مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

تهران- ایرنا- دود سفید مذاکرات کوبورگ در انتظار تصمیم دولت بایدن، رسانه‌های غربی راوی خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور -۲، انتقاد رئیس جمهوری اوکراین از ۱۳ روز انفعال غرب و اخبار ضد و نقیض از انفجار در مرکز فلسطین اشغالی مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**دود سفید مذاکرات کوبورگ در انتظار تصمیم دولت بایدن
مذاکرات در وین پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک بین نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران سرانجام به پایان رسیده و اینک به تعبیر هماهنگ کننده گفت‌وگوها زمان تصمیم‌گیری سیاسی فرا رسیده است.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

ساعاتی پیش علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران راهی تهران شد. سفر او کوتاه و درچارچوب رایزنی‌های معمول است. انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها می‌گوید که از این پس گفت‌وگوهایی در سطح کارشناسی و جلسات رسمی برگزار نخواهد شد. او در توئیتی نوشت؛ زمان آن رسیده که در روزهای آینده، برای پایان دادن به مذاکرات وین تصمیم‌های سیاسی اتخاذ شود.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در وین گفت: تصمیمات سیاسی از سوی همه طرف های مذاکره و آمریکا همان چیزی است که برای جمع‌بندی مذاکرات لازم است. وی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود که جلسات غیررسمی همواره میان ایران و سایر طرف‌ها به صورت دوجانبه یا چندجانبه برگزار شده و ادامه خواهد داشت.

در واقع بلند شدن دود سفید از کوبورگ در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده پیرامون مسائل مهم و کلیدی است که در محدود خطوط قرمز ایران محسوب می‌شود. از آنجا که این مسائل با منافع ملی گره خورده است، توافق نهایی هنوز حاصل نشده است و زمان قطعی برای آن وجود ندارد. سندی که تمام طرف‌ها به دنبال تحقق آن هستند، به دلیل تجربه تلخ چهارسال گذشته تنها با اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم از سوی واشنگتن در دسترس خواهد بود.

irna.ir/xjHKH8


 **رسانه‌های غربی راوی خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور -۲
رسانه‌های غربی روز سه شنبه خبر پرتاب دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور –۲ توسط ماهواره بر قاصد نیروی هوافضای سپاه را که با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، بازتاب دادند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: سپاه با موفقیت دومین ماهواره نظامی را در مدار قرار داد.

رویترز افزود: خبر پرتاب این ماهواره در حالی منتشر شد که مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین به مرحله حساسی رسیده است. نور ۲ در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری در حال دور زدن است. اولین ماهواره نظامی که آوریل ۲۰۲۰ از سوی ایران پرتاب شد، نور را در مدار ۴۲۵ کیلومتری بالای سطح زمین قرار داد.

رویترز در ادامه افزود: قرار دادن دومین ماهواره در فضا، پیشرفتی بزرگ برای نظامیان ایران به شمار می رود و نگرانی ها در مورد برنامه های موشکی و هسته ای این کشور را افزایش می دهد.

ارتش آمریکا مدعی است فناوری بالستیک دوربرد مشابه که برای قرار دادن ماهواره ها در مدار مورد استفاده قرار می گیرد، به تهران امکان می دهد تسلیحات دوربرد و احتمالا کلاهک های هسته ای را پرتاب کند.

irna.ir/xjHKYs


**قیمت نیکل در پی تحریم روسیه رکورد تاریخی شکست
قیمت نیکل در پی ادامه جنگ در اوکراین و افزایش بی‌سابقه تحریم‌های جهانی علیه روسیه یک رکورد تاریخی شکست و نرخ هر تُن آن برای ساعاتی از مرز ۱۰۱ هزار دلار گذشت.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

قیمت نیکل که روز گذشته رکورد زده بود، ساعت هفت صبح امروز به وقت گرینویچ نیز با بیش از ۷۰ درصد افزایش، به رقم ۸۲ هزار و ۱۹۵ دلار در هر تُن رسید.

این رویداد کمی پس از آن رخ داد که ساعت ۶ صبح امروز به وقت گرینویچ رکورد تاریخی ۱۰۱ هزار و ۳۶۵ دلار در هر تُن برای این فلز ثبت شده است.

خبرگزاری فرانسه ارزیابی کرده است که افزایش قیمت نیکل در روزهای اخیر به این دلیل رخ داده است که سرمایه‌گذاران نگران هستند که روسیه دیگر نتواند تولید نیکل خود را صادر کند.

امروزه نیکل ارزش ویژه‌ای، به خصوص در صنعت آلیاژسازی پیدا کرده‌است و نزدیک به ۶۸ درصد نیکل تولید شده در جهان برای ساخت فولادهای زنگ نزن استفاده می‌شود.

irna.ir/xjHKYq

**مشاهده ساخت و سازهای جدید در سایت هسته ای کره شمالی
برخی مشاهدات ماهواره ای اخیر از تحرکات و ساخت و سازهای جدید کره شمالی در سایت هسته ای خود حکایت دارد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

بررسی تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که کره شمالی برای اولین بار طی چهار سال گذشته در حال ساخت و ساز در سایت اصلی آزمایش تسلیحات هسته ای خود است؛ امری که نگرانی های امنیتی جدیدی را برای کره جنوبی که در حال انتخاب رئیس جمهوری جدید است ، ایجاد می کند.

تارنمای Arms Control Wonk در گزارشی نوشت، تصاویر ثبت شده در روز جمعه "نشانه های اولیه" فعالیت در منطقه کوهستانی پونگ یی ری، از جمله احداث یک ساختمان جدید و تعمیرات یک سازه دیگر را نشان می دهد.

بنا به گزارش رویترز، کره شمالی از مقدار قابل توجهی چوب در این سایت برای ساختمان ها و نگه داشتن تونل ها استفاده کرده است. این تغییرات فقط در چند روز گذشته رخ داده است

کره شمالی اغلب تحرکات خود را به رویدادهای سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه در کره جنوبی و هیاهوی جهانی در مورد حمله روسیه به اوکراین مرتبط می کند.

irna.ir/xjHKXq

**مایوس از وعده‌های توخالی؛ انتقاد رئیس جمهوری اوکراین از ۱۳ روز انفعال غرب
رئیس جمهوری اوکراین امروز همزمان با سیزدهمین روز جنگ میان کشورش و روسیه، از کشورهای غربی انتقاد کرد که برای مانع شدن در برابر حملات روسیه، اقدام عملی صورت نداده اند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

ولودیمیر زلنسکی امروز با انتقاد از انفعال کشورهای غربی در زمینه کمک به این کشور جنگزده گفت: گرچه روس ها مقصر کشتار مردمند، دولتمردان غربی که ۱۳ روز است نتوانسته اند تصمیم لازم را اخذ کرده و شهرهای ما را از بمب و موشک نجات دهند نیز مسئولند.

وی افزود: کمیته صلیب سرخ جهانی ما را از استفاده نمادشان بر روی وسایل نقلیه بشردوستانه منع کرده است. برخی از افراد صاحب نفوذ ترجیح می دهند که اوکراین حذف شود.

زلنسکی پیشتر بارها از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دیگر کشورها درخواست اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و ارسال هواپیماهای جنگنده‌ برای مقابله با حملات هوایی روسیه را کرده بود.

از سوی دیگر کمیسر عالی سازمان ملل با هشدار اینکه موج بعدی پناهجویان اوکراینی که بعد از موج اول و در روزهای بعدی می‌رسند؛ افرادی آسیب‌پذیرترند، اعلام کرد شمار این پناهجویان امروز یا فردا از مرز دومیلیون نفر عبور خواهدکرد.

irna.ir/xjHL2Z

**روسیه: آماده گفت‌وگو با آمریکا براساس احترام متقابل هستیم
الکساندر دارچیف، رئیس اداره آمریکای شمالی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو آماده گفت‌وگوی صادقانه و بر اساس احترام متقابل با آمریکاست و امید دارد روابط با واشنگتن به وضعیت عادی برگردد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

دارچیف اظهار داشت: ما به اندازه‌ای که آمریکا آماده باشد، آماده گفت‌وگویی صادقانه و بر اساس احترام متقابل با این کشور هستیم. شاید چنین گفت‌وگویی برای یادآوری اصول فراموش‌شده‌ای به کار آید که در زمان جنگ سرد مفید بودند؛ همزیستی مسالمت آمیز با وجود ارزش‌ها و عقایدی که ما را از هم جدا می‌کرد که نباید به یکدیگر تحمیل کنیم.   

وی ادامه داد: همچنین نظریه مشهور نظم بر مبنای قانون و هنجارهایی که قواعد اخلاقی سنتی ما را رد می کند، نباید به ما تحمیل شود.  

این مقام وزارت خارجه روسیه ادامه داد: در صورتی که از این فهم مشترک از مبنای روابط دوجانبه در سایه مسئولیت خاص روسیه و آمریکا برای سرنوشت جهان به عنوان قدرت‌های هسته ای، فراتر برویم؛ می‌توانیم امیدوار باشیم روابط دو کشور عادی خواهد شد.  

irna.ir/xjHKYC

**سازمان ملل: شمار پناهجویان اوکراینی به مرز دو میلیون نفر رسید
کمیسر عالی سازمان ملل با هشدار اینکه موج بعدی پناهجویان اوکراینی که بعد از موج اول و در روزهای بعدی می‌رسند؛ افرادی آسیب‌پذیرتر اند، اعلام کرد شمار این پناهجویان امروز یا فردا از مرز دومیلیون نفر عبور خواهدکرد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

فیلپو گراندی افزود: در صورت ادامه درگیری روسیه و اوکراین، شاهد سیل پناهجویانی هستیم که نه با کسی در کشور مقصد ارتباطی دارند و اندوخته‌ای برای گذران زندگی.

وی اظهار داشت: شرایط برای مدیریت پناهجویان برای کشورهای اروپایی پیچیده‌تر خواهد شد و همه در اروپا و دیگر کشورها باید بیشتر با آنها همدردی کنند و همبستگی نشان دهند. 

گراندی همچنین افزود: تعداد پناهجویان اوکراینی در روز سه شنبه یا چهارشنبه از مرز ۲ میلیون نفر خواهد گذشت.

irna.ir/xjHKSG

**جنگ اوکراین؛ افزایش بهای نفت در مقابل سقوط سهام بازارهای بزرگ جهان
همزمان با فشار ناشی از جنگ اوکراین بر بازارهای بزرگ بورس جهان، برخی بازارهای سهام روز دوشنبه با کاهش چشمگیر مواجه شدند و در حالیکه قیمت نفت به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسید، روند نزولی بازار، سرمایه‌گذاران را تحت فشار قرار داد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

به دنبال انتشار خبرها از بررسی تحریم‌ نفتی روسیه در پایان هفته گذشته توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، قیمت نفت برنت به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید و سقوط بازارهای آسیایی (کاهش بیش از سه درصدی در توکیو و هنگ‌کنگ) به بازارهای اروپایی نیز منتقل شده است.

قیمت نفت وست تگزاس (WTI) که معیار ایالات متحده است با افزایش ۳.۲ درصدی به ۱۱۹.۴۰ دلار رسید. سهام نیویورک با روند نزولی آغاز به کار کرد و بازارهای اروپایی نیز با کاهش دو درصدی به پایان رسیدند. فرانکفورت با سقوط ۱.۹۸ درصدی، میلان ۱.۳۶ درصد، پاریس ۱.۳۱ درصد، مادرید ۰.۹۹ درصد و لندن با کاهش ۰.۴ درصدی.

irna.ir/xjHKRN

**اخبار ضد و نقیض از انفجار در مرکز فلسطین اشغالی
رسانه های خبری امروز (سه شنبه) از وقوع انفجاری قوی در مرکز فلسطین اشغالی و اخبار ضد و نقیضی درباره علت آن خبر دادند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

صهیونیست های ساکن مرکز فلسطین اشغالی گفتند که آنها صدای انفجاری قوی را شنیده اند و برخی دیگر نیز گفتند که لرزش خانه های خود را احساس کرده اند.

شبکه تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ساکنان (صهیونیست های) شهرهای «تل آویو، ریشون لتسیون، بات یام و یافنی» گفتند که آنها صدای انفجاری قوی را شنیدید که باعث لرزیدن خانه های برخی از آنها شد.

irna.ir/xjHKWc

** رایزنی چین و اتحادیه اروپا برای برون رفت از بحران اوکراین
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، در گفت و گویی تلفنی، راهکارهای برون رفت از بحران اوکراین را بررسی کردند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

جوزپ بورل در این گفتگوی تلفنی، با تشریح دیدگاه ها و مواضع اتحادیه اروپا در مورد وضعیت کنونی اوکراین،گفت: مهمترین چیز در حال حاضر آتش بس و جلوگیری از تلفات گسترده بیشتر است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه از حل بحران از طریق مذاکره حمایت می کنیم، ابراز امیدواری کرد که چین به عنوان یک کشور صلح دوست بتواند نقش خود را در تشویق و برقراری آتش‌بس ایفا کند و طرفین را برای قدم گذاشتن در مسیر مذاکره و حل و فصل سیاسی سوق دهد.

بنا به گزارش شینهوا، وانگ یی نیز با ابراز تاسف از اینکه وضعیت در اوکراین به این مرحله رسیده است، گفت: تحریم ها مشکلات را حل نمی کند و تشدید آن، فقط وضعیت را پیچیده تر می کند.

irna.ir/xjHKSZ

** آغاز روند بررسی عضویت اوکراین، گرجستان و مولداوی در اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا روند بررسی درخواست الحاق سه کشور اوکراین، گرجستان و مولداوی را آغاز کرد.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

در پی بروز جنگ در اوکراین، این کشور به همراه گرجستان و مولداوی درخواست رسمی الحاق خود را به اتحادیه اروپا ارائه دادند و به گفته ریاست فرانسوی شورای اتحادیه اروپا، روند بررسی این درخواست ها از دیروز دوشنبه (۷ مارس/ ۱۶ اسفند) آغاز شد.

کمیسیون اروپا باید نظر رسمی خود را بیان کند و ۲۷ عضو باید قبل از مذاکرات طولانی و پیچیده تصمیم بگیرند که آیا وضعیت نامزدی را به متقاضیان اعطا کنند یا خیر. پیشتر دو سال طول کشیده بود که این کمیسیون نظر خود را در مورد الحاق رومانی اعلام کند.

چندین کشور عضو از درخواست عضویت این سه کشور حمایت کرده‌اند، اما این روند طولانی است و الحاق نیاز به اتفاق آرا دارد. «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا روز دوشنبه پس از تازه‌ترین دیدار خود با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین، در پیامی در توئیتر گفت: «در روزهای آینده درباره درخواست اوکراین برای عضویت بحث خواهیم کرد».

irna.ir/xjHKVf

**مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا: اوکراین می‌تواند در جنگ پیروز شود
ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ ضمن درخواست از قدرت‌های غربی برای ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر به کی‌یف، پیش بینی کرد اوکراین می‌تواند در جنگ مقابل روسیه پیروز شود.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

«ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا و ژنرال بازنشسته ارتش دیروز /دوشنبه/ در مصاحبه ای با این شبکه خبری گفت که اوکراین می تواند در جنگ با روسیه پیروز شود و خاطرنشان کرد «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه همین حالا هم برخلاف آنچه که پیشتر تصور می شد به سرعت پیروز جنگ خواهد بود، بازنده است.

مک مستر با بیان اینکه ارتش روسیه تنها به ظاهر قدرتمند است، افزود: مسکو در روزهای آینده همچنان با مقاومت شدید اوکراینی‌ها که از حمایت غرب برخوردار است، روبرو خواهد شد.

irna.ir/xjHKT2

**مبارزه مشترک استرالیا و اندونزی با آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها
آژانس علوم ملی و دولت فدرال استرالیا با ایجاد طرح مشارکتی با اندونزی به رویارویی با آلودگی پلاستیکی در اقیانوس های هند و آرام می پردازند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

سازمان علوم و تحقیقات صنعتی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO)  استرالیا اعلام کرد به همراه دفتر امور خارجه و تجارت این کشور مرکز ابتکاری پلاستیک اندونزی را با سرمایه گذاری ۱.۳ میلیون دلار استرالیا پایه گذاری کرده است. 

این مرکز محققان، سرمایه گذاران و بخش های خصوصی و عمومی را کنار یکدیگر جمع می کند تا با همکاری یکدیگر راه حلی برای پسماند های پلاستیکی در آبراه های اندونزی پیدا کنند. 

«لری مارشال» مدیر اجرایی سازمان علوم و تحقیقات صنعتی کشورهای مشترک المنافع (CSIRO)  گفت: از طریق رویکردی مشارکتی، آلودگی پلاستیکی می تواند به منفعتی اقتصادی و محیط زیستی تبدیل شود.

irna.ir/xjHKWm

**هشدار به شهروندان آمریکایی درمورد سفر به هنگ‌کنگ، نیوزیلند و تایلند

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا از شهروندان آمریکایی خواست از سفر به هنگ کنگ، نیوزیلند و تایلند به دلیل موارد ابتلا به کووید – ۱۹ خودداری کنند.

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا

این مرکز توصیه های مسافرتی برای سه مقصد را به «سطح چهار: خیلی بالا» ارتقا داد.در مجموع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا از آمریکایی ها خواسته اس از سفر به ۱۳۵ کشور و قلمرو پرهیز کنند.

این مرکز، ۳۳ مقصد دیگر را به عنوان «سطح ۳: بالا» ارزیابی کرده و به آمریکایی های واکسینه نشده درمورد سفر به این مکان ها هشدار داده است.

مرکز توصیه های مسافرتی همچنین شش مقصد عبارت از جزیره آنگویلا، کیپ ورد، فیجی، مکزیک، فیلیپین و امارات عربی متحده را به سطح ۳ تقلیل داد.

irna.ir/xjHKRW
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha