«پویش جبران» راهکاری برای رفع نواقص آموزش مجازی در دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- مدیر کل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیشنهاد راه‌اندازی پویش جبران برای رفع نواقص آموزش مجازی در دانشگاه‌ها خبر داد.

محمد مهدی ذوالفقارزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا درباره این پویش، اظهار داشت: راه اندازی ایده پویش جبران در دانشگاه ها، ماهیت فرهنگی دارد. یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگ دانشگاه ها به طور جدی پیگیری می کنیم، حضور استادان و دانشجویان در فعالیت های داوطلبانه با هدف مسوولیت اجتماعی و حل مسأله است.

وی درباره این طرح، گفت: تعدادی از دانشجویان در دوران کرونا به دلیل کامل نبودن آموزش های مجازی و بروز برخی نواقص، دچار افت و ضعف تحصیلی در یک یا چند درس شدند. دوری آنها از فضای آموزش و آماده نبودن برخی از زیرساخت ها، شرایط تحصیل را برای این دانشجویان سخت کرد. با بازگشایی دانشگاه ها و کلاس های درس، فرصت جبران برای این درس ها وجود دارد و چه بهتر که دانشگاهیان این مشکل را حل کنند.

مدیرکل سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه برای جبران این درس ها از ظرفیت استادان و دانشجویان استفاده می کنیم، افزود: طبق مکانیزم اجرایی پیشنهاد شده، فراخوانی توسط انجمن های علمی و تشکل های دانشجویی منتشر می شود که در آن، دانشجویان دروس مورد نیاز خود را برای جبران اعلام می کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر در فراخوانی میان استادان، داوطلبان تدریس فشرده یا رفع اشکال، دروس مدنظر دانشجویان در جمع استادان یا دانش آموختگان برتر مشخص می‌ شود. این پویش می‌تواند ضمن جبران نواقص آموزش مجازی در دوران کرونا، حس مسوولیت پذیری و تعهد را هم میان دانشگاهیان ارتقا بخشد.

ذوالفقارزاده ادامه داد: بعد از انجام ثبت نام، حدنصابی برای تشکیل کلاس های جبرانی در نظر گرفته می شود و داوطلبان تدریس پای کار می آیند. به نظر می رسد، دانشجویان کارشناسی در مقایسه با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از این پویش استقبال بیشتری به عمل آورند؛ چرا که برای مدتی از محیط دانشگاه دور بوده اند.

این مسوول وزارت علوم ادامه داد: در صورت آمادگی استادان، این کلاس ها در یک دوره فشرده سه هفته ای برگزار می شود و  نواقص کلاس های مجازی را در محیط فیزیکی جبران می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha