تلاش برای رفع محاصره اودسا؛ انگلیس از طرح لیتوانی حمایت کرد

تهران- ایرنا- با ادامه محاصره دریایی بندر اودسا به عنوان تنها مسیر صادرات غلات اوکراین و نگرانی ها از افزایش جهانی قیمت مواد غذایی، انگلیس از طرح لیتوانی برای رفع محاصره این بندر و از سرگیری حرکت کشتی های حامل غلات حمایت کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، انگلیس از پیشنهاد لیتوانی برای ایجاد ائتلاف دریایی با هدف حمایت از صادرات غله اوکراین حمایت کرد. «گابریلیوس لندسبرگیس» وزیر امور خارجه لیتوانی این طرح را دیروز دوشنبه در جریان گفتگو با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود ارائه کرد.

وزیر امور خارجه لیتوانی در این خصوص به گاردین گفت: «زمان بسیار بسیار کم است. ما در آستانه فصل برداشت جدید هستیم و هیچ راه عملی دیگری برای صادرات غلات به جز بندر اودسا در دریای سیاه وجود ندارد. اودسا دیگر قادر به ذخیره غلات اضافی نیست و مسیر جایگزین هم وجود ندارد. ما باید به کشورهای آسیب پذیر نشان دهیم که آماده برداشتن گام هایی هستیم که برای تامین امنیت غذایی جهان لازم است».

لیتوانی در طرح پیشنهادی خود عنوان کرده است که یک عملیات اسکورت دریایی بدون حضور ناتو می تواند از کشتی های غلات که از دریای سیاه و میان کشتی های جنگی روسیه عبور می کنند، محافظت کند. لندسبرگیس تاکید کرد به غیر از انگلیس کشورهای دیگر مانند مصر که به غلات تولیدی اوکراین وابسته هستند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وزیر امور خارجه لیتوانی با اشاره به رسیدن فصل برداشت خاطرنشان کرد: وضعیت در هفته های آینده بدتر می شود، زیرا اودسا دیگر ظرفیت ذخیر غلات بیشتر را ندارد. بنابراین مردم در شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیای جنوب شرقی باید قیمت های گزافی برای گندم بپردازند. وی تاکید کرد اوکراین باید  ۸۰ میلیون تن گندم را در سالجاری صادر کند و تنها گزینه اودسا است.

طرح ارائه شده لیتوانی در حالی است که بخش های گسترده ای از دریای سیاه مستلزم مین زدایی برای تضمین عبور و مرور امن و همچنین موافقت ترکیه برای حفاظت از ورودی دریای سیاه است.  

لندسبرگیس با تاکید بر ضرورت اقدام فوری در خصوص ایجاد امکان صادرات غلات اوکراین، اجرای این طرح را یک ماموریت بشردوستانه غیرنظامی دانست که با برقراری منطقه پرواز ممنوع قابل مقایسه نیست.

وزیر امور خارجه لیتوانی در ادامه یادآور شد که ما برای اینکار به ائتلافی از کشورهای مشتاق و دارای قدرت دریایی قابل توجه نیاز داریم. وی در عین حال تاکید کرد ناتو نباید عضوی از این اتحاد برای رفع محاصره اودسا باشد.

تراس نیز پس از دیدار با لندسبرگیس گفت که دولت انگلیس از کشتی‌های نیروی دریایی بریتانیا می خواهد که در صورت امکان در عملیات مین زدایی و ارائه تسلیحات دوربرد به اوکراین برای دفاع از بندر اودسا، به این اسکورت ملحق شوند.

گزارش ها حاکی از آن است که در پی طرح این موضوع، بریتانیا در حال مذاکره با متحدان خود است و احتمالا این طرح برای عملی شدن نیاز به توافق آمریکا دارد.  

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به "طوفان گرسنگی" در صورت عدم صادرات غلات اوکراین هشدار داد. محاصره دریایی اودسا در حالی است که ۴۱ کشور کمتر توسعه یافته جهان یک سوم گندم مورد نیاز خود را از اوکراین و روسیه وارد می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha