دوران کرونا موجب روی آوردن به "پزشکی از راه دور" بعنوان یک ضرورت شد

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات در امور سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شیوع ویروس کرونا از ۲ سال گذشته تا کنون باعث شد تا مبحث " پزشکی از راه دور " بعنوان یک ضرورت مورد توجه کشورهای مختلف از جمله ایران قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سکینه سقاییان نژاد روز دوشنبه در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی " تله مدیسین " (پزشکی از راه دور) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: با شیوع ویروس کرونا، نظام سلامت با افزایش پیش‌بینی‌نشده مراجعه بیماران مبتلابه کووید-۱۹ روبه‌رو شد و بدلیل تمرکز نظام سلامت برای پیشگیری از گسترش همه‌گیری و درمان بیماران، ارائه خدمات به سایر بیماران مانند قلبی، کلیوی و دیابت در دنیا از مرکز توجه نظام سلامت خارج شد بهمین دلیل پزشکی از راه دور برای رفع این چالش بعنوان ضرورت مطرح شد.

وی با اشاره به افزایش پزشکی از راه دور در دوران کرونا، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته مشاوره از راه دور ۴۵ درصد، ویدئو کنفرانس برای ارائه خدمات سلامت ۴۲ درصد، مشاوره روانپزشکی ۲۷ درصد، آموزش از راه دور پزشکی ۲۶ درصد، استفاده از سیستم‌های پشتیبان از تصمیم‌گیری بر پایه هوش مصنوعی ۱۹ درصد، ابزار اندازه‌گیری و نظارت بر علائم حیاتی از راه دور ۱۹ درصد در دنیا افزایش یافت.

سقاییان نژاد با اشاره به اینکه قانون‌گذاری به نفع پزشکی از راه دور در دنیا رونق پیداکرده است، افزود: امیدواریم در کشورمان نیز توجه سیاست‌گذاران و قانونگذاران به حمایت از طرح‌های پزشکی از راه دور جلب شود و شاهد تسهیل در پیاده‌سازی این طرح‌ها باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به هدف و ضرورت توجه به "پزشکی از راه دور"، اظهار داشت: یکی از این دلایل، توزیع نامناسب پزشکان متخصص در سراسر کشور و ایجاد چالش در ارائه دسترسی به خدمات سلامت در مناطق محروم و دورافتاده است بهمین دلیل پزشکی از راه دور باهدف عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و غلبه بر این مشکل موردتوجه قرار گرفت.

وی، محورهای همایش بین‌المللی تله مدیسین اصفهان را انواع خدمات پزشکی از راه دور، مدیریت خدمات پزشکی از راه دور، زیرساخت‌های مناسب و کاربرد فناوری‌های جدید عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این رویداد گفت: پزشکی از راه دور از بیش از یکصد سال گذشته و با اختراع تلفن در دنیا شروع شد و امروزه با پیشرفت فناوری و شبکه‌های اینترنت و ارتباطات، ابعاد جدیدی از پزشکی از راه دور شکل‌گرفته است.

منصور سیاوش دستجردی بابیان اینکه دوران کرونا تاثیر متفاوتی بر پزشکی از راه دور گذاشت، افزود: این دوران باعث شد تا پزشکی از راه دور چهره کاملتری به خود بگیرد و کاربردهای آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: می‌کوشیم تا در این همایش چگونگی توسعه پزشکی از راه دور و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در این زمینه موردبررسی و تبادل‌نظر قرار گیرد.

دانشیار انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: طراحی بستر و برنامه  نرم‌افزاری، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز مانند امضای الکترونیکی، ارتباط با بیمه، تجهیزات برای معاینه از راه دور و شبکه‌های قوی ارتباطی برای پزشکی از راه دور ضروری است.

سید محمود تارا بابیان اینکه ۴۰ درصد از خدمات پزشکی از راه دور با تجهیزات در ارتباط است، افزود: گوشی‌های تلفن همراه و تب‌لِت مناسب و دستگاه‌های سیار پزشکی از راه دور  برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نیز برای این کار ضروری است.

وی، فرصت‌های موجود در زمینه پزشکی از راه دور را بسیار زیاد دانست و تاکید کرد: چالش‌هایی نیز در این بخش وجود دارد اما بهتر است که با ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع این چالش‌ها به فرصت‌های بزرگ و کوچک موجود بیشتر پرداخته شود.

تارا، برخی از مهمترین چالش‌های موجود برای گسترش پزشکی از راه دور را لزوم تدوین سند خدمت استاندارد پزشکی از راه دور، صدور مجوز رسمی برای راه‌اندازی مرکز پزشکی از راه دور و رضایتنامه خدمات پزشکی از راه دور عنوان و اضافه کرد: درزمینهٔ نسخه و ارجاع الکترونیک در کشورهای اقداماتی آغازشده اما هنوز به مرحله بلوغ نرسیده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل درزمینهٔ پزشکی از راه دور، ایجاد بلوغ هماهنگ و همه‌جانبه در جامعه و بین سطوح مختلف مسوولان، پزشکان و مردم در این زمینه است که به آموزش و فرهنگسازی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه حدود یکصد خدمت مختلف را می‌توان از طریق پزشکی از راه دور ارائه کرد، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود ۵۰ برنامه (پلتفرم) با چند هزار پزشک در کشورمان درزمینهٔ پزشکی از راه دور فعال و درحال‌توسعه است.

"تله مدیسین"(telemedicine) یا "پزشکی از راه دور" یا "دورا پزشکی" به کاربرد فناوری‌های پزشکی و ارتباطی بمنظور تبادل هرگونه اطلاعات اعم از داده، صدا یا ارتباطات تصویری بین پزشک و بیمار یا پزشک و متخصصان بهداشت و درمان در موقعیت‌های مُجزای جغرافیایی و برای ایجاد امکان تبادل جهت مقاصد پزشکی، بهداشتی، درمانی، تحقیقاتی و آموزشی تحصیلی گفته می‌شود.

همایش بین‌المللی تله مدیسین از امروز دوم اسفند آغاز شد و تا چهارم اسفند جاری توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با همکاری انجمن تله مدیسین ایران بصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

در این همایش، استادان و دانشمندان کشورهای استرالیا، آلمان، ایتالیا، برزیل، هند، سنگاپور، کانادا، امارات متحده عربی و آمریکا در کنار پژوهشگران داخلی به ارائه آخرین تجربه‌ها و دستاوردهای پژوهشی خود درزمینهٔ پزشکی از راه دور می‌پردازند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha