اقدامات دولت سیزدهم در ماه های اخیر برای استان تهران تشریح شد

شهرری - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اقدامات دولت سیزدهم و سفر هیات دولت به این استان را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، علاءالدین ازوجی روز سه شنبه گفت: پیرو سفر رئیس جمهوری به استان تهران، تحول چشمگیری در ارایه خدمات عمومی و بهبود زیرساخت ها برای خدمت رسانی به مردم به وقوع پیوسته است.

وی افزود: مرکزیت سیاسی، اداری، قضایی، اقتصادی و مدیریتی کشور جمهوری اسلامی ایران در تهران و وجود شبکه مناسب ارتباطی زمینی و هوایی با توجه به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و همچنین برخورداری از نیروی انسانی متخصص و ماهر و استقرار مراکز عمده و سطح بالای پژوهشی و آموزش عالی، فرهنگی و هنری کشور، موجب شد که استان تهران به مراتب بالاتر از سایر نقاط کشور و حتی منطقه خاورمیانه، مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان قرار بگیرد.

ازوجی اظهار داشت: این موضوع در دولت سیزدهم بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود، عنایت و توجه دولت مردمی در ماه های اخیر، این ادعا را تایید می کند.

بر اساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اقداماتی که انجام گرفته به شرح زیر است :
الف- پیرو سفر پربرکت ریاست جمهوری به استان های مختلف کشور به خصوص استان تهران شاهد شکل گیری و تحول در ارایه خدمات عمومی و بهبود زیرساخت های بهتر برای مردم خواهیم بود.

در سفر آیت الله رییسی، رییس جمهور به استان تهران و حضور در جلسه شورای اداری استان تهران در پنج شنبه هفته گذشته، به همراه اعضای هیات وزیران، تصمیمات خوبی گرفته شد و ماحصل آن تامین بالغ بر ۱۶.۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی دولت، شرکت های دولتی و شرکت نفت و نهادهای عمومی غیردولتی برای ۱۴۷ طرح یا پروژه زیرساختی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی، آبرسانی، شبکه های آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و جاده ای بود.

برخی از محورهای اصلی این مصوبه عبارتند از:
۱.    تکمیل و احداث بازسازی و تجهیز ۷۵ مدرسه و یک اردوگاه
۲.    تکمیل باغ موزه دفاع مقدس و ساماندهی گلزار شهدای استان
۳.    تکمیل و تجهیز بیمارستان اعصاب و روان جانبازان
۴.    تکمیل و تجهیز ۱۵ بیمارستان در شهرستان های تهران
۵.    تکمیل ۲۷ مجموعه ورزشی در شهرستان های تهران
۶.    اجرای ۱۸ طرح های سرمایه گذاری اشتغالزا
۷.    تکمیل ۵ تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه در برخی شهرستان های تهران
۸.    تکمیل انتقال آب کانال محمدیه و آبرسانی از سدهای نزدیک تهران به شهرستانهای استان
۹.    اجرای گازکشی به ۲۲ روستای تهران
۱۰.    احداث ۶۱ هزار و ۶۶۰ واحد مسکونی برای خانوار نیازمند مسکن
۱۱.    بهره برداری از هفت هزار طرح اشتغالزایی برای افراد مددجو و غیرمددجوی استان
۱۲.    تکمیل کانون های فرهنگی مساجد و تکمیل مساجد، حوزه‌های علمیه و مصلی‌های استان
۱۳.    احداث ۶ پست برق فشار قوی برای ۶ شهرک‌های صنعتی استان جهت تامین ۶۰۰ مگاوات برق
۱۴.    ایجاد تاسیسات زیربنایی مجتمع‌های گلخانه‌ای، بیابان زدایی و کانون‌های گرد و غبار و ترسیب کربن، آبخیزداری و حفاظت  از خاک، آبیاری تحت فشار در اراضی سطح  استان، تکمیل زیرساختهای شهرکهای کشاورزی
۱۵.    توسعه شهرک های صنعتی استان در سقف ۳۰۰ هکتار
۱۶.    تعمیر و تجهیز پروژه‌های ندامتگاه تهران بزرگ
۱۷.    بازنگری طرح های هادی روستایی ۱۶۰ روستای استان
۱۸.    تکمیل و تجهیز ۲ مراکز فنی و حرفه ای  در شهرستان های تهران
۱۹.    احداث ۵۸ مسکن معلولان و تحویل  ۲۵۰۰ جهیزیه به مددجویان کمیته امداد استان
۲۰.    اعطای بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت ۲۳۰ طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی جهت سرمایه گذاری توسط بانک های عامل

ازوجی در ادامه گفت : انتظار می رود که با تخصیص این اعتبارات، شاهد دستاوردهای خوبی برای مردم استان تهران به خصوص در شهرستان های استان باشیم.

ب- گستردگی بافت های فرسوده شهری و روستایی و سکونتگاه غیررسمی حریم و خارج حریم در استان تهران به حدی است که حدود ۳۱ درصد از جمعیت استان تهران را شامل می شود. بر اساس پیگیری های انجام شده توسط استانداری تهران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در اواخر سال گذشته بالغ بر ۶۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بهسازی محیط های بافت فرسود حریم و خارج از حریم شهر و بافت موجود مناطق روستایی در ۱۶ شهرستان استان تهران اختصاص یافته است که این منابع صرف ۷۱ پروژه عمرانی و زیرساختی خدمات عمومی از جمله تکمیل مدرسه خیری ساز، پاسگاه و کلانتری، تصفیه خانه فاضلاب در روستاهای بالادست سدها، آبرسانی به عشایر استان، بهبود و بهسازی حریم مسکن مهر شهرستان های استان، تکمیل مرکز جامع سلامت در برخی روستاها، مرکزبازپروری معتادین متجاهر و حفظ و نظم اجتماعی و ... شده است و اقدامات اجرایی آن از سوی ۲۵ دستگا های اجرایی مربوطه در استان در دو ماه اخیر شروع شده است.

وی افزود:  همچنین انتظار داریم که با بهبود شبکه فاضلاب روستایی بیش از ۲۵ هزار نفر از جمعیت روستایی این استان تحت پوشش قرار گیرند؛ ۱۶ کلانتری و پاسگاه انتظامی راه اندازی؛ با تکمیل مدارس خیری یک هزار و ۹۰۰ کلاس درس در روستاها ایجاد و بیش از ۱۰ کیلومتر  شبکه آب آشامیدنی اصلاح شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد : انتظار می رود با اجرای این مصوبات و اقدامات ۹ اثر فرهنگی و تاریخی شهرستان های استان مرمت و ۲۸ روستای استان در طرح هادی بهسازی و اجرایی می شود، همه این اقدامات پیش بینی شده، با هدف کاهش نرخ آسیب های اجتماعی در محله های آسیب دیده استان و احیای بافت فرسوده و تقویت درآمد خانوارهای ساکن در این سکونتگاه ها است.

ج- در طی سال های اخیر، تعهدات زیادی در سطح استان ایجاد شده و به تدریج منجر به نارضایتی عمومی شده بود. با همت و تلاش استاندار تهران و مساعدت ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور (دکتر میرکاظمی) این کسری ها تا مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان جبران شد و از سوی ۲۳ دستگاه های اجرایی استان به پرسنل دولتی(در قالب پاداش پایان خدمت، دیون سنواتی، مانده مرخصی)، هزینه های اجاره ساختمان ها، هزینه بیمه، هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و برخی از لوازم مصرفی و نیازهای اولیه دستگاه های خدمت رسان انتقال خون، پزشک قانونی، دامپزشکی انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: اقدامات متنوع یاد شده در سطح استان تهران، نه فقط تعهدات چندین ساله دولت را کاهش داده بلکه مقبولیت خوب و چشم گیری در درون دستگاه های اجرایی استان و موسسات خدمات رسان عمومی شکل گرفته است.  

ازوجی تاکید کرد: انتظار از استان تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام بسیار بالاست ولی از لحاظ زیرساختی، استان تهران مشکلات زیادی دارد به خصوص در حوزه های آلودگی، زیست محیطی، آب و فاضلاب، مسکن، آسیب های اجتماعی، این مشکلات بیشتر مشهود هست و ان شاءالله با راهبری و مدیریت بهتر استان و با نگاه به آمایش توسعه استان و حمایت های مستمر دولت و مجلس شورای اسلامی، بتوانیم زمینه بهتری برای رفاه و آسایش مردم و شهروندان فراهم کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha