تامینی: خانواده شطرنج بازوان اجرایی من هستند/به نخبگان این رشته کم توجهی می‌شود

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون شطرنج راهبرد اصلی من ایجاد وفاق و همدلی در این رشته است، گفت: برای رسیدن به آرامش نسبی در بخش‌های مختلف فدراسیون از خانواده شطرنج استفاده کردم.

به گزارش ایرنا، فدراسیون شطرنج که در فاصله‌ سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ روزهای طلایی را تجربه کرد و جوانان ملی‌پوش آن توانستند در صدر اخبار ایران و جهان قرار گیرند، اکنون در بی‌خبری به کار خود ادامه می‌دهد. این فدراسیون از شهریور ۱۳۹۸ وارد حاشیه‌هایی شد که آن را از ریل موفقیت خارج کرد. این حاشیه‌ها و همراه شدن آن با پایان دوران چهار سال کار مهرداد پهلوان‌زاده در فدراسیون، شرایط را سخت‌تر کرد، زیرا بعد از رفتن رییس سابق، فدراسیون شطرنج ایران حدود ۱۸ ماه  با سرپرست اداره شد و انتخابات آن نیز چند بار به تعویق افتاد.

انتخاب حسن تامینی به عنوان رییس فدراسیون در خردادماه سال ۱۴۰۰ هر چند موجب شد تا یک آرامش به این فدراسیون تزریق شود اما شطرنج ایران هنوز با روزهای طلایی خود فاصله زیادی دارد.

تامینی رییس فدراسیون روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن بیان شرایط حاکم بر فدراسیون به اقدامات خود در ۹ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: استفاده از خانواده شطرنج در مدیریت این فدراسیون مهمترین دستورالعمل من بود و با این کار آرامش نسبی را به فدراسیون تزریق کردم.

مشروح این گفت و گو به این شرح است:

بیش از ۹ ماه از حضور شما در فدراسیون شطرنج می‌گذرد شرایط موجود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شرایطی به ریاست این مجموعه رسیدم که فدراسیون، حدود ۱۸ ماه با سرپرست اداره می‌شد و این کار را سخت کرده بود. حتی ساختمان فدراسیون در بخش ابتدایی‌ترین امکانات مانند سرمایشی و گرمایشی مشکل داشت و قطع برق مکرر موجب آسیب‌های زیادی به ملی‌پوشان در مسابقات مجازی شد. در این شرایط و اختلافی که در خانواده شطرنج بود من با شعار همدلی و مهربانی آمدم و راهبردم نیز استفاده از خانواده شطرنج بود. به این شعار نیز عمل کردم و اکنون نیز نایب رییس، دبیر و مربیانم از بزرگان شطرنج ایران هستند. آرامش نخستین لازمه فدراسیون شطرنج بود و با برقرار شدن آرامش توانستیم کارهای دیگر را نیز پیش ببریم. دغدغه‌های شطرنج‌بازان را برطرف کردیم. یک سوئیت در اختیار شطرنج‌بازان قرار گرفت تا در آن تمرینات انجام شود.

با این اقدامات چه تحولی در کوتاه مدت در شطرنج ایران رخ داد؟

نخستین تحول ایجاد آرامش در فدراسیون بود. تا زمانی که آرامش حکمفرما نباشد، هیچ برنامه‌ای پیش نخواهد رفت. این آرامش موجب انگیزه شد. در تابستان سال ۱۴۰۰ شاهد کسب یک نتیجه تاریخی بودیم. محمدامین طباطبایی در مسابقات جهانی سوچی در روسیه موفق به قرار گرفتن در جمع هشت نفر برتر شد و این موجب حضور وی در مسابقات بلگراد است. در مسابقات بلگراد استاد بزرگ‌ها حضور داشتند و طباطبایی از ایران نیز برای نخستین بار در این رقابت‌ها حضور داشت و تا نیمه‌نهایی مسابقات صعود کرد. با تمام کاستی‌هایی که داریم از نخبگان جوان این رشته حمایت خواهیم کرد و وظیفه داریم شرایط را برای آنان فراهم کنیم. آرامش نسبی این روزهای فدراسیون شطرنج نتیجه پیاده کردن شعار همدلی و مهربانی است.

حسن تامینی از جنس شطرنج نبود و ورود وی با انتقاد همراه شد. با این شرایط چگونه به این آرامش رسیدید؟

اگر بگویم پیش از من ۲ دستگی در فدراسیون و در بین خانواده شطرنج وجود داشت اغراق نیست، شاید حضور فردی خارج از خانواده شطرنج باید به فال نیک گرفت زیرا من در هیچکدام از دسته‌بندی‌ها نبودم و در نهایت نیز مجمع  اعتماد لازم را به من داشت. من شعارم استفاده از خانواده شطرنج بود و با این راهبرد بر بسیاری از مشکلات غلبه کردم. این راهبرد را ادامه خواهم داد تا شطرنج ایران، مانند گذشته به آرامش و روزهای طلایی برسد. در ابتدای کارم بی‌نظمی‌ زیادی شاهد بودم اما اکنون آن بی‌نظمی‌ها برطرف شده است. تنها رشته‌ای در ایران هستیم که دانشگاه داریم.

بودجه شطرنج در ورزش ایران ناچیز است. برای حل این مشکل آیا درآمدزایی لازم را داشتید؟

رقم دقیق بودجه فدراسیون را همه می‌دانند این رقم چه کمکی می‌تواند به توسعه این رشته داشته باشد؟ آیا نباید توجه بیشتری به شطرنج شود. افتخاراتی که جوانان ایرانی در این چند سال کسب کردند تاریخی بود. ما با یک بدهی به فدراسیون جهانی نیز مواجه هستیم. ماهانه مبلغ زیادی از بودجه صرف پرداخت بدهی‌ها خواهد شد و حقوق کارکنان نیز باید پرداخت شود. از سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان خواهش دارم که نسبت به بودجه این فدراسیون تدبیر ویژه داشته باشد.

تمام فدراسیون‌ها مشکل بودجه دولتی دارند، آیا بخشی از وظایف رییس فدراسیون درآمدزایی نیست؟

شطرنج مانند دیگر رشته‌ها نیست که بتوان برای آن حامی مالی با مبلغ زیاد جذب کرد و یا پخش تلویزیونی داشته باشد. ۲ سالن بزرگ در شطرنج داریم که اجاره آنها می‌تواند برای ما درآمدزا باشد. این سالن‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و منتظر بازگشایی هستیم. گام‌های خوبی برای درآمدزایی برداشتیم، اما باید بگویم که قهرمانان جوان ما نیاز به توجه و حمایت دارند. افتخاراتی که پرهام مقصودلو و دیگر شطرنج‌بازان ایرانی کسب کردند در هر کجای دنیا بود با تجلیل مواجه می‌شد اما به این نخبگان کم‌توجهی می‌شود.

داستان مربی خارجی به کجا رسید؟

سطح شطرنج ملی‌پوشان ایرانی بالا است و ما یک سوپر استاد و چندین استاد بزرگ داریم. این جوانان دیگر با مربیان داخلی نمی‌توانند کار کنند. یک مربی از ارمنستان استخدام کردیم و چند هفته بر کار ملی‌پوشان نظارت کرد. او مبلغ کمی گرفت اما برای استخدام مربی با دانش خارجی و تمام وقت نیاز به بودجه کلان داریم. مربیان شطرنج هزینه زیادی می‌خواهند و باید بودجه لازم را برای آنان فراهم کنیم. شطرنج در سال ۱۴۰۱ به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو حضور دارد. هم در بخش زنان و هم در بخش مردان ملی‌پوشان کشورمان اعزام خواهند شد و شانس کسب مدال در هانگژو زیاد است.

انتقادهایی که این روزها از فدراسیون شطرنج می شود چه میزان واقعی است؟

هر مجموعه کاستی‌هایی دارد و من نیز کمتر از یکسال است که در این سمت هستم، بی‌تردید اشکالاتی نیز داریم. تمام کسانی که خود را دلسوز شطرنج می‌دانند و راهکاری دارند من در خدمت آنان هستم. تمام مجموعه خانواده شطرنج را به یک چشم نگاه می‌کنم و در خدمت تمام عزیزان هستم. اصل کار بر همدلی است و از  ایده‌های موافقان و منتقدانم استقبال خواهم کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha