پیشینه روابط ایران و آفریقای جنوبی، زمینه ساز توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور است

بوشهر-ایرنا- استاندار بوشهر گفت: پیشینه خوب روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی زمینه مناسبی برای توسعه مبادلات تجاری میان دو کشور است که باید از این ظرفیت به نحو مطلوب برای توسعه صادرات بویژه از این استان به آفریقا استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمدی زاده روز سه‌شنبه در کارگروه صادرات غیرنفتی استان بوشهر که با حضور سفیر آفریقای جنوبی در ایران برگزار شد، اظهار کرد: ایرانی‎‌ها با آپارتاید و تبعیض نژادی به شدت مخالف هستند و به همین دلیل نظام جمهوری و انقلاب اسلامی از مبارزات آفریقا علیه آپارتاید حمایت کرد.

وی بیان کرد: ایرانی‌ها از نلسون ماندلا نیز به عنوان یک رهبری که به دنبال آزادی مردمش بود همواره به نیکی یاد می کنند و رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی نیز به ایران نیز سفر کرد.

محمدی‌زاده ادامه داد: روابط ایران و آفریقای جنوبی فراز و نشیب‌های داشته زیرا قدرت‌های خارجی روی آنها اثر گذاشته است اما امروز که آفریقای جنوبی به استقلال رسیده فرصتی فراهم شده تا روابط دو کشور پایدارتر شود.

استاندار بوشهر، از سفیر آفریقا در ایران برای سفر به استان‌های جنوبی در ساحل خلیج فارس و بویژه بوشهر قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این سفرها مقدمه‌ای بر پایدارتر شدن روابط تجاری ایران و آفریقای جنوبی باشد.

وی افزود: بوشهر را خانه سفیر آفریقای جنوبی در ایران می‌دانیم و حضور وی در خانه خودش را به وی خوشامد می‌گوییم.

محمدی‌زاده ادامه داد: استان بوشهر خرمای متنوع و در حدود ۱۰ نوع دارد و اکنون ۱۰۰ کارخانه بسته بندی خرما و تولید فرآورده‎های خرمایی در این استان فعال هستند.

وی بیان کرد: استان بوشهر پایتخت انرژی ایران است و یک نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید یکهزار مگاوات برق دارد و همچنین ۲ واحد جدید نیز در این استان در دست ساخت است.

محمدی‌زاده گفت: همچنین ۷۴ درصد گاز کشور در بوشهر تولید و این استان از ۱۲ پالایشگاه بزرگ گازی برخوردار است.

وی عنوان کرد: استان بوشهر سالی ۳۵ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌کند و  اکنون نیز ۱۸ واحد پتروشیمی آن در دست ساخت است.

محمدی‌زاده افزود: همه ظرفیت‎های یاد شده در حوزه انرژی به استثنای نیروگاه هسته‌‎ای، شهرستان‌های کنگان، عسلویه و جم واقع است.

وی یادآور شد: در ۲۰ سال اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استان بوشهر سرمایه گذاری و اکنون نیز ۱۵ میلیارد دلار دیگر در این منطقه در حال سرمایه‌گذاری است

استاندار بوشهر گفت: همچنین این استان ۳۰ میلیون بشکه ذخیره نفتی روی خشکی دارد که بخشی از آن در بوشهر و بخشی نیز در جزیره خارگ است.

وی اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور ایران به آفریقای جنوبی نیز تمایل داریم بخشی از بندهای مورد امضا در آنجا مربوط به استان بوشهر باشد.

محمدی‌زاده ادامه داد: تحریم‌ها دیگر شکسته شده و ایران امروز با کشورهای مختلفی در بخش های خصوصی و دولتی تجارت و تبادل کالا دارد.

وی اظهار کرد: جابه جایی منابع مالی در ایران نیز به حدی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار داشتند در این شاخصه از ایران الگوبرداری ‎ می‌کنیم.

محمدی‌زاده بیان کرد: در موضوع توسعه مبادلات تجاری بین ایران و آفریقای جنوبی تنها کافی است تجار به یکدیگر وصل شوند.

وی یادآور شد: ظرفیت‎های شاخص استان بوشهر برای صادرات به آفریقای جنوبی شامل خرما، میگو، کود شیمیایی، مواد اولیه پتروشیمی، فرش دستباف، پروژه‌‎های مشترک کشتی سازی، مواد معدنی مانند آهک، خدمات فنی مهندسی حوزه نفت و گاز است.

استاندار بوشهر ادامه داد: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری دو طرف از دیگر ظرفیت‎‌هایی است که با هدف توسعه مبادلات تجاری باید مدنظر قرار گیرد.

وی عنوان کرد: برای حضور در نمایشگاه خرمای استان بوشهر که ماه دوم سال آینده میلادی برگزار می‌شود حضور چند تجار آفریقایی می‎تواند به توسعه صادرات این استان به این کشور کمک شایانی کند.

محمدی‎زاده ادامه داد: از سوی ایران و استان بوشهر اتاق بازرگانی بندر بوشهر در همکاری کامل با آفریقای جنوبی است و انتظار می‎رود از سمت این کشور مقابل نیز مرکزی خاص برای توسعه مبادلات تجاری مشخص شود.

وی یادآور شد: همچنین این ظرفیت وجود دارد تا بوشهر با یکی از شهرهای بزرگ ساحلی آفریقای جنوبی مانند سن سیتی خواهر خوانده شوند.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران از روز گذشته وارد استان بوشهر شده تا از نزدیک در جریان ظرفیت صادراتی این استان قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha