۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 84740158
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت یاد شهدای معلم شهر ری

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 84740158
گرامیداشت یاد شهدای معلم شهر ری

شهرری -ایرنا -به مناسبت روز گرامیداشت مقام والای معلم، دانش‌آموزان شهرستان ری به شیوه‌های مختلف این روز را به آموزگاران خود تبریک گفتندو یاد و خاطره معلمان شهید را گرامی داشتند.

 به گزارش ایرنا، در تقویم ایران اسلامی، ۱۲ اردیبهشت مصادف با سالروز نکوداشت نام و یاد استاد شهید علامه مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است، هدف از روز معلم اهمیت به آموزش و تجلیل از مقام معلمان است.

این روز به اهمیت  آموزش و تجلیل از مقام والای  معلمان اختصاص دارد چرا که  معلمی فراتر از یک شغل و حرفه است، در نخستین آیات قرآن «اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ ۵)»  که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد نیزبه ارزش این جایگاه اشاره شده است.

همانطور که در قرآن کریم بارها از مقام معلم تجلیل شده، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی‌علیه) نیز  در توصیف این مقام والا  می‌فرمایند: «معلمی شغل انبیاست، انبیاء هم معلم بشر هستند».

گرامیداشت یاد شهدای معلم شهر ری

معلمان نقطه آغاز تحول هستند و  قادرند با تربیت و تامین نیروی انسانی کارآمد وخلاق  چهره جامعه را دگرگون سازند.

امروز همزمان با سراسر کشور، دانش آموزان و خانواد هایشان، مدیران و مسئولین شهرستان ری  با نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که بر آنها متصور است، یاد و خاطره  معلمان شهید شهرستان ری همچون  شهید حافظ آبروشن، شهید محسن پورقاسمی، شهید منصور آجرلو و دیگر شهیدان فداکار را گرامی داشتند و از معلمان خود قدردانی کردند.

گرامیداشت یاد شهدای معلم شهر ری

نگاهی بیاندازیم  به زندگی نامه معلمان شهید شهرستان ری که بنیاد شهید و امور ایثارگران این شهرستان به مناسبت نکوداشت روز معلم با عنوان ویژه‌نامه شهدای «معلم»   منتشر کرد:

شهید حافظ آبروشن پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۹ در شهر ری به دنیا آمد. سال ۱۳۶۰ با مدرک تحصیلی فوق دیپلم در مدارس راهنمایی شهرری مشغول به تدریس شد. وی علاقهِ خاصی به شغل معلمی داشت و با دانش آموزان رابطهِ نزدیکی برقرار نمود. آبروشن با شروع جنگ تحمیلی چندین مرتبه به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و سرانجام در تاریخ نوزدهم فروردین ماه سال ۱۳۶۶ در منطقهِ شلمچه به درجهِ رفیع شهادت نایل آمد.
گزیده‌ای از وصیت نامه این شهید فداکار  : «خداوند به شما (خانواده ی شهدا) اجر عنیت کند و نوجوان هی غرورآفرین (شهدا) ما را به رحمت واسعه ی خود قرین کن».

شهید منصور آجرلو: دهم فروردین ماه سال ۱۳۴۵ در خانوادهِ مذهبی در شهرستان ورامین دیده به جهان گشود، او از همان دوران کودکی از هوش و استعداد فراوانی برخوردار بود و در طول دوران تحصیل از دانش آموزان ممتاز و نمونه به شمار می رفت. وی علاقهِ شدیدی به ائمه اطهار داشت، در مجالس مذهبی و مساجد فعالانه شرکت می‌کرد. منصور همزمان با تحصیل در مرکز تربیت معلم در بسیج ثبت نام نمود و با شروع جنگ تحمیلی درس و تحصیل را رها کرد و به خط مقدم جبهه رفت. آجرلو سرانجام در یازدهم اسفند ماه ۱۳۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵ شربت شهادت را نوشید و به دیدار حق شتافت.
گزیده‌ای از وصیت نامه این شهید والا مقام: «ملت عزیز یران، همیشه گوش به فرمان رهبر باشید و آن را تنها نگذارید، چون راه ایشان راه مستقیم و درست است و راه انبیا و پیامبران و امامان است. هرکس نسبت به حرکت این مرد عارف، عاشق، عابد، زاهد عالم و فیلسوف شک کند، یقیناً بداند که از صراط مستقیم دور شده است.»

شهید محمود احمدی: محمود احمدی هشتم شهریورماه سال ۱۳۳۷ در خانوادهِ روحانی و فرهنگی در شهر فیروزکوه چشم به جهان گشود و تا سن ۱۵ سالگی در فیروزکوه به تحصیل پرداختند. سپس جهت ادامهِ تحصیل به تهران عزیمت کرد و در سال ۱۳۵۶ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. بعد از اتمام دوران خدمت سربازی در سال ۱۳۵۹ به استخدام آموزش و پرورش درآمد. با شروع جنگ تحمیلی چندین مرحله به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفت و سرانجام هفتم مرداد ماه سال ۱۳۶۱ در پاسگاه زید به شهادت رسید.
گزیده‌ای از وصیت نامه : «ما به خود می بالیم که پروانه وار گرد شمع فروزان ولایت فقیه بگردیم و بسوزیم و به آن سوختن می نازم که حیات ما در سوختن ماست، زیر محور شمع هدایت ولایت فقیه.»

شهید محسن پورقاسمی: بیست و پنجم فروردین ماه سال ۱۳۴۰ در یکی از روستاهای شهریار متولد شد و تحصیلات خود را در زادگاهش به پایان رساند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مراسم و جلسات مذهبی به فعالیت پرداخت سپس در دانشکدهِ تربیت معلم تحصیلاتش را ادامه داد. چندین مرحله به جبهه های حق علیه باطل اعزام شد و سرانجام در پانزدهم آبان ماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۴ در منطقهِ پنجوین به درجهِ رفیع شهادت نایل آمد.
گزیده‌ای از وصیت نامه: «کسانی که به ولایت امام اعتقاد ندارند بر جنازه ی من حاضر نشوند. سلام مرا به رهبر عزیزم، پدر یتیمان برسانید و به خانواده ی شهدا بگویید که تا آخرین قطره ی خونمان صحنه های نبرد حق علیه باطل را ترک نخواهیم کرد و با خداوند پیمان می بندیم که در تمام عاشورا و کربلاها، حسین (ع) زمان را تنها نگذاریم و سنگرها را خالی نخواهیم کرد و تا هنگامی که پرچم لااله الا الله در تمام جهان به اهتزاز درنیاید و احکام اسلام و قرآن در زیر پرچم توحید و اسلام به اجرا درنیاید ساکت نخواهیم نشست.»

شهید کیوان تاجیک: دوازدهم شهریورماه سال ۱۳۳۸ در شهرستان قرچک در خانواده‌ای زحمتکش و مقید به اسلام متولد شد، مادر هربار قبل از شیردادن به او وضو می گرفت تا فرزندش در سایه ی تعلیمات اسلام پرورش یابد. پس از پایان دوران تحصیل و اخذ مدرک دیپلم در مبارزات علیه شاه پرداخت و به استخدام آموزش و پرورش درآمد. او به تدریس علوم و مسایل اسلامی علاقهِ فراوانی داشت. با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه های جنگ حق علیه باطل شد و در شانزدهم آبان ماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۴ منطقه عملیاتی غرب (پنجوین) عراق در عروجی خونین به دیدار حق شتافت.
گزیده‌ای از وصیت نامه:این انقلاب نتیجه ی زحمات و رنج ها و خون دل خوردن های چندین هزار ساله ی انبیا و اولیای خداست و محصول خون شهدا از آغاز تاکنون می باشد، هرگونه بی تفاوتی و سرپیچی از فرامین و دستورات اسلام خیانت و گناهی بزرگ و نابخشودنی است.

شهید مسعود جعفری: جعفری در سال ۱۳۳۱ در فیروزکوه به دنیا آمد، تا سن ۵ سالگی در آن جا بود و سپس به تهران منتقل شد. وی در آن جا تحصیلات خود را به پایان رساند و در سال ۱۳۵۲ به خدمت سربازی رفت و از آن جا که به معلمی علاقه داشت، به تدریس در مناطق محروم پرداخت. او از جوانی به مسایل دینی اهمیت می داد و در پیروزی انقلاب نیز تلاش داشت و پس از شروع جنگ تحمیلی به جبهه اعزام شد و سرانجام در سال ۱۳۶۳ در عملیات خیبر مفقودالاثر گردید.
گزیده‌ای از وصیت نامه : «تنها وصیت من این است که هرچه را اسلام با آن مخالف است از آن دوری کنید و بپرهیزید. در مرگ من زیاد گریه و زاری نکنید، زیرا دشمن شاد می شود. در مقابل یاوه گویان شدیداً بایستید و سفارش می کنم راهی را که من انتخاب کرده ام جز حقیقت چیز دیگری نیست که آن راه اسلام و قرآن و راه انبیا و اولیا است.
بدانید که وظیفهِ ماست در این راه جان ها را فدا کنیم و انشاالله در روز محشر با انبیا و اولیای خدا محشور خواهیم گشت.»

امروز دوشنبه ١٢ اردیبشهت سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری روز معلم نام گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha