۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84705581
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تقارن بهار طبیعت با بهار تعلیم و تربیت

۱۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۱۳
کد خبر: 84705581
 تقارن بهار طبیعت با بهار تعلیم و تربیت

زنجان – ایرنا – آغاز آموزش‌های حضوری در مدارس تقارن بهار طبیعت با بهار تعلیم و تربیت را رقم زد و پس از ۲ سال، کلاس های درس با حضور دانش آموزان، شور و شوق و رونق دوباره‌ای گرفتند.

به گزارش ایرنا، بازگشایی مدارس و حضوری شدن آموزش در زنجان از ۱۴ فروردین امسال، با وجود مشکلاتی که ناشی از نبود فرصت مناسب برای فراهم کردن تمهیداتی مثل سرویس رفت وآمد دانش آموزان برای خانواده ها ایجاده کرده و حجم ترافیک در معابر شهری را افزایش داده، مورد استقبال خانواده ها واقع شده است؛ به طوریکه به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان طی چند روز گذشته از بازگشایی کامل مدارس، بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان در کلاس‌های درس حاضر شده اند.

پس از تجربه شکل گیری آموزش‌های حضوری در مناطق روستایی و کم جمعیت استان زنجان از همان ابتدای مهر تحصیلی، اکنون بازگشایی حضوری مدارس در تمام دوره ها و مقاطع در مناطق شهری این استان نیز انجام شده تا فصل تازه ای از آموزش‌ها پس از حدود ۲ سال وقفه در مدارس آغاز شود.

در ایام شیوع کرونا، یکی از سخت گیرانه ترین تدابیر در مدارس اتفاق افتاد

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه با آغاز دوباره آموزش حضوری تمام وقت در مدارس، ۱۴ فروردین امسال، اول مهر دیگری را شاهد بودیم، گفت: هیچ جایگزینی برای معلم در کلاس وجود ندارد، عنصر معلم تنها عنصری محوری در کلاس است که می تواند تاثیر گذاری مطلوب تربیتی و آموزشی در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد.

علی اسماعیلی با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا، یکی از سخت گیرانه ترین تدابیر در حوزه آموزش و پرورش اتفاق افتاد، اظهار داشت: طی دو سه ماه گذشته با وجود اوج گیری سویه اومیکرون، دولت سیزدهم با تغییر روشها، اقدامات هوشمندانه ای را اتخاذ کرد، به طوری که ما در اوج اومیکرون، تعطیلی عمومی و گسترده در واحدهای آموزشی نداشتیم و آموزش در ۵۲ درصد مدارس استان به صورت ترکیبی ادامه یافت و در ۴۸ مدرسه نیز آموزش حضوری به مدت معین از هفته اتفاق افتاد و آموزش غیرحضوری جایگزین آن شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در هیچ کشوری مثل ایران، تعطیل شدن طولانی مدت آموزش‌های حضوری و جایگزینی آموزش‌های غیرحضوری در اثر شیوع کرونا را نداشتیم، گفت: آسیب‌های ناشی از آموزش غیرحضوری ما را نیازمند بازنگری در فعالیت‌های تربیتی و تقویت مهارت‌های زندگی کرده است.

اسماعیلی افزود: در شرایط آموزش حضوری، غیر از افزایش کیفیت آموزش، تعاملات اجتماعی و مهارت‌های زندگی دانش آموزان نیز در محیط مدرسه تقویت می‌شود و این مولفه تاثیر زیادی در رشد اجتماعی و فردی دانش آموزان دارد.  

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت فضای مجازی و سامانه شاد را از دست نخواهیم داد و از آن به عنوان ابزار تعامل دانش آموزان و اولیا با معلمان و پیگیری برنامه های مکمل، بهره خواهیم برد.

اسماعیلی گفت: برای باقیمانده سال تحصیلی جاری اجباری برای رعایت الگوی خاصی برای لباس مدرسه دانش آموزان نداریم ولی از والدین درخواست داریم تدابیری اتخاذ کنند که دانش آموزان با کمترین حاشیه در مدارس حضور داشته باشند.

 به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در سال تحصیلی جاری بالغ بر ۲۰۰ هزار دانش آموز در ۲ هزارو ۲۰۰ مدرسه این استان زنجان مشغول تحصیل هستند.

بازگشایی مدارس بلافاصله بعد از تعطیلات و مشکلات خانواده ها

موسوی از اولیای دانش آموزان که با خودوری شخصی فرزندش را به مدسه رسانده است، گفت: بهتر بود مجالی داده می شد تا هماهنگی سرویس ها برای ایاب و ذهاب دانش آموزان انجام شود، همانطوریکه می بینید این مسیر تا حالا چنین ترافیکی به خود ندیده بود ولی خانواده ها مجبورند خودشان بچه ها را تا مدرسه برسانند و زمانهای طولانی را در ترافیک بمانند.

مهدوی، یکی دیگر از اولیای دانش آموزان هم نسبت به شلوغی و تراکم دانش آموزان اظهار نگرانی کرد و گفت: خدا را شکر کرونا این روزها خیلی کم شده است و امیدواریم بیماری دوباره زیاد نشود. راستش را بخواهید تقریبا همه با حضوری شدن مدارس موافق هستند ولی نگرانی‌هایی هم هست.

نوروزی که یکی از فرزندانش در دوره دوم متوسطه تحصیل می کند، از بازگشایی و حضوری شدن مدارس استقبال کرده و گفت: آن طور که اطلاع پیدا کرده ایم اکثریت قریب به اتقاق دانش آموزان مدرسه واکسن کرونا دریافت کرده اند. از طرفی دانش آموزان دبیرستانی هم خودشان حواسشان هست که موارد بهداشتی را چگونه رعایت کنند. بیشتر نگرانی در خانواده ما برای فرزند دیگرمان است که در مقطع ابتدایی تحصیل می کند، شرایط در بین بچه های ابتدایی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: آموزش حضوری پس از این همه وقفه ای که ایجاد شده خیلی لازم است. آموزش آنلاین هیچ وقت جای کلاس حضوری را نمی گیرد و بالاخره دانش آموز باید از درس خواندش چیزی هم یاد بگیرد نه اینکه فقط رفع تکلیف انجام شود.

شرایط را در حد بضاعت برای آموزش حضوری دانش آموزان فراهم کردیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: سعی کرده ایم تا آنجا که بضاعتمان امکانش را می دهد، شرایط را برای حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش حضوری آنان فراهم کنیم.

اسماعیلی  افزود: ما در راستای تصمیم ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا در وضعیت فروکش کردن شیوع کرونا، آموزش حضوری همه مقاطع تحصیلی در استان شروع کردیم و در ادامه نیز تابع تصمیمات ستاد هستیم.  

وی ادامه داد: این انعطاف وجود دارد که اگر مشکلی ایجاد شد و ستاد مقابله با کرونا تصمیم دیگری اتخاذ کرد، ما نیز بر اساس همان تصمیم عمل می کنیم.

عابدین اکبری مدیر یکی از دبیرستان های دوره دوم در شهر زنجان به شروع آموزش حضوری در مدارس متوسطه دوره دوم در استان اشاره کرد و گفت: مدرسه ما بالای ۳۰۰ نفر دانش آموز دارد و تمهیدات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی در کلاس ها را انجام دادیم.

وی ادامه داد: بخش ها و فضاهای دیگر مدرسه از جمله نمازخانه، کتابخانه و قسمتی از سالن مدرسه را هم با چینش صندلی به کلاس تبدیل کردیم تا تراکم دانش آموزان را در کلاس ها کاهش دهیم.

بازگشایی مدارس، فرصتی برای احیای تعاملات سازنده اجتماعی در بین دانش آموزان

یک کارشناس حوزه تعلیم و تربیت معتقد است: بخش اعظم یادگیری دانش آموزان از طریق تعاملات اجتماعی با همسالان صورت می گیرد. مدرسه یک محیط سالم اجتماعی است و اغلب کنش های دانش آموزان در مدرسه از نوع سازنده و مثبت است. این امر زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان به صورت حضوری در مدرسه باشند و تعاملات بین فردی بین آنان اتفاق بیفتد.

دکتر علی حیاتی اظهار داشت: تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا این فرصت یادگیری و تعاملات سازنده را از دانش آموزان گرفت که با از سر گیری آموزش های حضوری این خلأها پر خواهد شد.

یک جامعه شناس و کارشناس آموزش و پرورش گفت: با توجه به مشخص نبودن زمان اتمام کرونا و ضرورت همزیستی با آن و همچنین معضلات تربیتی، رفتاری و زیستی که دانش آموزان به دلیل عدم حضور در محیط های یادگیری (مدارس) ممکن است به آنها گرفتار شوند، ضرورت حضور آینده سازان کشور در مدارس محسوس بود.

روح الله اوجاقلو افزود: مدارس به مفهوم خاص کلمه و فضاهای آموزشی تنها مرکز تبادل دانش و تکنیک و فن نیست بلکه بر اساس اصول رفتاری مدارس ما که بر پایه ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شکل گرفته، ساحت هایی چون ساخت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌شناختی و هنری، در آموزش مدارس مد نظر است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از این ساحت ها جنبه مهارتی دارند و باید با تمرین و در میدان عمل که همان مدارس هستند به ظهور برسند، حال آنکه به دلیل نبود یک ارزشیابی مطمئن و ساختارمند نمی‌توان به روشنی از توفیقات ساحت علمی و فناورانه حتی سخن گفت ولی به نظر می رسد طی ۲ سال گذشته غیر از همین ساحت بقیه ساحت ها آن طور که باید و شاید در نظام تعلیم و تربیت کشور مورد توجه قرار نگرفتند.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha