۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۲۲
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 84778817
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عون: هرگونه تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه دریایی اقدامی خصمانه است

تهران-ایرنا- رئیس‌جمهور لبنان گفت که مذاکرات غیر مستقیم بین بیروت و تل‌آویو برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه مورد مناقشه یک اقدام خصمانه است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «میشل عون» با نجیب میقاتی نخست وزیر در مورد ورود کشتی اسرائیلی «انرگان پاور» به منطقه دریایی مورد مناقشه گفت‌وگو کرد و از فرماندهی ارتش خواست که با ارائه داده‌ها و اطلاعات دقیق و رسمی، «به او کمک کند».

عون تأکید کرد که «مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی جنوبی همچنان ادامه دارد و هرگونه اقدام یا فعالیت در منطقه مورد مناقشه یک اقدام تحریک آمیز و خصمانه است».

یک کشتی اسرائیلی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی «کاریش» شد و از خط ۲۹ عبور کرد و در ۵ کیلومتری خط ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفت.

در همین ارتباط، عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: وزارت امور خارجه مسئول مستقیم پرونده تعیین مرزها نیست، اما آنچه من می توانم تأیید کنم این است که روسای کشور بر سر پاسخگویی توافق دارند. لبنان به پیشنهاد «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها پاسخ داد، اما وی برای دریافت پاسخ ما اقدام نکرد.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: « من محتوای پاسخ لبنان را فاش نمی‌کنم اما پیشنهاد هوکشتاین مثبت است و نیاز به اصلاح دارد».

بوحبیب در ادامه با بیان اینکه موضوع توافق بر سر پرونده مرزبندی دریایی نیازمند تحرک سریع‌تر آمریکایی‌ها است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها علاقه‌مندند طرح حمایت از ارتش لبنان را تصویب و سپس به سازمان ملل منتقل کنند تا صندوقی برای حمایت از ارتش لبنان ایجاد کند تا سایر کشورها بتوانند در کنار آمریکا کمک کنند.

دیروز هم نجیب میقاتی رئیس دولت پیشبرد امور در لبنان نسبت به پیامدهای ورود کشتی اسرائیلی به میدان گازی «کاریش» و عبور از خط دریایی ۲۹ برای استخراج گاز در منطقه مورد مناقشه با لبنان، هشدار داد.

فرستاده آمریکا در مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گذشته در بیروت با رئیس جمهور، رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌ وگو کرد.

بر اساس این گزارش، نجیب میقاتی در دیدار با هوکشتاین گفت که برای تعیین موضع لبنان در خصوص این پیشنهادها با میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس پارلمان مشورت خواهد کرد.

میانجیگر آمریکا همچنین با میشل عون نیز دیدار کرد. هوکشتاین به رئیس جمهور لبنان درخصوص نتایج تماس‌هایی که در اسرائیل در مورد تعیین مرزهای دریایی داشته، اطلاع داد و پیشنهاداتی را ارائه کرد. دو طرف همچنین درباره موانع پیش روی واردات گاز و برق از مصر، اردن و سوریه گفت وگو کردند.

هوکشتاین با نبیه بری نیز دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار نتایج تلاش‌های نماینده آمریکا برای از سرگیری روند مذاکرات غیرمستقیم در چارچوب توافق های صورت گرفته و حفظ حقوق لبنان ارائه شد.

«نبیه بری» رئیس مجلس لبنان پیشتر تاکید کرده بود که عملیات حفاری رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه مرزی دو طرف، مغایر با اصول و چارچوب توافق ترسیم مرزها است.

از سوی دیگر، سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان دیشب در سخنانی گفت که آمریکا از دستیابی مردم لبنان به منابع نفتی و گازی خود ممانعت می‌کند.

«هاشم صفی الدین» افزود: لبنان توانایی استخراج گاز و نفت خود را دارد و آمریکا عامل اصلی ممانعت لبنان از استخراج منابع نفتی خود است.

وی گفت: آنچه از دولت به صورت رسمی و شفاف خواسته می‌شود این است که موضوعات مربوط به مرزهای لبنان و حد و حدود آن را اعلام کند تا لبنانی‌ها با مقاومت، ارتش، مردم و عزم خود، حقوقشان را از اعماق دریا بگیرند حال چه آمریکا بخواهد و چه نخواهد.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است.

در سال ۲۰۰۰ نیز ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

لبنان سال ۹۸ مجوز ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت ایتالیایی «انی»، «توتال» فرانسه و «نواتک» روسیه را صادر کرد تا نخستین حفاری دریایی کشورش را در دو بلوک انجام دهد.

یکی از این بلوک‌ها، بلوک ۹، مرز آبی مورد منازعه اسرائیل و لبنان است.

لبنان همچنین تاکید می کند که منازعه با اسرائیل بر سر مرزهای دریایی، بیروت را از بهره‌برداری از ذخایر انرژی زیردریایی بالقوه در بلوک ۹ بازنمی‌دارد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در این منطقه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب اسرائیل از ورود یک کشتی حفاری به این میدان به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف اولین چاه گاز در آن خبر داده است.

رسانه های اسرائیلی اعلام کرد که ناوهای نیروی دریایی ارتش از صبح امروز (دوشنبه) در حال تامین امنیت میدان گازی کاریش هستند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha