تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

تهران- ایرنا- تحولات اوکراین طی روزهای اخیر شکل تازه ای به خود گرفته به نحوی که از یک سو غرب به سرکردگی آمریکا تلاش می کند تا از طریق فضاسازی های رسانه ای و اداهای دروغین روسیه را به جنگ و بحران بکشاند و از سوی دیگر نیز مقام های اوکراین تلاش های دیپلماتیک خود را در کنفرانس مونیخ افزایش داده اند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تحولات و اتفافات مربوط به بحران اوکراین طی روزهای اخیر به شدت افزایش داشته و به نظر می رسد احتمال تحولات حساس و مهم بیشتر در روزهای آتی وجود دارد. در حالیکه آمریکا و متحدانش مدعی بودند که روسیه ۱۶ فوریه به روسیه حمله خواهد کرد، چنین اتفاقی رخ نداد اما غرب پس از آن نیز همچنان بر حمله روسیه به اوکراین طی روزهای آتی اصرار داشت و به فضاسازی‌های رسانه ای علیه مسکو ادامه داد.

مهمترین تحولات چند روز اخیر بحران اوکراین به شرح ذیل است:

 ادعای آمریکا: روسیه به استقرار نیروهایش در مرز اوکراین ادامه می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گذشته به رغم اعلام روسیه مبنی بر بازگرداندن بخشی از نیروهایش از مرز با اوکراین ادعا کرد روسیه به استقرار نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: نگرانی ما اصلا کاهش نیافته است زیرا روسیه به استقرار نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد.

روسیه تقویت نظامی اوکراین از سوی غرب را غیرقابل قبول خواند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، تقویت روحیه و توانمندی نظامی و میلیتاریزه کردن حکومت اوکراین توسط غرب را غیرقابل قبول خوانده‌است.

محور اصلی گفت و گوی امروز (چهارشنبه) لاوروف و چاووش اوغلو  در این تماس تلفنی وضعیت اوکراین و تضمین های امنیتی درخواستی روسیه از آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده است.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

ترکیه برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین اعلام آمادگی کرد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، چهارشنبه شب تاکید کرد که این کشور حاضر به میزبانی از مذاکرات روسیه و اوکراین است.

چاووش اوغلو این سخنان را در تماس تلفنی با "سرگئی لاوروف" همتای روس خود بیان کرده است. بر اساس بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه ترکیه، چاووش‌اوغلو آمادگی ترکیه برای میزبانی از مذاکرات مسکو و کی‌یف را به صورت جداگانه با دمیترو کولبا و لاوروف بیان کرده است.

تبادل نظر بایدن و صدراعظم آلمان درباره گفت‌وگوها با پوتین و زلنسکی

کاخ سفید در تداوم جنگ روانی غرب به رغم عدم تحقق ضرب‌الاجل‌های ساختگی در مورد حمله احتمالی روسیه به اوکراین اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با اولاف شولتز صدراعظم آلمان درباره اوکراین و روسیه گفت‌وگو کرد.

 کاخ سفید شامگاه چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد رهبران آمریکا و آلمان در مورد گفت‌وگوهای خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در مورد تداوم استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین گفت‌وگو کردند.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

روسیه خواستار عذرخواهی انگلیس شد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه از وزیر خارجه انگلیس خواستار عذرخواهی بخاطر دروغ پردازی درباره «تهاجم روسیه به اوکراین» شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس باید بخاطر اظهارات خود علیه روسیه معذرت خواهی کند.   وی افزود: وزیر خارجه انگلیس بخاطر دروغ پردازی، در برابر ملت های روسیه، اوکراین و انگلیس و در برابر رسانه هایی که اظهارات وی را صحیح تلقی کردند، باید عذرخواهی کند.

نیروهای اوکراینی چندین منطقه دونتسک و لوگانسک را گلوله باران کردند

رسانه‌های روسیه به نقل از مقام های جدایی طلب جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک از گلوله باران چندین منطقه توسط نیروهای اوکراینی خبر داد.

براساس بیانیه دفتر نمایندگی مناطق دونتسک و لوگانسک در مرکز مشترک نظارت بر آتش بس نوشت: نیروهای اوکراین با تسلیحات سنگین با کالیبر بیش از ۱۲ میلی متر ۹ منطقه در جمهوریهای مردمی دونتسک و لوگانسک را گلوله باران کردند.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

لاوروف: پایان بحران اوکراین به روسیه بستگی ندارد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که پایان تنش ها پیرامون وضعیت اوکراین به روسیه بستگی ندارد و آمریکا و برخی متحدانش و ناتو تنش آفرینی می کنند.  وی روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "لوئیجی دی مایو" وزیر امور خارجه ایتالیا در مسکو خاطر نشان کرد که پایان تنش ها در بحران اوکراین به اقدامات روسیه بستگی ندارد.  

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد امکان تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۰ ماه فوریه که برخی رسانه ها آن را اعلام کرده اند گفت: من نمی دانم که تنش های شدید پیرامون وضعیت اوکراین روز ۲۰ فوریه (روز یکشنبه هفته آینده) به پایان می رسد، این مساله به روسیه بستگی ندارد.

رییس جمهوری اوکراین به پوتین پیشنهاد مذاکره کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به ولادیمیر پوتین همتای روس خود پیشنهاد مذاکره کرد. زلنسکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: تلاش های دیپلماتیک زمانی آغاز می شود که ما پشت میز مذاکره می نشینیم.

رئیس جمهوری اوکراین با اعلام آمادگی برای مذاکره با رئیس جمهوری روسیه گفت: دو و نیم سال است که برای مذاکرات مستقیم آماده هستم.  

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

آلمان: هنوز شاهد عقب‌نشینی نیروهای روسیه نبوده‌ایم

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان گفت که برلین نشانه‌ای از عقب‌نشینی سربازان روسیه از مرزهای اوکراین ندیده‌ است. مسکو یا باید به‌سرعت برای تنش‌زدایی اقدام کرده یا با پیامدهای شدیدی روبرو شود.

در حالیکه وزارت دفاع آلمان پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای این کشور از رزمایش در نزدیکی مرز اوکراین عقب نشینی کرده‌اند، لامبرشت پنجشنبه و در ورود به بروکسل برای شرکت در نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا گفت: ما هنوز شاهد عقب‌نشینی نیروهای روسیه نبوده‌ایم و همچنان منتظر هستیم.  

عضویت در ناتو باید به همه‌پرسی گذاشته می‌شد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت که کشورش باید پیش از افزودن موضوع عضویت کی‌یف در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به قانون اساسی، آن را به همه‌پرسی می‌گذاشت.

زلنسکی افزود که فرانسه و آلمان برای کمک به اوکراین به منظور پیوستن به ناتو باید اقدامات بیشتری را صورت دهند.  به گفته وی روسیه تنها کشور اروپایی نیست که با عضویت اوکراین در ناتو مخالف است و چند کشور دیگر نظر مشابهی در این زمینه دارند.  

معاون سفیر آمریکا از روسیه اخراج شد

روسیه همزمان با تشدید تنش‌ها با آمریکا در بحران اوکراین، بارت گورمن معاون سفیر واشنگتن مستقر در مسکو را اخراج کرد.

آمریکا ضمن تاکید بر نشان دادن واکنش مناسب نسبت به این اقدام؛ اخراج دیپلمات خود از روسیه را اقدامی توجیه‌ناپذیر دانست و یادآور شد که بارت گورمن با روادید سه‌ساله در روسیه به سر می‌برد و روادید وی هنوز منقضی نشده است

ادعای بایدن: روسیه طی چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به رغم پایان ضرب الاجل‌های ساختگی قبلی کشورش درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین همچنان ادعا دارد که مسکو طی چند روز آینده به اوکراین حمله می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: احساس من می گوید روسیه در چند روز آینده حمله خواهد کرد. بایدن ادامه داد: آمریکا دلایل لازم را دارد تا باور کند که روسیه مشغول عملیات دروغین است.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

وزیر دفاع آمریکا مدعی نزدیکی سربازان روسیه به مرز اوکراین شد

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مدعی شد روسیه تجهیزات نظامی، امکانات پزشکی و خون‌رسانی در مرز اوکراین را تقویت کرده و سربازان مسکو به مرزهای اوکراین نزدیک‌تر شده‌اند.

آستین که برای شرکت در نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل (مقر ناتو) به سر می‌برد، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اظهار داشت: روسیه تجهیزات رزمی و هوایی بیشتر در منطقه دریای سیاه مستقر کرده و آمادگی خود را در این منطقه افزایش داده است. آنها (روسیه) حتی تجهیزات بیمارستانی و تامین خون‌ را تقویت کرده‌اند.    

ادعای بلینکن: افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین به رغم پایان ضرب الاجل‌های ساختگی قبلی کشورش همچنان ادعا دارد بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود گفت که ما باید به آنچه روسیه در حال حاضر در قبال اوکراین انجام می دهد رسیدگی کنیم. بر اساس اطلاعات، افزایش نیروهای روسیه حاکی از حمله به اوکراین در روزهای آینده است.

دبیرکل ناتو: آماده مذاکرات با روسیه هستیم

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو آماده مذاکره با روسیه و به دنبال یافتن نظر مشترک برای حل بحران اوکراین است.

استولتنبرگ با اشاره به ادعای برخی کشورهای عضو ناتو مبنی بر بهانه‌جویی روسیه برای حمله به اوکراین افزود: هنوز نمی دانیم روسیه چه نیت و هدفی دارد و چه اتفاقی خواهد افتاد. اما می دانیم مسکو بیشترین تعداد نیرو را که از چند دهه قبل در اروپا ندیده بودیم، در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.  

سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها در بحران اوکراین شد

رزماری دی کارلو معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌ها در بحران اوکراین خواست برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها حداکثر خویشتنداری را بکارگیرند.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت امنیت سازمان ملل متحد این مطلب را بیان کرد و افزود: این مسائل را باید از طریق دیپلماسی و بهره گیری کامل از سازوکارها و چارچوب های موجود منطقه ای و دیگر ابزارها حل کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اجرای مفاد مختلف توافق‌نامه‌های مینسک، پیشرفت چندان معناداری وجود نداشته است

نخست وزیر انگلیس روسیه را به بهانه تراشی برای حمله به اوکراین متهم کرد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز با اتهام زنی علیه روسیه مدعی شد که مسکو با حمله به یک مهدکودک در منطقه دونباس به دنبال بهانه تراشی برای حمله به اوکراین است.

نخست وزیر انگلیس گفت: ما می‌دانیم که [این] یک عملیات دروغین برای بی‌اعتبار کردن اوکراینی‌ها و بهانه تراشی و یک تحریک ساختگی برای آغاز اقدام روسیه است. ما نگرانیم که در چند روز آینده شاهد تحولات بیشتر از این دست خواهیم بود.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

آمریکا چند فروند جنگنده اف-۳۵ را در آلمان مستقر کرد

فرماندهی نیروهای ذخیره نیروی هوایی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که به منظور "بازدارندگی و دفاع از متحدان در صورت شکست این بازدارندگی"، یک اسکادران جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵‌ای را در پایگاه هوایی "اسپنگ دالم" آلمان مستقر کرده است.

بورل: اتحادیه اروپا بسته تحریم‌ها علیه روسیه را آماده کرده است

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: مقام‌های این اتحادیه بسته بسیار سختی از تحریم‌ها را علیه مسکو آماده کرده‌اند که در صورت حمله روسیه به اوکراین بلافاصله به وزیران خارجه اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌شود.   بورل امروز در گفت و گو با خبرنگاران نگرانی جدی در مورد گلوله باران، بمباران و نبرد سنگین از خط مقدم بین اوکراین و روسیه ابراز کرد.  

روسیه: اوکراین به توافق مینسک پایبند نیست

معاون وزیر امور خارجه روسیه همزمان با افزایش تنش‌ها میان کشورش و واشنگتن گفت: دولت اوکراین به توافق مینسک پایبند نیست و تلاش برای مقصر دانستن روسیه بی اساس است.

سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه در نشست روز پنجشنبه به وقت محلی شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که دولت اوکراین به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست و تلاش برای مقصر دانستن روسیه "بیهوده و بی اساس" است.

رئیس جمهوری اوکراین: به نیروهای خارجی نیازی نداریم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره آمادگی غرب برای کمک به کی‌یف گفت که اوکراین به سربازان تحت پرچم خارجی در خاک خود نیاز ندارد.

زلنسکی به خبرگزاری «آر بی سی» (RBC) اوکراین گفت: ما پذیرفته‌ایم که نیازی به افراد نظامی با پرچم خارجی در قلمرو خود نداریم. زلنسکی افزود: ما این را نمی‌خواهیم زیرا در سراسر جهان بی ثباتی رخ خواهد داد، ما نمی‌خواهیم دلیل دیگری به روسیه بدهیم که بگوید ما در اینجا پایگاه داریم و آنها باید از خود دفاع کنند، اما ما هر چیز دیگری را می‌خواهیم.

ادعای سفیر آمریکا در سازمان ملل: عمیقا نگران رویارویی روسیه با اوکراین هستیم

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرد: واشنگتن عمیقا نگران این امر است که روسیه به جای کاهش تنش ها میسر رویارویی با اوکراین را انتخاب کرده است.

لیندا توماس گرینفیلد در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: برای دومین بار در دو هفته گذشته، اعضای شورای امنیت پیامی روشن و بدون ابهام به روسیه برای پیروی از مسیر دیپلماتیک و خودداری از رویارویی ارسال کردند. وی مدعی شد متاسفانه، ما عمیقا نگران این راهی هستیم که روسیه انتخاب کرده است.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

آخرین نیروهای آمریکایی وارد لهستان شدند

به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آخرین گروه از سربازان این کشور برای تقویت دفاعی ناتو وارد لهستان شدند. نیروهای اعزامی آمریکا که روز پنجشنبه وارد لهستان شدند قرار نیست مستقیما وارد اوکراین شوند.

وزارت دفاع آمریکا برای اولین بار در دوم فوریه (۱۳ بهمن) اعلام کرد، یک هزار و ۷۰۰ نیرو از لشکر ۸۲ هوابرد را به عنوان بخشی از سه هزار سربازی که قرار است در میان ترس از حمله روسیه به اوکراین به اروپای شرقی اعزام شوند در لهستان مستقر خواهد کرد.

جدایی طلبان: گلوله باران مناطق دونتسک و لوگانسک از سوی اوکراین ادامه دارد

جدایی طلبان جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک از ادامه گلوله باران چندین منطقه توسط نیروهای اوکراینی خبر دادند و اعلام کردند که این حملات خساراتی به بار آورده است.  

نماینده جمهوری مردمی لوگانسک در مرکز مشترک کنترل آتش بس اعلام کرد: در شبانه روز اخیر مناطق مختلف لوگانسک ۲۹ بار مورد هدف گلوله باران نیروهای اوکراینی قرار گرفت.  

شبکه روسی بدون اشاره به نام این مقام جدایی طلب، اضافه کرد که نیروهای اوکراینی از توپخانه و خمپاره اندازهایی با کالیبر بالا و راکت های ضدتانک هدایت شونده در گلوله باران مناطق لوگانسک استفاده کردند که بر اثر آن در روستای نیکلایفکا، چهار ساختمان مسکونی چندطبقه آسیب های جدی دید

رئیس دومای روسیه خطاب به غرب: درباره اوکراین دروغ گفتید دستکم عذرخواهی کنید

ویچسلاو والودین رئیس دومای روسیه از خودداری سران و مقامهای کشورهای غربی بویژه امریکا بخاطر ادعاهای دروغین در مورد تهاجم روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

والودین روز جمعه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: غرب در هفته های اخیر بارها وعده تهاجم روسیه به اوکراین داد و این ادعاها همه دروغ از آب در آمد اما مقامهای غربی و رسانه های این کشورها بخاطر انتشار اطلاعات دروغ نمی خواهند عذرخواهی کنند.  

وی افزود: بجای این (تهاجم روسیه) شاهد تلاش های کی یف برای تشدید مناقشه در منطقه دونباس و گلوله باران مناطق مسکونی آن با تسلیحات سنگین با نقض تعهدات خود در توافقنامه مینسک هستیم.  

گفت وگوی تلفنی وزیران دفاع روسیه و آمریکا درباره اوکراین

وزیران دفاع روسیه و آمریکا طی یک گفت و گوی تلفنی درباره وضعیت پیرامون اوکراین مذاکره و تبادل نظر کردند.

 رسانه های روسی ازجمله کانال تلویزیونی لایف نیوز به نقل از وزارت دفاع روسیه، خاطرنشان کردند که گفت و گوی تلفنی «سرگئی شایگو» با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا امروز (جمعه) به ابتکار طرف آمریکایی صورت گرفت و در آن آخرین وضعیت اوکراین بررسی شد. جزییات بیشتر این مکالمه تلفنی اعلام نشده است.

روسیه رزمایش راهبردی با حضور نیروهای هسته ای برگزار می کند

در میان تنش های شدید بین روسیه با آمریکا و غرب و ناتو بر سر مساله اوکراین، وزارت دفاع روسیه از برنامه این کشور برای برگزاری رزمایش نیروی هسته ای در روز شنبه (فردا) خبر داد.  وزارت دفاع روسیه روز (جمعه) در بیانیه ای اعلام کرد: روز شنبه رزمایش راهبردی بازدارنده با شرکت نیروی هسته ای سه گانه روسیه برگزار خواهد شد.  

دبیرکل سازمان ملل: تهاجم احتمالی به اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز جمعه در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت که تهاجم احتمالی به اوکراین "فاجعه بار" خواهد بود و خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک شد.

 دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: من عمیقا نگران تشدید تنش‌ها و افزایش گمانه زنی‌ها در مورد درگیری نظامی در اروپا هستم.   من هنوز فکر می کنم که این اتفاق رخ نخواهد داد، اما اگر این اتفاق بیفتد، فاجعه بار خواهد بود.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

ساکنان مناطق دونتسک و لوگانسک تخلیه و به روسیه فرستاده می شوند

دنیس پوشیلین رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک در شرق اوکراین از آغاز تخلیه ساکنان این منطقه و نیز جمهوری خودخوانده لوگانسک خبر داد و گفت که آنها به روسیه خواهند رفت.

پوشیلین روز جمعه در کانال خود در شبکه تلگرام نوشت: با توافق دولت روسیه، در استان راستف (در جنوب روسیه) منطقه ای برای اسکان ساکنان جمهوریهای مردمی دونتسک و لوگانسک اختصاص یافته است.

وی افزود: در گذرگاه های مرزی هم شرایط برای انتقال و عبور سریع ساکنان دونتسک و لوگانسک به روسیه فراهم شده است.

روسیه از سکوت سازمان امنیت و همکاری اروپا در قبال گلوله باران دونباس انتقاد کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از سکوت سازمان امنیت و همکاری اروپا در قبال گلوله باران منطقه مناقشه دونباس توسط نیروهای اوکراینی انتقاد کرد.

لاوروف عصر جمعه در نشست مطبوعاتی مشترک با نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان در مسکو تصریح کرد: نقش ویژه برای نظارت برای اجرای توافقنامه مینسک برعهده گروه ویژه نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا قرار دارد.   

ادعای آمریکا: ۱۹۰ هزار نیروی روسی در مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند

نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا برغم اعلام مسکو مبنی بر کاهش نیروهایش در مرزهای اوکراین ادعا کرد که اکنون ۱۹۰ هزار نیروی روسی در نزدیکی مرزهای کی‌یف مستقر شده اند.

 مایکل کارپنتر سفیر و نماینده آمریکا در سازمان همکاری و امنیت اروپا روز جمعه به وقت محلی گفت که سازمان امنیت و همکاری اروپا شواهدی پیدا کرده است که  نشان می دهد ۱۶۹ تا ۱۹۰ هزار  سرباز روسی در حال حاضر در مرز های اوکراین حضور دارند. این تخمین ها در ۳۰ ژانویه حدود ۱۰۰ هزار سرباز روسیه بوده است.

قطعنامه سنای آمریکا در حمایت از اوکراین

سنای آمریکا با اکثریت آرا قطعنامه‌ای در حمایت از استقلال اوکراین و محکومیت تهاجم نظامی احتمالی روسیه علیه همسایه خود به تصویب رساند.

 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، قطعنامه سناتورها الزام قانونی ندارد، اما "حمایت بی دریغ آمریکا از اوکراین امن، دموکراتیک و مستقل" را اعلام و "افزایش حضور نظامی روسیه" در مرز اوکراین را محکوم می کند. این قطعنامه بدون مخالفت و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

راب پورتمن یک سناتور جمهوری‌خواه از  ایالت اوهایو گفت: این کنگره در حمایت خود از استقلال و حاکمیت اوکراین متحد است.

هزینه ۲۲ میلیون دلاری آمریکا برای جنگ نرم ضد روسیه در اوکراین

یک رسانه آمریکایی گزارش داده سازمانی که بازوی براندازی سیا قلمداد می‌شود از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۲۲ میلیون دلار برای جنگ نرم ضد روسیه در اوکراین هزینه کرده است.

یک رسانه آمریکایی امروز جمعه در گزارشی با بررسی اسنادی گزارش داده سازمانی که بازوی براندازی «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) قلمداد می‌شود از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۲۲ میلیون دلار صرف جنگ نرم علیه روسیه در اوکراین کرده است.

کاخ سفید همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر کی‌یف، روسیه را متهم به حملات سایبری اخیرعلیه اوکراین کرد و مسوول دانست.

آن نوبرگر معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور سایبری عصر جمعه در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن گفت: ما معتقدیم که دولت روسیه مسوول حملات گسترده اخیر سایبری علیه بانک های اوکراین است. ما اطلاعات تکنیکی در اختیار داریم که اداره مرکزی اطلاعات روسیه یا "جی آر یو" داده های زیادی را به آی پی‌ها و دامنه‌های اوکراین منتقل کرده است.

رییس جمهوری خودخوانده دونتسک نسبت به حمله اوکراین به دونباس هشدار داد

نیس پوشیلین رییس جمهوری خودخوانده دونتسک با بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق مرزی، هشدار داد که اوکراین در هر زمانی می‌تواند به منطقه دونباس حمله کند.

پوشیلین روز جمعه همچنین اعلام کرد که وضع در دونباس به سمت یک جنگ تمام عیار پیش می رود. وی در پاسخ به سوال شبکه روسیه ۲۴ در مورد اینکه آیا وضع در دونباس به سمت یک جنگ تمام عیار می رود، گفت: بله قطعاً.

انفجارهای مهیب در شهر لوهانسک اوکراین

خبرگزاری اسپوتنیک ساعاتی پس از انفجار یک خودرو در دونتسک واقع در شرق اوکراین، از وقوع دو انفجار مهیب در خطوط لوله در حومه شهر لوهانسک خبر داده است.  نخستین انفجار قوی جمعه شب در منطقه مالایا ورگونکا واقع در حومه شهر لوهانسک رخ داده و نیم ساعت بعد از این اتفاق، انفجار دومی نیز در همان محل رخ داده است. گفته می شود؛ انفجار نخست در خط لوله گاز "دروژبا" رخ داد و منجر به آتش سوزی گسترده شد.

تحولات اوکراین؛ از ادعاهای دروغین غرب تا حضور زلنسکی در کنفرانس مونیخ

کاخ سفید روسیه را به تحریم‌های گسترده تهدید کرد

کاخ سفید همزمان با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو بر سر کی‌یف اعلام کرد که در صورت حمله احتمالی روسیه به اوکراین، روسیه با تحریم‌های گسترده مواجه خواهد شد.

دیلیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصاد بین‌الملل عصر جمعه به وقت محلی در نشستی خبری با خبرنگاران در واشنگتن گفت: دولت آمریکا هم اکنون درحال تهیه بسته نهایی تحریم ها است که شامل شدیدترین تحریم هایی است که تاکنون آمریکا علیه روسیه وضع کرده است.

رهبران شرق اوکراین: ۷۰۰ هزار غیر نظامی منطقه به روسیه منتقل می‌شوند

رهبران جمهوری‌های خودخوانده شرق اوکراین روز جمعه، در پی تشدید تنش‌ها اعلام کردند که در صدد هستند ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان غیرنظامی این مناطق را به خاک روسیه منتقل کنند.  دنیس پوشیلین رئیس جمهوری خودخوانده و جدایی طلب دونتسک در شرق اوکراین در بیانیه‌ای از ساکنان غیرنظامی خواسته است به دلیل «تشدید وخیم شدن اوضاع» هرچه سریعتر این منطقه را ترک کنند.

وی، ارتش اوکراین را به جمع‌آوری نیرو و سلاح‌های مرگبار در طول خطوط تماس متهم کرده و مدعی شده که نیروهای اوکراینی در تدارک تصرف دونباس هستند.

اوکراین خواستار اعزام ناظران آلمانی و فرانسوی به منطقه دونباس شد

ایرینا ورشچوک وزیر همگرایی مناطق اشغالی اوکراین اعلام کرد که کی یف از فرانسه و المان خواسته است تا ناظرانی را برای فعالیت در گروه نظارت مشترک سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه دونباس اعزام کنند.

ورشچوک گفت:  ما نیاز به راستی آزمایی مستقل برای نظارت بر منطقه دونباس داریم. به همین خاطر از فرانسه و آلمان دو کشور عضو گروه نورماندی خواستیم تا هرچه سریعتر ناظران خود را برای نظارت بر منطقه مناقشه به دونباس اعزام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha