حماسه خرمشهر، الگویی برای تمام نسل‌ها در همه عصرها

۳ خرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۸
کد خبر: 84765078
کاظم سبحان‌زاده
حماسه خرمشهر، الگویی برای تمام نسل‌ها در همه عصرها

یزد- ایرنا- فتح غرورآفرین شهر خرمشهر در عملیات عظیم بیت‌المقدس که نماد مقاومت ملت ایران است الگویی بی‌بدیل برای همه نسل‌ها در تمامی عصرها و نقطه عطف و ماندگار دوران هشت سال دفاع مقدس است.

آزادسازی خرمشهر یکی از اهداف‌ اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود که پس از این نبرد، شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال از سوی نیروهای ارتش بعثی عراق در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ با تلاش نیروهای جانبرکف سپاه اسلام بازپس گرفته شد.     

آزادی خرمشهر به تدریج مقدمه به زانو درآمدن نیروهای بعثی شد و با قبول آتش بس به مزرهای بین‌المللی شناخته شده ۲ کشور بازگشت و نیروهای بعثی عراق ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ هجری شمسی از زمین، دریا و هوا خاک جمهوری اسلامی را هدف حمله خود قرار داد و سرانجام در مقابله با رزمندگان اسلام توان و ایستادگی خود را از دست دادند. 

اهمیت آزادسازی شهر خرمشهر در دفاع مقدس توسط رزمندگان جانبرکف اسلام از چنان اهمیتی برخوردار است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام‌خمینی (ره) فتح این شهر را از امور مافوق طبیعت و از عنایات خداوند دانسته و رهبر معظم انقلاب نیز، این حماسه را حادثه‌ای بی‌نظیر در تاریخ جهان قلمداد کردند.

بدون شک پرداختن به عملیات‌های مختلف دوران هشت سال دفاع مقدس و فتح خرمشهر علاوه بر تبیین رشادت‌های  رزمندگان سلحشور اسلام و بسیجیان قهرمان نقش مهم الگویی در مقاومت و حفظ ارزش‌های دینی و انقلابی در عرصه‌های مختلف دارد.

در این خصوص برای گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر که در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روزی ماندگار است برخی از رزمندگان اسلام و مسئولان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همگی بر ضرورت زنده نگه داشتن اینگونه مناسب‌ها و ترویج فرهنگ مقاومت در جامعه تاکید کردند.     

ابعاد فتح خرمشهر تبیین شود 

غلامرضا نصیری از یادگاران دوران دفاع مقدس به اهمیت و نقش عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر اشاره کرد و گفت: یکی از ابعاد جهاد تبیینی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است پرداختن به دوران طلایی دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن به نوجوانان و جوانان است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی اظهار کرد: رمز و راز پیروزی رزمندگان اسلام همان پیروی از ولایت فقیه و ایمان و اخلاص بود و باید این فرهنگ والا و روحیه ارزشمند در تمامی زوایا در جامعه جاری و ساری شود.

این رزمنده دفاع مقدس اعتقاد دارد که روحیه و اهداف آن دوران که منبعث از دین و ائمه اطهار(ع) است اگر توسط مردم و آحاد جامعه رعایت و به در عمل پرداخته شود شاهد جامعه‌ای عاری از آسیب‌های فرهنگی خواهیم بود.

دیگر رزمنده دوران هشت سال دفاع مقدس که در عملیات پیروزمند بیت‌المقدس در فتح خرمشهر حضور داشته به اهمیت تبیین ابعاد مختلف این رخداد مهم توسط روایتگران و انتقال آن به نسل جوان اشاره کرد.

حسین دهقان با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی افزود: آزادسازی فتح خرمشهر در خالی که کشورهای زیادی در کنار صدام بودند در سایه ایمان و اخلاص رزمندگان اسلام بدست آمد و الگویی مناسب برای جوانان است .

وی اظهار کرد: در طول برگزاری عملیات فتح خرمشهر رزمندگان اسلام با قدرت ایمان، ایثار و رشادت‌های مثال زدنی خود از جان خویش گذشتند تا خاک و ناموس کشور ما حتی برای لحظه‌ای بدست دشمن بعثی نیفتد.

رضا ابویی دیگر رزمنده بسیجی دفاع مقدس به اهمیت وحدت و ولایتمداری به عنوان ۲ رمز اصلی پیروزی در عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد و تداوم این روحیه را ضامن غلبه بر مشکلات فرهنگی و اقتصادی می‌داند.

وی گفت: اگر همان روحیه ارزشمند اخلاص، ایثار، همدلی و ولایتمداری حفظ شود و همه با هم برای حفظ نظام مقدس  جمهوری اسلامی در هر پست و مقامی که هستند وظایف ملی و دینی خود را انجام دهند شاهد موفقیت‌های بیشتر خواهیم بود.

حماسه خرمشهر، الگویی برای تمام نسل‌ها در همه عصرها

فتح خرمشهر نماد همبستگی و اوج  ایثار است 

همچنین امام جمعه مهریز با گرامیداشت سالروز فتخ خرمشهر و خاطره شهیدان به خصوص شهدای عملیات بیت‌المقدس گفت: حماسه آزادسازی خرمشهر یکی از رویدادهای مهم تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که با مدد الهی و صلابت و فداکاری فرزندان قهرمان این مرزوبوم به وقوع پیوست و عظمت آن برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ما به یادگار خواهد ماند.

حجت‌الاسلام عبدالرضا محی‌الدینی افزود: آزادسازی خرمشهر نمادی از وحدت و همبستگی ملی و حضور شجاعانه مردم در عرصه‌های دفاع از تمامیت ارضی کشور بود و بی‌شک باورها و نگرش‌های اصیل دفاع از حریم ارزش‌های ناب این انقلاب را می‌توان تا ابد برای تمامی آزادیخواهان و عدالت‌طلبان جهان تفسیر کرد.

وی اظهار کرد: سوم خرداد روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی و سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر فرصتی برای بازنمایی روح مقاومت و مجاهدت ملت ایران در تداوم انقلاب اسلامی و عبور از گذرگاه‌های خطیر تاریخی برای دست‌یابی به اهداف و آرمان‌های بلند نظام و پیشرفت و تعالی کشور است.

امام‌جمعه مهریز با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر و روز مقاومت به مردم قهرمان گفت: از درگاه حضرت حق برای ملت بزرگ ایران سربلندی روزافزون و برای همه شهدای انقلاب، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای مدافع  حرم و به‌ویژه  شهدای والامقام آزادسازی خرمشهر، رحمت واسعه الهی و علو درجات مسئلت داریم.

ابعاد فتح خرمشهر برای جوانان تبیین شود

همچنین فرماندار مهریز گفت: یکی از صحنه‌های زیبا و ماندگار دوران هشت سال دفاع بدون شک آزادسازی فتح خرمشهر قهرمان در عملیات غرورآفرین بیت المقدس است و باید همیشه به آن پرداخته شود.

محمد دهقان بنادکی یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و فتح خرمشهر را گرامی داشت و افزود: باید توسط رزمندگان اسلام و رسانه‌های گروهی و مبلغان دینی و فرهنگی به نحو مناسب به ابعاد مختلف فتح خرمشهر پرداخته شود.

وی اظهار کرد: روز فتح خرمشهر روز بزرگ مقاومت و ایثار نامگذاری شده و از اهمیت فراوانی در تاریخ دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برخوردار است و جهاد تبیین حکم می‌کند زوایای آن را برای نسل جوان ترسیم کنیم .

این مسول بیان کرد: برای ترویج ارزش‌های معنوی در جامعه و خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان یکی از بهترین ابزارها که باید به آن تکیه کرد دوران دفاع مقدس است که همه روزهای آن حماسه و ایثار است.

دهقان بیان کرد: سالروز فتح خرمشهر در تاریخ دفاع مقدس و انقلاب یک فرصت عالی است که بار دیگر اوراق آن روزهای حماسه و عزت را وررق زده و با ترویج فرهنگ مقاومت و الگوگیری از آن برای توفیق نظام و خدمت به مردم استفاده کنیم.

بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و از میان شهدای جنگ تحمیلی، ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهید شدند و بقیه در جبهه های نبرد به شهادت رسیدند.

 در دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند و همچنین در این دوران ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

استان یزد با یک میلیون و ۲۳۶ هزار نفر جمعیت چهار هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرد. 

                 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha