۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84696237
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

جاری شدن زاینده‌رود، نوروز اصفهان را نیلگون کرد

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 84696237
جاری شدن زاینده‌رود، نوروز اصفهان را نیلگون کرد

اصفهان-ایرنا - جاری شدن آب در بستر زاینده‌رود در کلانشهر اصفهان همزمان با نخستین روزهای سال و ایام نوروز، چهره این شهر تاریخی و گردشگری را نیلگون و با طراوت کرد تا روزنه امیدی برای جریان دائمی این رودخانه حیاتبخش در آینده نه چندان دور باشد.

به گزارش ایرنا، آب زاینده‌رود پس از حدود یک ماه از پنجم فروردین امسال مجددا در بستر این رودخانه در شهر اصفهان جاری شد هرچند در روزهای اخیر به لطف بارش‌های خوب بهاری، جریان آب موقتی از یکی از سرشاخه‌های آن یعنی رودخانه "شور" دهاقان نیز به آن رسیده و چهره خشکسالی را از بستر رودخانه زُدوده بود.

جریان آب در رودخانه زاینده‌رود بهمن سال گذشته پس از ماه‌ها خشکی و با توجه به مطالبات کشاورزان و مردم برای تامین آب کشاورزی اصفهان بطور موقت و به مدت ۱۲ روز جاری شد و در روزهای نخستین فروردین امسال نیز خروجی سد زاینده‌رود بمنظور تخصیص آب کشاورزی شرق اصفهان، افزایش یافت.

با افزایش حجم خروجی آب از سد زاینده رود، جریان آب روز پنجم فروردین جاری به پُل‌های تاریخی اصفهان رسید تا با طی مسیر خود به سمت شرق به اراضی کشاورزی برسد و به مدت ۱۰ روز جریان داشته باشد.

در حالی که نوروز امسال در اصفهان پس از ۲ سال از شروع همه‌گیری کرونا با حضور خیل عظیم گردشگران جانی تازه گرفت، جریان یافتن دوباره زاینده‌رود نیز در این روزها موجب شور و شعف گردشگران نوروزی شد تا اوقات مُفرح و دل انگیزتری را در شهر گُنبدهای فیروزه‌ای سپری کنند.

بر اساس آخرین آمار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی اصفهان، تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار گردشگر در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در این استان اقامت داشته اند و بدلیل استقبال زیاد گردشگران، ظرفیت اقامتگاه های این خطه تکمیل شده است.

مردم، کشاورزان و دوستداران محیط زیست در اصفهان نیز با وجودیکه از جریان یافتن مجدد زاینده رود، دلشاد هستند اما همچنان بر احیای زاینده‌رود و جریان یافتن دائمی آب این رودخانه تمدن‌ساز اصرار دارند و امیدوارند با بارش های بیشتر و مدیریت بهتر منابع آبی، این مهم هرچه زودتر محقق شود.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، افزایش حجم خروجی آب از سد زاینده‌رود در فروردین امسال در واقع نوبت دوم آب کشاورزی اصفهان پس از مطرح شدن مطالبات کشاورزان در پاییز سال گذشته است و این آب به مدت ۱۰ روز جریان می‌یابد.

مهران زینلیان با بیان اینکه آب جریان یافته در فروردین امسال معادل حجم آب تخصیص یافته در بهمن سال گذشته و حدود ۵۰ میلیون مترمکعب خواهد بود، افزود: این بازگشایی با ایام نوروز همزمان شد و علاوه بر اینکه برای مسافران خوشایند است به محیط‌زیست و جلوگیری از فرونشست زمین کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود نمی‌توان آب را بطور کامل گشود، اظهار امیدواری کرد که این بازگشایی محدود، بخشی از نیاز آبی کشاورزان شرق اصفهان را تامین کند.

در حالی که مسوولان از افزایش حجم آب رودخانه زاینده رود از پنجم فروردین خبر دادند اما به گفته برخی از اعضای نظام صنفی کشاورزان اصفهان، حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود بتدریج افزایش یافته است.

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هنوز جریان آب به اراضی کشاورزی شرق اصفهان نرسیده است، اظهار داشت: آب در زمان حاضر تا سد آبشار و بند رودشت رسیده و امید است فردا به اراضی کشاورزی برسد.

احمدرضا جعفری با بیان اینکه هنوز حجم آب افزایش یافته در زاینده‌رود به حدی نیست که به اراضی شرق اصفهان برسد، افزود: حجم آب خروجی از سد زاینده‌رود ابتدا به مقدار کم و بمنظور مسائل زیست محیطی و جلوگیری از خشک شدن کامل بستر رودخانه در این روزها در اصفهان افزایش یافت و سپس مقدار آن بیشتر شد.

به گزارش ایرنا، زاینده‌رود با حدود ۴۹۰ کیلومتر طول بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه سرچشمه گرفته و در فلات مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد که رودخانه زاینده رود در هزاران سال گذشته بسیار وسیع بوده و چندین دریاچه بزرگ در اطراف آن وجود داشته است.

این رودخانه در سال های اخیر بدلایل متعدد از جمله کاهش منابع آبی و خشکسالی بطور زمان‌بندی شده در اصفهان جریان داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha