عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: طرح مالیات بر عایدی عملکرد موجب رونق کسب و کارها می‌شود

گناباد-ایرنا- عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مالیات بر عایدی عملکرد واحدهای صنعتی و بنگاههای اقتصادی موجب رونق کسب و کار در سطح کشور از جمله شهرهای کوچک و کم جمعیت و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری می‌شود.

محمد صفایی دلویی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره طرح اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص مالیات بر عایدی عملکرد واحدهای صنعتی و بنگاههای اقتصادی افزود: این اقدام یک ضرورت برای توسعه و رونق اقتصادی است و نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی دارد.

وی ادامه داد: در قالب این طرح، مالیات بر عملکرد برای واحدهای صنعتی و بنگاههای اقتصادی در کلانشهر تهران ۳۰ درصد،  شهرهای تا سه میلیون نفر جمعیت ۲۵ درصد، شهرهای تا یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و  تا جمعیت ۵۰۰ هزار نفر ١٨ درصد برای عملکرد دوره آماری آنها مالیات منظور می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در شهرهای تا یکصد هزار نفر جمعیت ١۶ درصد و کمتر از یکصد هزار نفر ١۵ درصد عملکرد دوره آماری مالیات در نظر گرفته می‌شود و اخذ مالیات از واحدهای صنعتی به صورت پلکانی و با توجه به جمعیت شهرها افزایش می‌یابد. 

صفایی با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: وزیر اقتصاد در جلسه فوق از این طرح استقبال کرد و قرار شد که طرح مذکور در آینده نزدیک به صورت لایحه ه مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک ضرورت برای کاهش فعالیت‌های سوداگری در سطح کشور مورد توجه کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد که کلیات آن به تصویب رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: افزایش فعالیتهای سوداگری از مشکلات مهم اقتصادی در کشور است که اکنون بخش زیادی از سرمایه‌ها به سمت این اقدامات سوق یافته است و تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، انگیزه افراد را برای انجام فعالیتهای سوداگری کاهش می‌دهد و بیشتر منابع به سمت تولید و کارآفرینی سوق می‌یابد.

مسوول کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اکنون ۹۶ درصد مجموع سپرده‌های بانکی کشور مربوط به چهار دهم سپرده‌گذاران است که هیچ مالیاتی به آنان تعلق نمی‌گیرد و این مساله موجب افزایش شکاف طبقاتی و فقر و بی عدالتی می‌شود و مجلس یازدهم با عزم جدی برای رفع این معضل تلاش می‌کند.

صفایی ادامه داد: با توجه به اینکه هیچگونه مالیاتی از سپرده‌های کلان در شبکه بانکی اخذ نمی‌شود تعداد زیادی از سپرده‌گذاران اقدام به گذاشتن حجم زیاد نقدینگی در سیستم بانکی کرده‌اند و از طرف دیگر تعداد زیادی ملک به صورت خالی و بدون استفاده در کشور وجود دارد که اگر مالیات برای آنها در نظر گرفته شود، برای صاحبانشان به صرفه نیست و بدین ترتیب این املاک را به فروش رسانده و یا به اجاره می‌دهند و یا سپرده ها را در مسیر اشتغال و تولید و بخشهای دیگر اقتصادی هزینه می‌کنند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha