۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۳۸
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 84735103
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار اهواز: کشاورزان و مسوولان برای مدیریت تنش آبی باید در کنار هم باشند

اهواز- ایرنا- فرماندار شهرستان اهواز با اشاره به خشکسالی و تنش آبی سال جاری گفت: کشاورزان و مسوولان برای مدیریت تنش آبی باید در کنار هم باشند.

به گزارش ایرنا مسعود فلاحی روز پنجشنبه در همایش هم اندیشی دهیاران و شوراهای بخش های مرکزی و اسماعیلیه اهواز در محل گیت بوستان این شهرستان بیان کرد: اگر حوضه رودخانه کارون به درستی مدیریت نشود مردم آبادان و خرمشهر با مشکل مواجه می‌شوند که همکاری کشاورزان در این راستا ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه مسئول بی‌تفاوت در خوزستان نداریم، افزود: مسوولان به دنبال رفع مشکلات کشاورزان هستند.

فرماندار اهواز اظهارداشت: مسئولانی می‌خواهیم که هم با کشاورز گریه کنند و هم به آنها نان دهند و به فکر معیشت آنها باشند.
وی افزود: کشاورزان بخش مرکزی اهواز در بالا دست آب دارند لذا باید در این شرایط خشکسالی باید با مدیریت کشت انجام دهند و آب مصرف کنند تا مردم پایین دست مثل هویزه و سوسنگرد مشکل آب آشامیدنی پیدا نکنند.

فلاحی با بیام اینکه پرداخت غرامت به کشاورزان باید از سوی بخشداران پیگیری شود، گفت: کارشناسان مربوطه  باید بررسی‌های لازم را داشته باشند تا میزان پرداخت غرامت به کشاورزان به دلیل خشکسالی تعیین تکلیف شود.

فرماندار اهواز بیان کرد: اگر کشاورزان باور ندارند سدها در شرایط خطرناک آبی هستند می‌توانند از نزدیک شاهد وضعیت بحرانی آنها باشند؛ کشاورزان استان از کشت ممنوع نشده‌اند اما باید با مدیریت، کشت انجام دهند.

وی افزود: در حوضه آبریز کارون و دز محدودیت کشت شلتوک وجود دارد و سازمان‌جهاد کشاورزی باید کشت جایگزین شلتوک را تعیین کند تا کشاورزان بیش از این دچار ضرر و زیان نشوند.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز در این همایش با بیان اینکه در دومین سال خشکسالی پی در پی در استان هستیم، گفت: میزان بارش باران در سال آبی جاری از یکم مهرماه نسبت به میانگین بلندمدت کاهش ۴۷ درصدی و نسبت به  مدت مشابه سال آبی گذشته کاهش ۱۵ درصدی کاهش داشته است.

علی شهبازی با بیان اینکه در سال آبی جاری چهار سامانه بارشی موثر در استان به وقوع پیوسته است، افزود: در ماه‌های مهم بارشی اسفند و فروردین، بارش موثری نداشتیم و در فروردین ماه میزان بارش‌ها صفر بود.
 وی ادامه داد: وضعیت بارش‌ها در استان‌های بالا دست نیز بسیار ضعیف بوده و ذخایر برفی تقریبا ذوب شده‌اند و انتظار اینکه ذخیره برفی خاصی داشته باشیم، نیست.
 معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهارداشت: آورد آب در حوضه آبریز کارون پنج میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعب بوده که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حوضه آبریز دز نیز ۴۴ درصد و در حوضه کرخه ۶۲ درصد کاهش ورودی آب داشته ایم، افزود: ذخیره منابع آب در سدها تفاوت معنا داری با سال‌های قبل دارد.

شهبازی با بیان اینکه سال آبی جاری با ذخایر آب بسیار کم در سدهای استان شروع شد، گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد حجم مفید مخازن سدهای خوزستان پر است.

وی افزود: در حوضه کارون بحث کمی و کیفی آب باید مدنظر قرار گیرد؛ برای این کار حفظ تراز آب تا شهرستان‌های آبادان و خرمشهر و حفظ دبی بالای ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه برای اهواز ضروری است.

شهبازی اظهارداشت: از کشاورزان انتظار داریم همچون کشت پاییزه در این شرایط سخت آبی برای کشت تابستانه همکاری کنند.

این همایش به منظور هم اندیشی و همکاری بین کشاورزان بخش مرکزی و اسماعیلیه شهرستان اهواز و دستگاه های مربوطه در این شرایط خشکسالی برگزار شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha