اختصاص ۶۷ درصد محتوای مصوبه جهش تولید به تامین مالی دانش بنیان‌ها

تهران- ایرنا- عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: ۶۷درصد محتوای مصوبه جهش تولید دانش بنیان به تامین مالی این اکوسیستم اختصاص یافته است است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سید محسن دهنوی روز شنبه در نشست مجازی هم اندیشی اعضای کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری با مدیران عامل این صندوق ها که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: در حال ورود به دوره بلوغ در اقتصاد دانش بنیان هستیم اما ریل های کشور هنوز آمادگی این بلوغ را ندارد،   این اقتصاد قرار است که چندین هزاربار را جا به جا کند.

وی به فعالیت دوره جدید مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: در ماه های نخست برگزاری جلسات مجلس شورای ا سلامی اولین طرح هایی که اعلام وصول شد درمورد جهش تولید دانش بنیان بود، از آنجایی که تامین مالی در این اقتصاد بسیار مهم است  ، بنابراین ۶۷درصد محتوای طرح جهش تولید دانش بنیان تامین مالی در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی از اقتصاد صحبت می کینم عدد و رقم خود را دارد، تاکنون بانک ها   ۲هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات داده اند، بنابراین باید ۲۵هزار میلیارد تومان آن به دانش بنیان ها داده باشند، ما باید ۲۵درصد تولید ناخلص داخلی را در سال ۱۴۰۰ به دانش بنیان ها می دادیم ولی این گونه نبوده است.

دهنوی ادامه داد: ما در نظام مالی کشور یک نقشی را به صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری و سایر نهادهای مالی دادیم، آنچه در نظام مالی کشور است بری ثندوق نوآوری و شکوفایی نقشی مشابه بانک مرکزی داده شده است، چرا که هم نظارت تامین و ارزیابی  برای دانش بنیان ها را در اختیار آن قرار داه ایم.

وی به تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی و ارایه آن به شورای نگهبان اشاره کرد وگفت: درحال حاضر این مصوبه در شورای نگهبان است و امیدواریم با تایید شورای نگهبان این قانون تا پیش از پایان سال عملیاتی شود.

عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: در این طرح پیش بینی شده که ضمانت نامه های صندوق های پژوهش و فناوری در گمرک پذیرفته شود، همچنین اسناد صندوق های پژوهش و فناوری به عنوان سند رسمی پذیرفته شود.

دهنوی با یادآوری اینکه در نظام تامین مالی کشور نقش صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش وفناوری  مساله حل شده ای نیست، افزود: همه ما در یک جبهه هستیم اما در نظام تامین مالی کشور سه دسته نگرش و فرد وجود دارد، یک دسته افراد که اصلا از فعالیت های صندوق های پژوهش و فناوری در کشور اطلاعی ندارند، دسته دیگر دید منفی نسبت به صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری دارند و دسته سوم هم کسانی هستند که با فعالیت این صندوق هادر تامین مالی دانش بنیان ها آشنا هستند.

وی تصریح کرد: نقصی که در صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد این است که هنوز نتوانستیم سرمایه بخش خصوصی را وارد کنیم، ما باید تلاش کنیم بخش خصوصی بزرگ سرمایه خود را به صندوق های پژوهش و فناوری بیاورند.

 این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نگاه منفی که به صندوق نوآوری و شکوفایی در کشور وجود داشت، سعی کردیم که نگاه مثبت به فعالیت های این صندوق برگردد، در خصوص صندوق های پژوهش و فناوری نیز باید همه تلاش کنیم که آسیبی نبینند، باید یک خودمراقبتی در خصوص صندوق های پژوهش و فناوری وجود داشته باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha