۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 84708742
T T
۱۰ نفر

برچسب‌ها

تیغ تبلیغات زیبایی بر رگ‌های فضای مجازی

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۵۳
کد خبر: 84708742
تیغ تبلیغات زیبایی بر رگ‌های فضای مجازی

قزوین - ایرنا - صفحات تبلیغاتی و مجازی استان قزوین این روزها به عرصه تاخت و ساز خدمات زیبایی تبدیل شده و هر مرکزی تحت عنوان کلینیک به شیوه‌های متعدد در حال جذب مشتری است.

به گزارش ایرنا، شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و تیک تاک این روزها محتوای اصلی خودشان را به تبلیغ لوازم آرایشی اختصاص داده‌اند؛ اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که در طول روز وقت خود را صرف مشاهده صفحات مجازی می‌کنید، حتما به صفحات این چنینی برخورد کرده‌اید.

هر کدام از این مراکز علاوه بر اینکه به صورت مجزا برای خودشان تبلیغ می‌کنند، صفحات پرمخاطب دیگری را نیز به استخدام خود درآورده و به این ترتیب فضای مجازی را با حجم انبوهی از خدمات متنوع زیبایی مواجه ساخته‌اند.

معلوم نیست که این یک پدیده حاشیه‌ای است یا یک روند اساسی و واقعی در دنیای مجازی؛ اما همین قدر کافی است تا بدانیم که خیلی از این مراکز مجوز ندارند و حتی کارهای خودشان را به شکل غیرقانونی انجام می‌دهند.

اگر تا دیروز عملیات زیبایی به استفاده از لوازم آرایشی و در نهایت کاشت مو خلاصه می‌شد، امروز کار به تیغ و تزریق مواد شیمیایی کشانده شده و حتی برخی حاضرند تا برای زیبا شدن دردهای بسیاری را متحمل شوند.

نکته تاسف برانگیز و مهم تر ورود مردان به عنوان متقاضیان این مراکز است و این نشان می‌دهد که این صنعت تا چه اندازه توانسته با هدف کسب درآمد از مرزهای جنسیتی عبور کند.

تیغ تبلیغات زیبایی بر رگ‌های فضای مجازی

مراجعه مردان به مراکز زیبایی با هدف بوتاکس؛ جذب مشتری از طریق اینستا

یکی از مدیران کلینیک‌های زیبایی قزوین که در فضای مجازی نیز تبلیغ می‌کند، در پاسخ به این سوال که مشتریان شما چگونه جذب کلینیک‌ها می‌شوند، گفت: بیشتر افرادی که به ما مراجعه می‌کنند از طریق شبکه اجتماعی اینستا و تبلیغ کلامی مشتری می‌شوند؛ یعنی فردی آمده پیش ما و چون راضی بوده و تعریف کرده، دوستان وی نیز مشتری می‌شوند؛ بعضی افراد دیگر نیز از طریق تبلیغ اینستا جذب شده‌ و بعدا خدمات گرفته‌اند.

رییسی مدیر یک کلینیک زیبایی در قزوین: ۹۰ درصد مراجعات را زنان و ۱۰ درصد را مردان به خود اختصاص داده‌اند.

ندا رییسی در مورد هزینه‌های خدمات زیبایی نیز عنوان کرد: هزینه لیزر در کیلینیک‌ها متفاوت هست و هرکس مناسب با سوددهی خود هزینه متفاوتی را دریافت می‌کند که به همین دلیل باعث می‌شود تا هر قشری نتواند مراجعه کند؛ با این حال روزانه حداقل ۱۰ نفر و حداکثر ۳۰ نفر به کلینیک من مراجعه می‌کنند.

وی در پاسخ به جنسیت مراجعه کنندگان نیز بیان داشت: بیشترین مراجعه کننده‌ها زن هستند و مرد‎ها خیلی کمتر مراجعه می‌کنند که اگر بخواهیم آن را به درصد بیان کنیم، ۹۰ درصد مراجعات را زنان و ۱۰ درصد را مردان به خود اختصاص داده‌اند که این مردها اغلب ورزشکارند؛ با توجه به اینکه انسان‌ها طالب زیبایی‌اند، این حس در مردان نیز وجود دارد و مردان برای زیبایی بیشتر و ورزشکاران مرد برای رفع موهای زاید در انجام ورزش به کیلینیک‌ها مراجعه می‌کنند.

رییسی تصریح کرد: تزریق بوتاکس در مردان قزوین تقریبا بالا است، ولی تزریق ژل در بین آن‌ها کم تر دیده می‌شود؛ اما در استان تهران تزریق ژل برای مردان آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.

این مدیر کلینیک زیبایی در مورد علت افزایش مراکز زیبایی و تبلیغ آن در فضای مجازی گفت: در سال‌های گذشته تعداد این مراکز خیلی کم بود، اما در ۲ سال گذشته خیلی زیاد شد و تعداد آن افزایش یافته است؛ به نظرم خیلی کم می‌شود در این کار به صورت غیر قانونی فعالیت کرد، چون دستگاه‌های نظارتی شدیدی در این حیطه وجود دارند و من تا حالا ندیدم کسی به شکل زیر زمینی کار کند.

تیغ تبلیغات زیبایی بر رگ‌های فضای مجازی

خدمات زیبایی به شکل مجانی و برگزاری مسابقه با هدف تبلیغ و جذب مشتری

محمد نعیم عبادی کارشناس تولید محتوا و فعال حوزه مجازی در قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: اکثر مراکز زیبایی برای جذب مشتری بیشتر، برخی خدمات خودشان را به شکل مجانی یا به اصطلاح خارجی اشانتیون عرضه می‌کنند، متاسفانه این موارد حتی در فضای مجازی نیز تبلیغ می‌شود.

وی اضافه کرد: برخی از صفحات مجازی وابسته به مراکز زیبایی با برگزاری مسابقات که مبتنی بر انجام خدمات و گرفتن امتیاز بیشتر است، نمراتی را قائل شده و به برندگان مسابقه خدمات رایگان عرضه می‌کنند.

عبادی کارشناس فضای مجازی: در برخی از صفحات مجازی که معمولا شماره تماس و آدرس مشخصی هم وجود ندارد، برخی مدعی انجام خدمات زیبایی در منزل هستند.

عبادی همچنین بیان داشت: در برخی از صفحات مجازی که معمولا شماره تماس و آدرس مشخصی هم وجود ندارد، برخی مدعی انجام خدمات زیبایی در منزل بوده و از شما می‌خواهند تا در صفحه شخصی این کانال‌ها یک شماره بگذارید که بعدا با شما تماس بگیرند؛ این درحالی است که چنین اقداماتی می‌تواند تا حد بسیار زیادی حریم امنیتی کاربران را زیرپا بگذارد.

این کارشناس فضای مجازی علت ازدیاد تبلیغ خدمات زیبایی در فضای مجازی را نوعی هژمونی تفکرات غربی دانست و گفت: لیبرال‌ها همیشه از نقش محوری افرادی که به جراحی زیبایی روی آورده سخن می‌گویند و آن را نشانه‌ای از کنترل بر خود و استقلال و انتخاب فردی می‌دانند؛ این تفکرات در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی ساخته و پرداخته غرب است، به راحتی از مرز کشورها عبور می‌کند.

عبادی خاطرنشان کرد: تفکرات غرب در حوزه تبلیغ زیبایی تا جایی پیش رفته که برخی از فمنیست‌های غربی نیز جراحی زیبایی انجام داده‌اند؛ از طرف دیگر برخی از جامعه شناسان معتقدند که زیبایی از منظر کارکردگرایی به عاملی برای ورود فرد به ارتباطات اجتماعی مبدل شده و مراکز زیبایی نیز به آلبومی شبیه شده‌اند که ظاهر شما را برای ورود به عرصه‌های مختلف اجتماعی آماده کنند.

تیغ تبلیغات زیبایی بر رگ‌های فضای مجازی

استفاده از عناوین کلینیک و موسسه زیبایی غیرقانونی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین و متخصص طب ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر یک درمانگاه مجاز تخصصی پوست در این استان فعالیت داشته و بقیه در قالب مطب پزشکی کار می‌کنند و استفاده از عناوین کلینیک و موسسه زیبایی غیرقانونی است.

عبدالله کشاورز اضافه کرد: از این عناوین بیشتر در فضای مجازی استفاده می شود و در صورت استفاده در تابلو با آنها برخورد قانونی می‌شود.

کشاورز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین: برخی مراکز غیرمجاز زیبایی در قالب آرایشگاه زنانه به مشتریان خدمات می‌دهند.

وی در مورد مراکز زیبایی غیرمجاز استان قزوین بیان داشت: متاسفانه تعداد زیادی مراکز غیرمجاز زیبایی در استان وجود دارند که آمار آن‌ها بسیار بالا بوده و حتی برخی از آن‌ها به شکل پنهانی و در قالب آرایشگاه‌های زنانه به مشتریان خدمات می‌دهند.

کشاورز در پاسخ به این سوال که چرا خدمات زیبایی در فضای مجازی افزایش یافته و مردان و زنان را به سمت خود جلب کرده است، گفت: دلیل فلسفه تکنولوژی در طول تاریخ این بوده که در خدمت سلامت و ظاهر بشر باشد، اما امروزه تکنولوژی بیشتر به خدمت ظواهر فردی افراد درآمده و حتی مردان را نیز به این سمت کشانده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بر برخورد با مروجان غیرقانونی مراکز زیبایی در استان تاکید کرد و گفت: چون بیشتر صفحات مجازی آدرس و نام معتبری ندارند، امکان شناسایی آن‌ها به راحتی مقدور نیست، اما از شهروندان تقاضا داریم که فریب این صفحات را نخورند و در صورت نیاز به هرگونه خدمات به مراکز درمانی مجاز دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

نیم نگاه: از آنجایی که در حوزه خدمات زیبایی شکایت‌هایی نیز وجود دارد؛ نبود نظارت‌های تعقیبی برای این مهم در فضای مجازی سبب شده تا اقدامات غیرقانونی بسیاری را شاهد باشیم؛ به نظر می‌رسد برخورد با چنین پدیده‌ای نیازمند تشکیل یک قرارگاه رصد فضای مجازی متشکل از دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای متولی است که بتواند ضمن بازگشت ترویجی و تبلیغی به مسیری درست، از تدوام ضرر و زیان به شهروندان پیشگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha