مستند سینمایی "تفنگداران جنوب" روی میز تدوین رفت

شیراز-ایرنا- فیلم مستند "تفنگداران جنوب"با پایان یافتن فیلمبرداری قسمت‌های بازسازی و مجموعه ای از مصاحبه‌ها،روی میز تدوین رفت.

علی بلندنظر کارگردان این فیلم روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت:این فیلم مستند که به سفارش معاونت امور استانهای صدا و سیما در سیمای مرکز فارس تولید می‌شود، در رابطه با حوادث بحبوحه جنگ جهانی اول در ایران، و جهت گیری صولت الدوله قشقایی در قبال شکل گیری نیروی نظامی یازده هزار نفری تحت ریاست سِرپِرسی سایکس، مرکب از افسران انگلیسی، سربازان هندی، و عده ای سرباز و صاحب منصب ایرانی، موسوم به SPR که به تفنگداران جنوب ایران مشهور بودند می‌پردازد.
علی بلندنظر که فیلم هایِ مستندِ  موفق "اجاق" و "طاووسها پرواز را نمی‌فهمند" را در کارنامه دارد ادامه داد: نیروی نظامی مزبور در ظاهر به منظور جلوگیری از اقدامات آلمانیها و هوادارانشان و همچنین حفاظت از راههای تجاری و چاههای نفت در جنوب ایران، اما در باطن با اهداف استعماری از سوی دولت انگلیس در ایران تشکیل گردید.
صولت الدوله قشقایی که مبارزی وطن پرست بود، در برابر انگلیسی‌ها واکنش نشان داد و دلیل مبارزه ی خود را مخالفت با تسلط اجنبی بر وطنش اعلام نمود.
در این راه فتوای مجتهد عالیقدر شیعه سید عبدالحسین لاری و پشتیبانی بزرگانی چون ناصردیوان کازرونی نقش بسزایی داشت.
همچنین در این فیلم مبارزه ی جانانه ی ایاز شیبانی معروف به ایازِ کاپیتان کُش از طایفه فارسیمدانِ قشقایی و کشته شدن کاپیتان بِن، متجاوز انگلیسی، توسط وی به تصویر کشیده می‌شود.
بلندنظر در پایان افزود: فیلمبرداری قسمتهای کارشناسی این فیلم نیز با پایان یافتن تحقیق و پژوهش شروع شده است، همچنین قسمتهای انیمیشن و جلوه های ویژه ی فیلم نیز در حال انجام است و با پایان یافتن این مراحل، تدوین نهایی و صداگذاری فیلم "تفنگداران جنوب" طی دو ماه آینده به پایان می‌رسد.
عوامل این فیلم عبارتند از: / تهیه کننده و کارگردان: علی بلندنظر/ تصویر و تدوین: محمد ناصریراد /ناظر کیفی: حسن نقاشی/ صدابردار: احسان بلندنظر، رضا قربانی /تهیه کننده اجرایی: پروانه دُرّی/ تحقیق و پژوهش: گشتاسب بلندنظر، پروانه دُرّی، احسان بلندنظر / طراح صحنه و لباس: هومان عباسی/ مدیر تولید و مشاور حقوقی: زین العابدین یزدانیان/ طراح گریم: فرناز فتحی زاده /مدیر صحنه: کاظم دشمه /مدیر تدارکات و جانشین تولید: خدایار شیبانی / سرپرست گروه کارگردانی: علیرضا شهسواری فرد / برنامه ریز: مسیحا رحیمی/ منشی صحنه: نیلوفر تقوی فرد/ عکاس: سمانه رعیت/ تایپوگرافی: بهار دُرّی/ سرپرست انیمیشن و جلوه های ویژه: امین گودرزی پور
بازیگران این فیلم نیز مهران محمدی، مریم دهو، حمید قزلبیگلو و علی بلندنظر هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha