تحول، توسعه و امید، رهاورد سفر شانزدهم دولت سیزدهم در گلستان

گرگان - ایرنا - آیت الله سیدابراهیم رییسی که برای انجام شانزدهمین سفر استانی صبح روز جمعه (۱۳اسفند) از طریق فرودگاه گرگان وارد گلستان شده بود، پس از انجام چند بازدید و شرکت در تعدادی جلسه این استان را با انجام مصوبات امیدبخش برای سرعت بخشیدن به جریان توسعه پایدار و رفع مشکلات و مطالبت قدیمی ترک کرد.

رییس جمهور در ساعات اول صبح جمعه در حالی از پلکان هواپیما پایین آمد که شدت ورزش باد، سبب وقفه در پرواز بالگردها برای انتقال رییس جمهور به مکان های پیش بینی شده در این سفر شد .

 رییسی در اولین گفت و گو با مردم گلستان در فرودگاه گرگان به آنان حل مشکل بیکاری و اشتغال را وعده داد و پس از این گفت و گوی کوتاه، راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد.

یکی از مشکلات اساسی خلیج گرگان که سال به سال بر شدت آن افزوده می شود، کم آبی و حرکت در مسیر خشکی کامل است که برخی کارشناسان، قطع راه ارتباط آبی با دریای خزر را علت آن دانسته و بر انجام لایروبی کانال های آبرسان این پهنه آبی با دریای خزر را تاکید کرده اند.

رییس جمهور پس از حضور در سواحل خلیج گرگان در کرانه های غربی بندرترکمن و اطلاع از علت خشکی این پهنه آبی خطاب به مدیران اظهار داشت :  تعلل حتی یک روزه در اجرایی لایروبی خلیج گرگان پذیرفتنی نیست و باید با تجهیز همه امکانات و ظرفیت های موجود از جمله پتانسیل های قرارگاه سازندگی خاتم انبیا هر چه سریعتر روند اجرایی لایروبی دالان های آبی خلیج گرگان و دریای خزر آغاز شود .

رییس جمهور در ادامه مسیر و در حالیکه سرعت وزش باد سبب مواج شدن پهنه آبی خلیج گرگان شده بود با استفاده از قایق موتوری عازم آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر شد.

 آیت الله رییسی با حضور در محل پیشنهادی اجرای این پروژه اظهارداشت : پروژه طبیعت گردی آشوراده یک طرح بسیار ثمر بخش  برای استان است که می تواند بخش زیادی از دغدغه های  حوزه اشتغال  در گلستان را برطرف کند .

وی مشکلات پیش رودر اجرای این طرح را " مسایل اداری پیچیده" عنوان کرد و گفت : هنگامی از مدیران دستگاه های دخیل در اجرای این پروژه موضع پیگیری می شود ، آنها اظهار می کنند که این پروژه تناقضی با مقررات ندارد اما خروجی جلسات  بیانگر آن است که مسایل اداری پیچیده ، مانع از آغاز عملیات اجرایی  پروژه بومگردی است.

با فروکش کردن سرعت باد ، بالگردهای پیش بینی شده برای سفر رییس جمهور در جزیره آشوراده فرود آمدند.

در ادامه رییس جمهور عازم منطقه آزاد تجاری اینچه برون در شمال گلستان شد و از نزدیک از قابلیت ها و ظرفیت های ریلی منطقه ، پایانه های مرزی ، گمرک و بازارچه اینچه بازدید کرد.

دیدار با اهالی مرزنشین ترکمن و اهل سنت اینچه بورن ، حضور در بازارچه مرزی و دیدار با غرفه داران از جمله برنامه های رییسی در این منطقه بود .

 آیت الله رییسی در ادامه به دانشگاه آزاد گرگان آمد و با نخبگان این استان دیدار کرد و گفت: گلستان از ظرفیت های خدادای بسیاری  در حوزه جنگل ودریا برخوردار است که می تواند زمینه ساز یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال آفرینی و اقتصاد استان شود .

رییس جمهور به قابلیت های استان در زمینه تولید انواع محصول زراعی و رتبه های بالای این استان در زمینه تولیدات کشاورزی اشاره کرد و گفت برای بهبود سطح معیشت اهالی استان باید به طور جدی در امر ایجاد صنایع تبدیلی در گلستان حرکت کنیم .

آیت الله رییسی گفت قرار گرفتن گلستان در همجواری ترکمنستان و امکان اتصال ریلی به کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای و اکو فرصت مغتنمی برای اقتصاد گلستان است تا محرومیت های مزمن این استان با استفاده از بازارهای پرمنفعت منطقه برطرف شود .

 دکتر ابراهیم رییسی در ادامه با جمعی از خیران بخش های مختلف استان دیدار کرد و گفت همانطور در چالش کرونا شاهد خدمات برجسته خیران و گروه های جهادی بودیم در حل مشکلات اقتصادی هم باید به این ظریفت تکیه کنیم .

وی در این دیدار با اشاره به بازدیدهای صبح امروز از مناطق مختلف استان گلستان، دیدن مشکلات موجود را رنج‌آور توصیف کرد و گفت: خلیج گرگان نعمت بزرگ طبیعی است که نباید خشک شود، بلکه باید با احیا و استفاده از این نعمت، در استان اشتغال‌زایی شود.

رییس جمهور سپس در جلسه شورای اداری گرگان شرکت کرد و در جمع مدیران استان گفت: حل مشکلات گلستان با اقدامات روزمره مدیران میسر نیست بلکه باید با بهبود و اصلاح برخی فرآیندهای موجود در سیستم اداری کشور جلوی بروز آسیب ها و مشکلات گرفته شود.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان نباید به فرضیه خشک شدن احتمالی این اکوسیستم فکر کرد؛  خلیج گرگان باید و باید احیا شود و در چند روز آینده وزارت راه و شهرسازی مکلف به آغاز عملیات اجرایی آن است.

رییس جمهور تصریح کرد: در دولت سیزدهم " نمی توانیم ، نمی شود و یا پول نداریم" معنا ندارد و منطق اصلی "ما می توانیم " است .

گفت و گو با خبرنگاران گلستان در نشست خبری آخرین برنامه شانزدهمین سفر استانی رییس جمهور بود که در آن تاکید کرد: همسایگان در اولویت توسعه دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم قرار دارند

وی همچنین گفت: در گذشته نگاه و امید برخی متمرکز به غرب بود و سبب شد تا کشور معطل مانده شود اما در حال حاضر هر چند با غربی ها مذاکره می کنیم و به دنبال رفع تحریم ها هستیم اما برای استقلال و اقتدار کشور به جوانان برومند کشور اتکا می‌کنیم .

رییس جمهور با همراه شماری از وزرا روز  جمعه(سیزدهم اسفند) در قالب شانزدهمین سفر استانی دولت به گلستان سفر کرد.

آیت الله رییسی در ۱۵ سفر پیشین استانی خود به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و گیلان سفر کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha