۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۹
کد خبر: 84688949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۹
کد خبر: 84688949
انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

انبه همراه با موز، نارگیل و آناناس یکی از محبوب‌ترین میوه‌های استوایی است که به دلیل طعم شیرین و فواید زیادی که برای سلامتی دارد، بسیار مفید است. با این حال، انبه تازه یک میوه فصلی است و نمی‌توان آن را به مدت طولانی نگه داشت.

خشک کردن انبه راهی برای افزایش ماندگاری میوه و افزودن انبه به سایر محصولات غذایی است. انبه خشک یک نسخه خشک شده از انبه تازه، با همان خواص است.

انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

برای اطلاع از قیمت میوه خشک کلیک کنید

خواص خشک شده

مانند اکثر میوه‌های خشک، انبه خشک بسیار مغذی است. یک وعده ۱/۴ فنجان (۴۰ گرم یا حدود ۹ قطعه) انبه خشک حاوی:

•          کالری: ۱۲۸

•          کربوهیدرات: ۳۱ گرم

•          فیبر: ۱ گرم

•          شکر: ۲۷ گرم

•          پروتئین: ۱ گرم

•          فولات: ۷ درصد از DV

انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

انبه خشک حاوی ویتامین C است، که با عمل به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، پوست سالم و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. آنتی‌اکسیدان ترکیبی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند تا از آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن محافظت کند. علاوه بر این، محتوای ویتامین A  و ویتامین B۹ این میوه خشک از سلامت چشم و سنتز DNA پشتیبانی می‌کند.

با این وجود، انبه خشک علاوه بر تامین مقادیر زیاد ویتامین، کالری و قندهای طبیعی نیز دارد که در صورت مصرف زیاد، ممکن است منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن ناخواسته شود. بنابراین، اعتدال راه کلیدی در مصرف آن است.

مزایای بالقوه انبه خشک شده

انبه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و التهاب موثر است، بیشتر به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالای آن، یعنی پلی‌فنول‌ها و کاروتنوئیدها. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که فرآیند خشک کردن بر کیفیت غذایی انبه، به ویژه مواد مغذی حساس به گرما مانند بتا کاروتن، نوع اصلی کاروتنوئید آن، تأثیر می‌گذارد. درواقع، ممکن است مقدار آن تا ۵۳٪ در مقایسه با میوه‌های تازه کاهش یابد.

با این حال، این بدان معنا نیست که انبه خشک دیگر منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها نیست، زیرا همچنان موادی مانند: بتا کاروتن، بتا کریپتوکسانتین، لوتئوکسانتین و ویولاکسانتین را تامین می‌کند. انبه خشک دارای فیبر غذایی زیادی است که به بهبود سلامت روده کمک می‌کند.

در نهایت، مصرف متعادل انبه خشک به کیفیت بالای رژیم غذایی می‌انجامد، زیرا شواهد نشان می‌دهد که مصرف میوه خشک با مصرف مواد مغذی بهتر و اندازه گیری وزن و چربی کمتر بدن مرتبط است.

انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

خطرات بالقوه مصرف افراطی انبه خشک

در حالی که حساسیت به انبه بسیار نادر است، برخی افراد ممکن است به ترکیبی به نام پروفایل، که در انبه موجود است؛ حساسیت داشته باشند که ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک، از خفیف تا شدید شود. پروفایل موجود در انبه ساختاری مشابه با پروفایل درخت توس دارد و این ترکیبی است که در پس واکنش متقابل بین انبه و گلابی، هلو و سیب است.

همچنین افرادی که قبلاً با پیچک سمی ‌یا بلوط سمی ‌تماس داشته‌اند ممکن است به دلیل غلظت بالای اوروشیول در هر دو گیاه، به انبه واکنش نشان دهند. با این حال، این به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که انبه خشک شده هنوز دارای پوست باشد، زیرا این ترکیب عمدتاً در پوست انبه یافت می‌شود.

علاوه بر این، برخی از افراد، به ویژه افراد مبتلا به آسم، ممکن است در صورت افزودن سولفیت به عنوان ماده نگهدارنده برای حفظ رنگ میوه خشک و جلوگیری از فساد، نسبت به انبه خشک واکنش نشان دهند. برخی از سولفیت‌های رایج مانند متابی سولفیت پتاسیم یا دی اکسید گوگرد باعث واکنش آلرژیک می‌شود.

در نهایت، به یاد داشته باشید که به اندازه وعده‌ها توجه کنید، زیرا انبه‌های خشک منبع غلیظی از قندهای طبیعی هستند. برای کاهش مصرف شکر اضافه شده، انبه خشک شیرین نشده را انتخاب کنید. برای خرید انبه خشک بدون افزودنی و باکیفیت می‌توانید به فروشگاه آی خونه دار مراجعه کنید.

آیا انبه خشک یک میان وعده سالم است؟

انبه خشک یک میان وعده سالم و راحت است به شرطی که به اندازه سرو توجه داشته باشید یا آن را در حد اعتدال مصرف کنید. همچنین منبع خوبی از ویتامین‌ها و ترکیبات زیست فعال گیاهی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است در برابر بیماری‌های ضد التهابی و حتی سرطان محافظ‌ت‌کننده باشد.

مصرف میان وعده انبه خشک ممکن است جایگزین مغذی‌تری برای میان وعده‌های معمولی نمکی یا شیرین باشد و در عین حال به رفع هوس برای شیرینی‌جات کمک کند. انبه خشک معمولاً به شکل ورقه‌ای خشک می‌شود و بسته به ضخامت برش ممکن است بافتی ترد یا جویدنی داشته باشد. شما می‌توانید از انبه خشک شده به عنوان یک میان وعده به تنهایی لذت ببرید یا آن را به محصولات پخته شده، ماست، غلات یا مخلوط با آجیل اضافه کنید.

میوه های خشک دارای انواع مختلفی از جمله میوه های خشک اسلایس، حبه ای و ... می باشند. نارگیل خشک یکی از پرمصرف‌ترین انواع میوه خشک می باشد. برای مشاهده صفحه نارگیل خشک کلیک کنید.

انبه خشک چه خواص و کاردبری دارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha