مهمترین دستاورد "پزشکی از راه دور" دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در کشور است

اصفهان - ایرنا - دبیر علمی همایش بین‌المللی "تله مدیسین" گفت: مهمترین دستاورد پزشکی از راه دور، دسترسی عادلانه و مقرون به صرفه به خدمات سلامت در سراسر کشور است.

اصغر احتشامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دستاوردهای همایش بین المللی تله مدیسین که از دوم تا چهارم اسفند جاری توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، افزود: در چند سال اخیر عملکرد مطلوب در ارائه خدمات پزشکی از راه دور به ویژه در بیماری کووید-۱۹ ثابت کرد که ارائه این قبیل خدمات در کشورمان میسر است.

وی با تاکید بر اینکه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹، ضرورت پرداختن به ارائه خدمات سلامت با استفاده از پزشکی از راه دور را بیش از پیش آشکار کرد و بسیاری از مسائل جانبی آن سازماندهی شد، اظهار داشت: رشد استفاده از پزشکی از راه دور گویای گذر از روش سنتی ارائه خدمات سلامت است که این دوره به مدیریت یکپارچه ابعاد حقوقی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیاز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم هماهنگی بین بخش های مختلف نظام سلامت و همت متخصصان برای گسترش خدمات پزشکی از راه دور در کشور، تصریح کرد: توانمندسازی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت الکترونیک از جمله پزشکان و متخصصان پزشکی از راه دور، زمینه ساز ارائه خدمات مطلوب به مردم است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، سلامت همراه و سایر فناوری‌های جدید اطلاعاتی در این مسیر، خاطرنشان کرد: برگزاری نخستین همایش بین المللی "تله مدیسین" فرصتی در اختیار اساتید، پژوهشگران، مدیران و صاحبان صنایع نظام سلامت کشور قرار داد تا در کنار پژوهشگران بین المللی، مهمترین دستاوردها و تجربه های خود را  ارائه کنند.

احتشامی با اشاره به اینکه این همایش بصورت مجازی و با سخنرانی اساتید و پژوهشگران ایران و ۹ کشور دیگر برگزار شد، اضافه کرد: در این رویداد، آخرین تجربه ها و دستاورهای پژوهشی در زمینه های خدمات بالینی پزشکی از راه دور، سیاست گذاری، مدیریت و اقتصاد پزشکی از راه دور، زیرساخت های پزشکی از راه دور و کاربرد فناوری های جدید ارائه شد.

وی با بیان اینکه امید است این همایش، آغازگر حرکتی جدید در راه ارتقای سلامت جامعه اصفهان و کشور باشد، ادامه داد: گام نهادن در این مسیر، نیازمند همت جمعی نهادهای مختلف برای تدوین سند ملی پزشکی از راه دور به‌منظور سیاستگزاری و حکمرانی صحیح و سیاست‌گذاری مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر وزارتخانه های متولی بمنظور ملاحظات اخلاقی داده های پزشکی از راه دور است.

وی تدوین برنامه های آموزشی مناسب برای توانمندسازی شناختی و مهارتی ارائه دهندگان و مصرف کنندگان، هم افزایی متخصصان فناوری اطلاعات سلامت، مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و سیاست گذاران سلامت کشور درباره اجرای پزشکی از راه دور، تعرفه گذاری خدمات پزشکی از راه دور، تدوین نظام‌نامه مدیریت اطلاعات سلامت در پزشکی از راه دور و تقویت زیر ساخت ها و بسترهای ارتباطی بمنظور پیاده سازی ایمن، سریع و بهنگام خدمات پزشکی از راه دور به ویژه در مناطق دوردست و محروم را نیز برای ارتقای پزشکی از راه دور در کشور ضروری خواند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در پیامی خطاب به این همایش گفت: هم اکنون پزشکی از راه دور برای دانشگاه های علوم پزشکی و نظام سلامت به ویژه در شرایط محدودیت منابع، یک راهبرد تفننی و زینتی نیست بلکه یک الزام و ضرورت در ارائه یا تکمیل خدمت در عرصه سلامت و آموزش علوم پزشکی است.

شاهین شیرانی افزود: دانشگاه می‌­تواند در ایجاد اتاق‌­های متمرکز و شبکه مشاوره از راه دور برای خدمات پیرا پزشکی و پاراکلینیک مانند تله رادیولوژی، تله پاتولوژی و تله الکتروکاردیوگرافی و ترویج دریافت خدمات درمانی در ناخوشی­‌های زودگذر در سامانه منسجم خود مراقبتی – دور مراقبتی توسط پزشک خانواده یا ارائه کنندگان سطح اول، نسبت به پیاده سازی نظام مشاوره تخصصی از راه دور فعالانه عمل کند.

"تله مدیسین"(telemedicine) یا "پزشکی از راه دور" یا "دورا پزشکی" به کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی بمنظور تبادل هرگونه اطلاعات اعم از داده، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مُجزای جغرافیایی و برای ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی، درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی گفته می‌شود.

از جمله مزایای پزشکی از راه دور می توان به کاهش هزینه های بهداشتی و درمانی، افزایش دسترس پذیری خدمات، امکان استفاده بهینه از وقت پزشکان  و پیراپزشکان، دسترس پذیری پزشکان بدون محدودیت زمانی، امکان ارائه خدمات در مناطق دوردست، سهولت انجام مشاوره های پزشکی و امکان نظارت و پیگیری فرآیند ارائه خدمت توسط واحدهای نظارتی داخل و خارج سازمانی اشاره کرد.

همایش بین‌المللی تله مدیسین از روز دوم اسفند جاری آغاز و تا چهارم اسفند توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با همکاری انجمن تله مدیسین ایران برگزار شد.

در این همایش، استادان و دانشمندان کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، برزیل، هند، سنگاپور، کانادا، امارات متحده عربی و آمریکا در کنار پژوهشگران داخلی به ارائه آخرین تجربه‌ها و دستاوردهای پژوهشی خود درزمینهٔ پزشکی از راه دور پرداختند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha