره‌برداری از ۱۱ طرح کشاورزی در هفته جهاد کشاوزی در کاشان گفت: این طرح‌ها شامل گلخانه و بازسازی هشت رشته قنات است.

وی خاطرنشان کرد: در ‌مجموع برای اجرای این طرح‌ها با احتساب آورده بخش خصوص افزون بر  سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده و ۳۸۱ خانوار نیز از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌‎شوند.

مظلومی اظهار داشت: قنات‌های بازسازی شده در روستاهای الزگ، چاله‌قره، تتماج، سار، ویدوج، شجاع‌آباد و یحی‌آباد قراردارند.

به گفته وی، افزون بر یک هزار تن برنج تنظیم بازار، ۸۰۰ تن شکر برای بخش صنعت و صنف و خانوار ، ۲۰۰ تن مرغ منجمد و ۱۷۰ تن تخم‌مرغ حمایتی طی پنج ماه گذشته  در این شهرستان توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان یادآور شد: ۲ هزار مورد بازرسی در این مدت از واحدهای صنفی کاشان صورت گرفت که ۳۰۰ واحد متخلف شناسایی و چهار واحد نیز پلمب شدند.

مظلومی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد منابع آبی کاشان از چشمه‌سارها و قنات‌ها تامین می‌شود، افزود: این شهرستان با داشتن یک هزار رشته و دهنه قنات و چشمه‌سار، نزدیک به ۷۰۰ رشته و دهنه آن احیا و در حال بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی کاشان ۱۳ هکتار است، اظهار داشت: ۶۰ درصد این زمین‌ها به آبیاری نوین تجهیز شده و طرح‌های بیش از ۳۰ درصد آن ۴۰ درصد باقیمانده نیز آماده و در حال پیگیری است که امید می‌رورد با سفر رییس جمهوری به کاشان به سرانجام برسد.

۴۵ هزار خانوار کاشانی در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha