۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 2108
کد خبر: 84688318
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

راه پر فراز و فرود جشنواره داستان بانه

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۸
کد خبر: 84688318
راه پر فراز و فرود جشنواره داستان بانه

سنندج- ایرنا- جشنواره سراسری داستان بانه شامگاه چهارشنبه مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره آن برگزار شد، این رویداد مهم فرهنگی در عمر ۲۲ ساله خود راه پر فراز و فرودی را طی کرده است.

به گزارش ایرنا، جشنواره داستان بانه یکی از جشنواره های موفق در استان کردستان است که تاکنون ۱۲ دوره موفق را علارغم مشکلات مالی و نبود حمایت های مادی و معنوی از سوی نهادهای مربوطه برگزار شده است.

شهرستان بانه زادگاه نویسندگان بزرگی مانند ابراهیم خان یونسی و عطا نهایی است که هر کدام از این نویسندگان چندین اثر فاخر را خلق کردند وجود این نویسندگان زمینه را برای اعتلای جشنواره داستان بانه فراهم کرد.

اختتامیه دوازدهمین دوره این جشنواره شامگاه چهارشنبه با کمترین تشریفات با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و ادب دوستان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

تفاوت این دوره جشنواره با دوره های دیگر در این بود که جشنواره های قبلی در سه روز برگزار می شد و ضمن دعوت از برگزیدگان جشنواره خوانش آثار به صورت حضوری انجام می شد اما اختتامیه این جشنواره در ۲ ساعت و بدون تشریفات خاص که در جشنواره های قبلی وجود داشت برگزار شد.

جشنواره داستان بانه در به ۲ زبان کردی و فارسی و در سه بخش داستان بزرگسالان، داستان بخش کودکان و نوجوانان و بخش مقاله برگزار می شود.

راه پر فراز و فرود جشنواره داستان بانه

تعریف ردیف بودجه برای جشنواره داستان بانه

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره داستان بانه گفت: ضروری است که برای برگزاری جشنواره سالانه ردیف بودجه ای به این جشنواره اختصاص یابد

محمد صدیق کریم پور اظهار داشت: در یازدهمین جشنواره داستان بانه قرار بود بانه به عنوان پایتخت داستان نویسی معرفی شود علارغم تلاش های زیاد زیرساخت های آن را برای پایتخت داستان نویسی فراهم نشد.

وی با بیان اینکه داستان تبانی و سازش در میان لایه های جامعه ایجاد می کند ادامه داد: در دوره قبل قرار بود بنیاد ادبیات داستانی ایجاد شود این امر نیز تاکنون به دلایل متعدد محقق نشده و همچنان ظرفیت های آن مسکوت مانده است.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره داستان بانه گفت: آمادگی لازم برای برگزاری یزدهمین جشنواره داستان به صورت بین المللی داریم و زیرساخت آن تاحدودی آماده است.

 وی اضافه کرد: در جشنواره های قبلی چندین اثر از کشورهای دیگر برای دبیرخانه جشنواره ارسال شد اما باتوجه به اینکه فراخوان جشنواره کشوری بود این آثار در جشنواره داوری نشدند.

کریم پور گفت: انتظار داریم جشنواره در آینده به صورت حضوری و باشکوه و با حضور داستان نویسان با تجربه و شاخص برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه عوامل اجرایی جشنواره اختتامیه دوازدهمین جشنواره را شروع جشنواره سیزدهم معرفی می کنند یاد آور شد: ۷۴ اثر که به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند در فضای مجازی یوتیوب، آپارات، تلگرام و اینستاگرام به صورت صوتی و تصویری منتشر شد.

راه پر فراز و فرود جشنواره داستان بانه

برگزاری جشنواره بین المللی داستان بانه

دبیر دوازدهمین جشنواره داستان بانه با اشاره به محتوای خوب آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره گفت: سطح بالای علمی عوامل اجرایی توانمند و با تجربه و محتوای خوب آثار ارسالی به دبیر خانه نشان میدهد که این جشنواره ظرفیت های بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره به صورت بین المللی را دارد.

 فواد جهانی اظهار داشت: جشنواره داستان بانه یکی از جشنواره موفق است که تاکنون ۱۲ دوره را با موفقیت برگزار کرده و این جشنواره ظرفیت های بسیاری خوبی برای برگزاری جشنواره به صورت بین المللی را دارد.

وی با بیان اینکه آیا جشنواره قرار بود سال ۱۳۹۸ برگزار شود، اضافه کرد: شیوع ویروس کرونا و نبود هماهنگی مسوولین با عوامل اجرایی جشنواره باعث تاخیر در برگزاری این جشنواره شد.
جهانی گفت:عوامل اجرایی جشنواره داستان بانه آمادگی دارند که هر ساله این جشنواره را برگزار کنند.

وی اظهار داشت: سه دوره جشنواره داستان بانه به صورت شهرستانی و با حضور نویسندگان چندین شهر کرد نشین برگزار شده و جشنواره چهارم به صورت سراسری برگزار شده که در ۲۲ سال عمر جشنواره ۱۲ دوره برگزار شده است.

دبیر دوازدهمین جشنواره داستان بانه با اشاره به دغدغه های عوامل برگزار کننده این جشنواره گفت: علارغم مشکلات و کاستی ها این جشنواره همچنان پر محتوا برگزار می شود.

وی اضافه کرد: قرار بود این جشنواره سال ۱۳۹۸ برگزار شود اما شیوع ویروس کرونا باعث وقفه ای ۲ ساله شده و علاوه بر این مشکلات مالی و عدم حمایت نهادهای مربوطه باعث وفقه در برگزاری جشنواره شد.

 جهانی یاد آور شد: در دوره یازدهم جشنواره دبیرخانه دائمی جشنواره داستان بانه راه اندازی شده به امید اینکه جشنواره در دوره های بعد به صورت بین المللی برگزار شود.

نویسندگان کردستان در ادبیات ایران جایگاه ویژه‌ای دارند

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: نویسندگان، شاعران و دوستداران ادبیات کردستانی خدمات ارزنده ای برای پربار کردن ادبیات ایران انجام دادند و جایگاه ویژه‌ای در آن دارند.

عبید رستمی  اظهار داشت: ادبیات داستانی به توان ادبیات توصیفی نگاه شاعرانه و زیبایی شناسانه نویسندگان به دنیا است.

وی ادامه داد: امید است که توصیف زیبایی شناسانه آنان بتواند زندگی ما را زیباتر و چراغی فرا راه همه ما قرار دهد.

مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا اجازه برگزاری باشکوه ایین اختتامیه را به ما نداد، خاطرنشان کرد: روحیه مطالبه گری در هنرمند و فعالان فرهنگی را قدر می دانیم و لازم است از وضع موجود به وضع مطلوب حرکت کرده تا شرایط زندگی را بهتر و زیباتر کنیم.

وی با یادآوری اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی نیاز به همکاری و همراهی همه فعالان و علاقمندان دارد، افزود: انجمن ها بدون شک به تنهایی قادر به برگزاری این رویدادها نیستند، از سوی دیگر ادارات فرهنگی نیز بدون همراهی انجمن قادر به برگزاری رویدادهای فرهنگی نیستند، پس نیاز به همراهی همه است.

رستمی به محتوای ارزشمند داستان های ارسالی به جشنواره اشاره کرد، اظهار داشت: آمادگی داریم  با همراهی شما مردم و ادیبان بانه از برگزاری جشنواره سیزدهم بصورت بین المللی استقبال می کنیم و از فردا دبیرخانه ، فراخوان سیزدهم را منتشر کند.

وی اضافه کرد: زمانی که نخستین جشنواره داستان بانه برگزار شد هیچکس فکر نمی کرد که جشنواره داستان وچیروک بانه به دوره دوازدهم برسد و بانه تبدیل به پایگاه داستان کشور شود.

مدیر ارشاد اسلامی کردستان تاکید کرد: این موفقیت ناشی از همت و همکاری همه مردم وفعالان فرهنگی و هنری بانه است.

در این جشنواره از فتاح امیری نویسنده کرد تقدیر شد و پیام ویدیوی برگزیدگان جشنواره نیز در این مراسم پخش شد.

در این دوره از جشنواره داستان بانه خوانش آثار به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی در فضا تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام و آپارات منتشر شد.

نخستین جشنواره داستان بانه سال ۱۳۷۸ با ۸۰ اثر و با حضور نویسندگانی از استان های تهران، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی برگزار شده بود و یازدهمین دوره آن نیز آذر سال ۱۳۹۶ با حضور ۱۲۰ داستان نویس از سراسر کشور به مدت سه روز برگزار شد.

پس از بررسی و داوری ۶۸۱ اثر که به دبیر خانه دائمی جشنواره داستان بانه ارسال شده ۷۴ اثر به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha