۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۳۰
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 84864262
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی به کجا رسید؟

تهران- ایرنا- روزنامه البناء لبنان در گزارشی به بررسی آخرین وضعیت پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی پرداخته و از احتمال افزایش تماس ها برای جلوگیری از بروز درگیری و درعین حال ابهام درباره زمان سفر میانجی آمریکایی به بیروت برای آوردن پاسخ تل آویو به مطالبات لبنان در این باره خبر داد.

به گزارش ایرنا، روزنامه البناء لبنان امروز نوشت: منابع آگاه درخصوص پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی می گویند که این پرونده همچنان مبهم است و به منظور جلوگیری از بروز جنگ میان دو طرف، در روزهای آتی شاهد افزایش تماس ها و مذاکرات خواهیم بود.

به نوشته این روزنامه، در سایه ابهام در موعد سفر "عاموس هوکشتاین"، میانجیگر آمریکایی به لبنان و مضمون پاسخ رژیم صهیونیستی به مطالبات اخیر لبنان، پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان همچنان در کانون توجه قرار دارد.

برخی منابع رسمی و مطلع از پرونده ترسیم مرزها در گفت وگو با روزنامه البناء تاکید کردند که تماس ها و مذاکرات غیرمستقیم (میان بیروت - تل آویو) طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت و هدف از آن رسیدن به راه حلی است که دو طرف لبنانی و صهیونیست ها را راضی کند و از بروز تنش احتمالی جلوگیری و شبح جنگ نظامی را دور کند.

این منابع با اشاره به گفت وگوی تلفنی هوکشتاین با "الیاس بوصعب"، نائب رئیس پارلمان لبنان تاکید کردند که این گفت وگو نشان دهنده نیت و اراده جدی برای حل این بحران در سریع ترین وقت ممکن است و میانجیگر آمریکایی به منظور پیگیری مذاکرات برای رسیدن به یک رویکرد مشترک در اوایل ماه آتی، هفته آینده تماسی با الیاس بوصعب خواهد داشت.

این منابع آگاه در ادامه خاطرنشان کردند: هوکشتاین به بوصعب گفته که همواره با مقامات تل آویو در تماس است و پیشنهادات لبنان را با آن ها بررسی و به زودی پاسخ آن ها را خواهد آورد.

هوکشتاین گفته که تا زمان رسیدن به توافق در خصوص این پرونده به میانجیگری خود ادامه خواهد داد.

منابع آگاه در بخش دیگری تاکید کردند که فضا اکنون منفی نیست و تمام گزارش ها و اطلاعاتی که در رسانه ها منتشر می شود، غیردقیق و غیرواقعی است.

این منابع می گویند که مهلت مشخصی برای امضای توافق ترسیم مرزهای دریایی با دشمن صهیونیستی وجود ندارد، اما این مهلت نامحدود نیست و اگر به مرحله ای برسیم که اسرائیل اقدام به استخراج گاز از میدان کاریش کند- بدون اینکه مرزهای دریایی ترسیم شود و آمریکایی ها و اروپایی ها تضمین هایی به لبنان بدهند که سه شرکت خارجی می توانند به کاوش برای نفت و گاز در بلوک های متعلق به لبنان و استخراج آن ادامه دهد- آنگاه دولت لبنان دست بسته نخواهد ماند و در تمامی زمینه ها تحرکاتی انجام خواهد داد و تمام ابزارها را به کار خواهد گرفت تا حقوق حاکمیتی خود را تثبیت و از آن دفاع کند.

منابع مطلع خاطرنشان کردند که موضع لبنان درخصوص تعیین مرزها در قبال رژیم صهیونیستی قوی و یکپارچه است و این امر دشمن صهیونیستی را نگران و سردرگم می کند، بنابراین بیروت قبل از حل این بحران؛ اجازه استخراج نفت و گاز از میدان گازی کاریش را نخواهد داد.

آن ها همچنین گفتند که لبنان تمام پاسخ ها را به میانجیگر آمریکایی داده است و الیاس بوصعب، نائب رئیس پارلمان لبنان نیز مسئولان لبنانی را از تماس های جاری مطلع می کند.

بر اساس این گزارش، پیش از این عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان تاکید کرده بود که موضع لبنان به ویژه درخصوص خط ۲۳ و میدان قانا یکپارچه است و مذاکرات اکنون ادامه دارد ‌و ما منتظر این هستیم که میانجیگر آمریکایی پاسخ رژیم صهیونیستی را به لبنان بیاورد، اما موعد سفر او به بیروت هنوز مشخص نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha