۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84780132
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سوئد، نگران سرنوشت انبوه سلاح‌های غرب در اوکراین

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۳۲
کد خبر: 84780132
سوئد، نگران سرنوشت انبوه سلاح‌های غرب در اوکراین

تهران-ایرنا- پلیس سوئد هشدار داد سیل سلاح‌هایی که غرب برای اوکراین ارسال کرده است ممکن است در نهایت در اختیار باندهای تبهکار در سوئد قرار گیرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: گونار آپلگِرن (Gunnar Appelgren) رئیس پلیس سوئد به رادیوی این کشور گفت:  خطر زیادی وجود دارد که سیلی از سلاح های غیرقانونی، پس از برقراری نظم بیشتر و یا حتی صلح در اوکراین، وارد سوئد شود.

وی افزود: فعلا سلاح ها به خاطر جنگ در داخل اوکراین مورد نیاز هستند اما در شرایط صلح دیگر نیاز به این تعداد سلاح نخواهد بود و ساختارهای غیرقانونی در این کشور با ارسال آنها به خارج از آن پول در خواهند آورد.

بر اساس گزارش رادیو سوئد، در موج اخیر تیراندازی ها در سوئد سلاح هایی که در جنگ سابق یوگسلاوی استفاده شده اند در بیشتر موارد مورد استفاده قرار گرفته اند.

پیشتر نیز پلیس بین المللی (اینترپل) هشدار داده بود که بی تردید قاچاق سلاح های غیرقانونی به محض پایان درگیری ها در اوکراین افزایش خواهند یافت. تجارب قبلی اینترپل نشان داده که در جنگ های بالکان و درگیری ها در آفریقا باندهای تبهکار سازمان دهی شده تلاش خواهند کرد از وضعیت آشفته و وفور سلاح ها سوء استفاده کنند.

در سالهای اخیر، سوئد با خشونت ناشی از فعالیت های باندهای تبهکار یا جنایت های سازمان دهی شده مواجه بوده است و تیراندازی ها و انفجارها مرتبط با جمعیت قومی در این کشور اغلب در تیتر خبرها بوده است. پلیس سوئد براورد کرده دستکم ۵هزار باند تبهکار در مناطقی از این کشور که «آسیب پذیر» توصیف شده اند فعال هستند و حدود ۴۰ قبیله تبهکار عمدتا از خارج از این کشور برای انجام فعالیت های جنایت کارانه وارد این کشور می شوند.

مسکو کمک های غرب در زمینه ارسال سلاح به اوکراین را به منزله «ریختن نفت در آتش» توصیف کرده و درباره خطرات چنین کمک های نظامی هشدار داده است. مسکو می گوید این کمک ها می تواند جنگ را طولانی تر کرده و حتی خطر رویارویی مستقیم با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در بر داشته باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از جنگ اوکراین  و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha