۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۷:۲۹
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 84730905
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ پروژه بازآفرینی در حاشیه شهرهای کردستان اجرا می شود

سنندج- ایرنا- معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هدف گذاری ۶۱پروژه بازآفرینی شهری در استان گفت: اجرای ۲۰ پروژه از جمله ساخت مدرسه و بهسازی معابر در حاشیه شهرها اولویت اول سال جاری این اداره کل است.

مصطفی رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اجرای این ۲۰ پروژه هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است، ضمن اینکه امسال همچنین همزمان با اجرای این پروژه‌ها، توزیع مجدد قیر در بین شهرداری ها انجام می شود که گام بسیار مهمی در کاهش فقر شهری با بهسازی معابر توسط شهرداری ها خواهد بود.

وی گفت: براساس آخرین مطالعات انجام شده در هفت شهر دارای جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر در استان، ۵۱ درصد جمعیت شهری در پنج پهنه سکونت گاه های غیر رسمی، سکونت‌های با بافت تاریخی، بافت ناکارآمد، بافت با پیشینه روستایی و بافت ناسازگار شهری ساکن هستند که ۳۶ درصد مساحت این شهرها را به خود اختصاص داده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: سکونت ۵۱ درصد جمعیت شهری در ۳۶ درصد مساحت شهرها باعث نابرابری در توزیع فضای عمومی شهری و کاربری‌های عمومی شده که لازم است تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری مطابق آیین نامه برنامه ملی بازآفرینی شهری مصوب ۱۳۹۷ نسبت به انجام وظایف خود اقدام کنند.

وی یادآور شد: در این راستا اداره کل راه و شهرسازی کردستان به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، ۶۱ پروژه با اعتباری حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را هدف گذاری کرده که بخشی از آنها در دست اجرا بوده و تعدادی نیز از جمله مدارس به اتمام رسیده و به دستگاه بهره بردار تحویل شده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری راه وشهرسازی کردستان اظهار داشت: شبکه آب و فاضلاب نایسر، مدرسه ۹ کلاسه و مرکز فرهنگی ورزشی این ناحیه  نیز در آستانه اتمام و تحویل به بهره برداران است.

وی افزود: اگر مجموعه دستگاه ها برابر آیین نامه برنامه ملی بازآفرینی شهری منابع و اولویت های خود را در مناطق حاشیه ای توزیع کنند، می‌توان انتظار داشت مطابق برنامه ششم و هفتم توسعه در افق ۱۴۰۵ شاهد کاهش نابرابری های موجود در حاشیه شهرها و بافت های ناکارآمد باشیم.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و روی‌آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن‌آباد، تقتقان و فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه‌آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان است که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می‌شوند.

در استان کردستان می‌توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه‌نشینی را دارند، نام برد اگرچه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha