۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۲۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84698452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۵۳ هزار مسافر از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه دیدن کردند

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه گفت: از ۲۷ اسفند پارسال تا پایان روز هفتم فروردین ۵۳ هزار و ۱۵۴ مسافر و گردشگر نوروزی از جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی این شهرستان مرزی دیدن کردند.

سعید گرگانلی دوجی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراوه‌تپه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی(مذهبی) قابل توجهی دارد که ۱۰ مورد آن در ارزیابی بازدید مسافران و گردشگران نوروزی از این شهرستان لحاظ شده است.

وی اضافه کرد: از مجموع مسافران و گردشگران بازدید کننده از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه از ۲۷ اسفند تا هفت فروردین بیشترین آمار با ۱۴ هزار و ۵۱۶ نفر مربوط به سایت گردشگری و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی بوده است.

گرگانلی دوجی ادامه داد: در بازه زمانی اشاره شده، ۹ هزار و ۷۲۱ مسافر و گردشگر در جنگل کمرلی و هشت هزار و ۶۷۳ نفر در جنگل سوجق حضور یافتند ضمن اینکه هفت هزار و ۷۰۴ نفر از آبشار شارلوق گوگلان، پنج هزار و ۸۴۳ نفر از آبشار بالی قایه، سه هزار نفر از زیارتگاه آل خان بابا، ۲ هزار و ۶۵۰ نفر از زیارتگاه ابوالقاسم جرجانی، ۸۵۰ نفر از غار قیزلر قلعه و ۱۹۷ نفر از مدرسه دینی و تاریخی کریم ایشان مراوه‌تپه دیدن کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراوه‌تپه همچنین از اقامت هزار و ۷۷۸ مسافر و گردشگر نوروزی در اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه مسافر، مدارس و مهمانسراهای متعلق به ادارات و نهادها و نیز برخی اقامتگاه‌های موقت این شهرستان از ۲۷ اسفند تا هفت فروردین خبر داد.

وی گفت: در زمان حاضر ۲ واحد بوم گردی، یک خانه مسافر، ۲ آموزشگاه هر کدام با سه اتاق مجهز به لوازم زندگی و ۲ خوابگاه دانش آموزی با همه امکانات مورد نیاز در ۲ شهر مراوه‌تپه و گلیداغ برای اسکان مسافران نوروزی و یک سالن ورزشی نیز برای اسکان اضطراری آنها در زمان وقوع حوادث احتمالی غیرمتقربه پیش بینی شده است.

گرگانلی دوجی اضافه کرد: تمامی مراکز اقامتی پیش بینی شده در مراوه‌تپه و گلیداغ نزدیک به جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و بناهای تاریخی قرار دارند که مسافران و گردشگران می‌توانند از این منابع خدادادی بهره ببرند.

به گفته وی، مسافران و گردشگران در سفر به مراوه‌تپه می‌توانند از برنامه‌های مفرح فرهنگی و هنری جشن‌های نوروزی و نمایشگاه صنایع دستی در سه نقطه روستایی و شهری این شهرستان مرزی از جمله موسیقی سنتی، بازی‌های بومی و محلی، طبخ انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی و معرفی آداب و رسوم قوم ترکمن بهره ببرند.

افزون بر ۵۳ هزار مسافر از جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه دیدن کردند
سایت گردشگری و آرامگاه مختومقلی فراغی شاعر و عارف شهیر ترکمن 

به گزارش ایرنا، زیبایی طبیعت بکر و منحصربفرد شهرستان مرزی مراوه‌تپه که سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد در فصل بهار دوچندان می‌شود و بدون تردید حضور در این عرصه‌های خدادادی و تماشای فرش سبز طبیعت، آب جاری در نهرها، جویبارها و رودخانه‌ها و نیز جوشش چشمه‌های زلال و  شُرشُر آب آبشارها تاثیری شگرف بر آرامش و آسایش جسم و روان آدمی دارد.

در کنار این جاذبه‌های طبیعی، تماشای سیاه چادرهای عشایر اکراد و کوچنده استان خراسان شمالی و آلاچیق‌های عشایر ترکمن و گله‌های گوسفند و بز و بره و بزغاله‌های تازه متولد شده آنها در مراتع سرسبز و وسیع شهرستان مراوه‌تپه خالی از لطف نیست و لذت خاص خود را برای علاقمندان دارد.

همچنین وجود برخی اماکن تاریخی در مراوه‌تپه از جمله "آرامگاه مدرسه تاریخی علوم دینی کریم ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، تپه‌های باستانی و آرامگاه شاعر و عارف شهیر ترکمن مختومقلی فراغی" و طبیعت زیبای اطراف این بناهای تاریخی می‌تواند ساعاتی مفرح و خاطراتی شیرین را برای مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان فراهم کنند.

رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، گوندر و دامدامی، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، دشت‌های شقایق، منطقه بالقی بابا، امام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان مراوه‌تپه به شمار می‌روند که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.

همچنین در کنار جاذبه‌های طبیعی و ابنیه تاریخی مراوه‌تپه، رویش انواع گیاهان دارویی خودرو در مراتع و دشت‌های این شهرستان در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم و جو و نیز گل‌های زرد رنگ مزارع کلزا، طراوات و زیبایی خاصی به این شهرستان مرزی داده است ضمن اینکه دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی خالی از لطف نیست.

شهرستان مراوه‌تپه ۲ نقطه شهری و ۱۰۸ روستا دارد و از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha