۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 84708918
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پای لنگ سیستم آموزشی در دنیای کتاب کودک

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵
کد خبر: 84708918
فاطمه رحمتی I خبرنگار
پای لنگ سیستم آموزشی در دنیای کتاب کودک

تهران- ایرنا- کودکان امروز ما میان شهر فرنگ اسباب بازی‌های پر رنگ و لعاب و بازی‌های دیجیتالی و پای لنگ سیاستگذاری‌های سیستم آموزشی، چگونه باید با کتاب اخت بگیرد؟

دوران کودکی به اذعان کارشناسان و مربیان تربیتی مهمترین سنین شکل گیری شخصیت اجتماعی است، اهمیت فراگیری در این دوران به عنوان سن پایه، در کشورهای پیشرفته به حدی است که سیستم آموزشی خود را مطابق با استانداردهای ملی بر اساس آزمون و سنجه های ارزیابی تعریف می کنند. 

کشش به سمت کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه و پیشرفت فرهنگی یک کشور است و با توجه به اهمیت و نقش سیستم آموزشی در شخصیت پروری کودکان به عنوان نخستین اجتماع ورودی بعد از خانواده ، برنامه ریزی و هدفگذاری در این نهاد و اثرات بلند مدت آن در سرانه مطالعه کشور غیرقابل انکار است.

کتابخوانی در کودکان علاوه بر وسعت بخشیدن به دنیای پیش روی آنان باعث افزایش دایره واژگانی، بهبود مهارت های ارتباطی، آشنایی با وقایع غیر از اطراف و آنچه تا آن سن و سال دیده است، فعال سازی مغز از راه تمرکز و افزایش قدرت تمرکز و تصویر سازی در کودک و تقویت شیوه بیان می شود. 

اما یکی از حلقه های مفقوده و غفلت های مشهود در ایران بی توجهی به اهمیت این سنین پایه و نقش آن در شکل گیری شخصیت است که دامنه های آن در گرایش به کتاب و کتابخوانی نیز مشاهده می شود.

کودک امروز ما در میان شهر فرنگ اسباب بازی و بازی های دیجیتالی پر رنگ و لعاب و پای لنگ سیاستگذاری های سیستم آموزشی چگونه باید با کتاب اخت بگیرد.

زنگ کتاب و مربی و مشاور کتاب برای معرفی کتاب هایی بر اساس شناخت ضمنی دانش آموز و علائق و روحیات به او شاید به نظر سطحی و کم اهمیت بیاید اما در واقع چون کودکی و دوران ابتدایی بویژه پایه شکل گیری علائق کودک و شخصیت پردازی است خطا در این زمینه ممکن است به دلسردی دانش آموز از کتاب و خواندن منجر شود که به هیچ وجه در بزرگسالی قابل جبران نیست. این ارتباط پایه ای اگر قطع شود وصل دوباره اش بسیار سخت خواهد بود.

دسترس پذیری کتاب برای کودکان تمام نقاط کشور نیز از طریق سیستم آموزشی میسرتر از سایر نهادهای مرتبط است چون این نهاد با برخورداری از مزیت و زمینه ارتباط مستقیم از طریق مدرسه می تواند در جریان کمبودها قرار گرفته و از سویی امکان تامین کتاب برای کودکان نقاط دوردست را نیز دارد.

سیستم آموزشی حتی با راه اندازی اردوهای کتاب و بازدید کودکان از کتابخانه های نقاط مختلف با امکاناتی از جمله در اختیار قرار دادن کتاب به کودکان به صورت چندباره در طول سال تحصیلی نیز می تواند دنیای وسیع کتاب را بیشتر به محصلان معرفی کند.

با توجه به برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه بین المللی و اختصاص بخش و غرفه های مختص کتاب کودک و حتی آموزشی برنامه ریزی برای حضور زمان بندی شده دانش آموزان بویژه از نقاط غیر از تهران نیز می تواند ذهن کودکان ما را با این دنیای وسیع تر آشنا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha