نوروز امام رضایی در مشهد/ آمادگی خادمان حرم رضوی برای میزبانی از زائران

مشهد- ایرنا- نزدیکی به سال نو و آماده شدن شهر مشهد برای میزبانی از زائران و مسافران نوروزی، خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) را نیز برای مهیا کردن این بارگاه منور برای استقبال از بهار و این جشن ملی به تکاپو انداخته است.

به گزارش ایرنا، پس از ۲ سال از آغاز شیوع کرونا و رفت و آمد موج‌های مختلف این ویروس، با فروکش کردن موج ششم کرونا و پدید آمدن وضعیتی مطلوب که با گسترش و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی که با استقرار دولت سیزدهم و همراهی مردم به دست آمده است، برآوردها نشان از حضور گسترده زائران و مسافران در مشهدالرضا (ع) در نوروز پیش رو است.

بر این اساس آستان قدس رضوی نیز فعالیت های خود را برای حضور گسترده زائران حضرت رضا(ع) افزایش داده است. همزمانی اعیاد شعبانیه با ایام عید نوروز حال و هوای حرم را دگرگون کرده و شور و شعفی مضاعف به فضای معنوی آن بخشیده است. از آغاز ماه شعبان و به مناسبت اعیاد این ماه، نورافشانی صحن و رواقهای مختلف با نصب لامپهای مخصوص گسترده‌تر شده که باعث ایجاد جلوه هایی ویژه‌ در حرم منور شده است.

حرم مطهر رضوی در این روزها با زیباسازی و بهسازی صحن‌ها و رواق‌ها، رنگ و بویی بهاری به خود گرفته و آماده خدمت‌رسانی به زائرانی است که در سال جدید مهمان حرم نورانی امام رضا(ع) خواهند شد.

نوروز امام رضایی در مشهد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی روز بیست و یکم اسفند در گردهمایی میزبانی کریمانه که با حضور اصناف مختلف در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال در حرم امام هشتم(ع) میزبان تعداد قابل توجهی از مشتاقان و زائران امام رضا (ع) باشیم و آستان قدس رضوی با هماهنگی و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی استان، برای میزبانی کریمانه و شایسته، چهار اقدام کلیدی را با هدف ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران در دستور کار خود قرار داده است. 

مالک رحمتی افزود: شناسایی ضعف‌ها و کمبودهای گذشته در روند خدمت‌رسانی و برنامه‌ریزی برای رفع آن، برنامه‌ریزی جامع در ابعاد مختلف فرهنگی، معرفتی، برای تحقق زیارت متعالی و ساماندهی و مدیریت خدمات مورد نیاز این حجم از زائران، همفکری و هم‌افزایی و تعامل اثربخش میان آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری و شهرداری مشهد برای تحقق برنامه‌ها و نظارت و پایش مستمر برای عینیت‌بخشی و اجرای دقیق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، چهار اقدام اساسی در حوزه زائر و زیارت است که مورد نظر داریم و بدون شک موجب تقویت و ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران ثامن الحجج(ع) خواهد بود.

نوروز امام رضایی در مشهد

شست و شوی گنبد حرم مطهر

همزمان شدن اعیاد شعبانیه با بهار طبیعت، حال و هوای حرم مطهر رضوی را نیز زیباتر و دلنشین‌تر از همیشه کرده است. به مناسبت همین ایام شست‌شوی گنبد طلای حرم مطهر رضوی از نوزدهم اسفندماه آغاز شده است.

معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در این خصوص اظهار داشت: با توجه به دقت و ظرافتی که در این کار لحاظ می‌شود، اجرای آن حدود ۱۰ روز به طول خواهد انجامید.

غفاریان عصادست ادامه داد: ارتفاع گنبد طلا حرم مطهر رضوی، از کف صحن انقلاب اسلامی تا بالای گنبد، ۳۰ متر است و شستشوی آن سه تا چهار مرتبه در سال انجام می‌شود که یکی از این دفعات مربوط به ایام پایانی سال و در آستانه عید نوروز است.

وی افزود: گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) دارای پوشش داخلی و خارجی است، پوشش داخلی همان سقفی است که از داخل رواق حرم مطهر دیده می‌شود و پوشش دوم که بر فراز گنبد قرار دارد، از خارج با خشت‌های مسی و لایه‌ای از طلا پوشانده شده و در معرض دید قرار دارد.

نوروز امام رضایی در مشهد

افزایش ظرفیت زائراسراهای رضوی

هفدهم اسفند با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس و مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی چهار بلوک جدید زائرسرای رضوی و ۵۰۰ تخت به ظرفیت این زائرسرا افزوده شد و تعداد آن به ۲ هزار تخت رسید. این سوئیت‌ها به تمامی امکانات رفاهی و اقامتی از جمله تلویزیون، یخچال، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مجهز است.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در این خصوص اظهار داشت: چهار بلوک جدید زائرسرای رضوی با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال احداث و با بودجه ۳۰ میلیارد ریالی تجهیز شده و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت میزبانی از زائران افزایش یافته است.

محمدحسین استادآقا افزود: زائرسرای رضوی که در بلوار چمن و در نزدیکی حرم مطهر رضوی واقع شده است، دارای ظرفیت مناسبی برای اسکان ارزان است و گروه‌هایی همچون زائران کم‌برخوردار نیز به صورت رایگان از خدمات این مرکز رفاهی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: زائرشهر رضوی نیز با سه هزار و ۵۰۰ تخت میزبان زائران خواهد بود و همه زائران می‌توانند از طریق تماس با سامانه ملی۱۴۶۰ بدون پیش شماره از ظرفیت این ۲ مجموعه استفاده کنند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، هم اکنون این ۲ مجموعه در خدمت زائران کم بضاعت و همه زائرانی است که از سراسر کشور قصد سفر به مشهد مقدس و زیارت بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) را داشته باشند.

نوروز امام رضایی در مشهد

برپایی نمایشگاه کتاب

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی هم در نشست هم‌اندیشی و اطلاع‌رسانی رویداد نوروزی «ایستگاه بهار زندگی» که هجدهم اسفند برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا از میزبانی زائران حرم علی بن موسی الرضا(ع) محروم بوده ایم و محدودیت‌هایی در خصوص تشرف به بارگاه نورانی این امام همام وجود داشته است، در تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۱ افتخار میزبانی تعداد کثیری از زائران را خواهیم داشت که در همین راستا تمهیدات ویژه‌ای از سوی آستان قدس رضوی اندیشیده شده است.

عبدالحمید طالبی افزود: از مهم‌ترین سیاست‌هایی که به تمامی دستگاه‌های مجموعه آستان قدس رضوی به ویژه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ابلاغ شده است، توجه به توسعه و ترویج معارف قرآنی و اهل بیت(ع) بویژه معارف رضوی و سبک زندگی حضرت رضا(ع) است.

وی با بیان اینکه نمایشگاهی در ایام نوروز با عنوان «ایستگاه بهار زندگی» در مسیر پیاده راه آیت‌الله طبسی حرم مطهر رضوی راه‌اندازی می‌شود، افزود: همچنین عرضه محصولات فرهنگی در ضلع باب الجواد(ع) با حضور انتشارات بزرگ کشور و عرضه ۱۶ هزار عنوان کتاب و برپایی نمایشگاه کتاب در هشت نقطه از حرم مطهر رضوی در این ایام پیش بینی شده است.

رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار داشت: این رویداد در قالب ۳۰ غرفه نمایشگاهی، از ۲۵ اسفندماه تا ۱۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در پیاده راه آیت‌الله طبسی حرم مطهر رضوی با محوریت زائر محور و مطابق با اقتضائات زائران راه‌اندازی می‌شود.

موزه حرم مطهر رضوی در نوروز

معاون امور موزه‌های آستان قدس رضوی نیز ساعات کار موزه های حرم مطهر رضوی در ایام نوروز را اعلام و بیان کرد: ساعات کاری موزه مرکزی را همه روزه از ۸ صبح تا ۲۱ عنوان کرد و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم رضوی نیز همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ بازدید به عمل آوردند.

مهدی قیصری‌نیک افزود: ساعات کاری موزه فرش همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ و نیم است. موزه مردم شناسی واقع در ضلع غربی صحن جامع رضوی نیز همه روزه به جز تعطیلات رسمی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ فعال خواهد بود.

نوروز امام رضایی در مشهد

انجام برنامه‌های هنری

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی هم گفت: برنامه‌های متنوع هنری برای زائران حرم مطهر حضرت رضا(ع) در ایام نیمه شعبان و نوروز  با شعار «بهار زندگی» انجام خواهد شد. 

امیرمهدی حکیمی با بیان اینکه در این راستا خیابان آیت‌الله واعظ طبسی مشهد با راه‌اندازی غرفه‌های فرهنگی بهار زندگی، در بازه زمانی نیمه شعبان تا پایان نوروز آتی، به مرکز فعالیت‌های فرهنگی این آستان مقدس مبدل خواهد شد، افزود: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، گرافیک و طراحی هویت بصری تمامی غرفه‌های این خیابان را برعهده دارد.

وی ادامه داد: اجرای نمایش‌های خیابانی و پرده خوانی با مضامین تاریخی سیره حضرت رضا(ع) با بهره‌گیری از ظرفیت بالای هنرمندان مشهدی در خیابان آیت‌الله واعظ طبسی، از دیگر برنامه‌های نوروزی این مؤسسه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مشهد و خراسان رضوی پس از وقفه ۲ ساله ناشی از کرونا مشتاقانه آماده میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی و مسافران نوروزی است چنان که مسوولان و کارشناسان گردشگری، حضور زائران در این کلانشهر مذهبی را همگام با نوروز ۱۴۰۱ گسترده و چشمگیر پیش‌بینی کرده‌اند.

شهرستان مشهد گرچه افزون بر ۳.۵ میلیون نفر جمعیت را زیر پوشش دارد، اکثریت آن در کلانشهر مشهد سکونت دارند اما در شرایط عادی تا پیش از بحران کرونا سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران و جهان بوده است.  حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت مشهد ساکن مناطق حاشیه‌ای آن هستند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha