۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۷
کد خبرنگار: 808
کد خبر: 84655734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلنسکی: اوکراین خواهان صلح است نه جنگ

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۴۷
کد خبر: 84655734
 زلنسکی: اوکراین خواهان صلح است نه جنگ

تهران - ایرنا - ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه هم زمان با اوج گیری بحران با روسیه، در نشست امنیتی مونیخ گفت که کشورش خواستار صلح است نه جنگ.

به گزارش ایرنا از رسانه های خبری؛ زلنسکی در این سخنرانی ضمن تاکید بر خویشتنداری کی یف در برابر اقدامات تحریک کننده شورشیان استان های شرقی این کشور، از اروپا درخواست کرد که سیاست آتش بس با روسیه را متوقف کند و پیش از تهاجم احتمالی روسیه، تحریم هایی بر آن اعمال کند، نه پس از وقوع حمله.  

رهبر متمایل به غرب اوکراین، تهدید های روسیه را علیه سراسر اروپا و نه تنها این کشور دانست و خواستار آغاز مذاکرات برای پیوستن کی یف به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" شد.  

وی از کشورهای عضو این سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی(ناتو) خواست بررسی کنند که پس از اوکراین، نوبت کدام کشور خواهد بود.

زلنسکی شورشیان شرق این کشور را به شلیک گلوله های خمپاره به مدارس متهم کرد و مدعی شده که نزدیک خودروی وزیر کشورش در استان دونباس در شرق این کشور و نزدیک مرز روسیه، انفجاری رخ داده است.  

زلنسکی با اشاره به شبه جزیره کریمه افزود که سرزمین های اشغالی اوکراین از راه های مسالمت آمیز به کشورش بازخواهد گشت.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه نشست پرسش و پاسخ گفت:  جهان از وجود تهدیدها برای جنگ بزرگی سخن می گوید، در حالی که نیازی به آغاز جنگ سوم جهانی نداریم.

زلنسکی همچنین خواستار اعلام همگانی فهرستی از تحریم های غرب علیه روسیه در صورت حمله به اوکراین شد و گفت در صورتی که نتوانید آشکارا بگوئید که در صورت آغاز جنگ، چه واکنشی نشان خواهید داد، تردید دارم که این تحریم ها حتی پس از آغاز درگیری هم، اعمال شود.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضاسازی‌های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است.

روسیه تضمین ها و درخواست‌های امنیتی را برای ایالات متحده آمریکا فرستاده و در آن بر توقف هرگونه رزمایش نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و همچنین خروج نیروهای این سازمان از اروپای شرقی تاکید کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه معتقد  است که قدرت‌های غربی از متحدان خود برای محاصره روسیه استفاده می‌کنند. او خواهان آن است که ناتو فعالیت‌های نظامی خود را در اروپای شرقی متوقف کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha