فرمانداران برای زمانبندی و تسهیل کوچ عشایر کهگیلویه وبویراحمد برنامه ریزی کنند

یاسوج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه زمان کوچ عشایر کوچروی این استان از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز می شود از فرمانداران خواست نسبت به زمانبندی برای تسهیل در کوچ عشایر برنامه ریزی لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا ، سید جواد هاشمی شامگاه جمعه با اعلام این خبر به رسانه ها ، هرگونه کوچ چه به روش سنتی و چه از طریق کامیون را تا قبل از این تاریخ غیرقانونی دانست و تصریح  کرد: عشایر قبل از کوچ هماهنگی لازم را با اداره امور عشایر استان و همچنین منابع طبیعی داشته باشند.

وی افزود: فرمانداران  جلسه هماهنگی کوچ عشایر را در شهرستان‌ها برگزار و نسبت به مسائل آن برنامه ریزی لازم را انجام دهند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کوچ زود هنگام موجب تخریب پوشش گیاهی در مراتع سردسیری  می‌شود، بیان کرد: از امروز گروه‌های کنترل کوچ در چهار نقطه کهگیلویه و بویراحمد  با ۱۳ گروه ثابت و ۹ گروه سیاردر گلوگاه‌های ورودی در چهار شهرستان استان مستقر می‌شوند و از کوچ غیرمجاز دامداران و عشایر در ایل راه‌ها جلوگیری می‌کنند.
هاشمی عنوان کرد: برای کنترل محورهای مواصلاتی و خروجی شهرستان‌ها و نیز به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از فصل دامداران و انتقال دام به مناطق ییلاقی ماموران منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی درکمپ‌های کنترل کوچ مستقر در مبادی ورودی و خروجی شهرستان‌ها حضور داشته باشند.

وی ابراز داشت: دستگاه های خدمات رسان به عشایر نسبت به بازگشایی مسیر های کوچ عشایر، امنیت عشایر در مسیر کوچ و تامین نیازهای عشایر در مسیر کوچ را فراهم کنند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است.
خانوارهای عشایری کهگیلویه و بویراحمد در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند.
۲۵ اتراقگاه در مسیر کوچ عشایر کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که تعدادی از آنها به سکو، انبارهای ذخیره، لوله کشی انتقال آب، برق و سایر زیرساخت‌ها تجهیز شده است.
۵۴ درصد گوشت قرمز، ۳۷ درصد شیر و سالانه ۱۰ هزار مترمربع صنایع دستی توسط عشایر کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۱۳ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha