۲ عمل جراحی لاپاراسکوپی در بیمارستان فوق تخصصی رضوی انجام شد

مشهد- ایرنا- مدیر گروه جراحی بیمارستان فوق تخصصی رضوی از انجام ۲ عمل جراحی «ترمیم پرولاپس رکتوم» و «حذف تومور در سرطان رکتوم» به روش لاپاراسکوپی، توسط پزشکان این مرکز درمانی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه آستان قدس رضوی، دکتر عباس عبداللهی در حاشیه انجام جراحی «ترمیم پرولاپس رکتوم» که در قالب چهاردهمین کنگره سالانه «انجمن کولوپروکتولوژی ایران» در این بیمارستان صورت گرفت، گفت: روش لاپاراسکوپی، یک روش استاندارد جهانی است که سال‌هاست در عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این روش، شکم بیمار باز نشده و با استفاده از دوربینی که وارد شکم می‌شود، امکان مشاهده داخل بدن وجود دارد.

وی افزود: پرولاپس رکتوم یا بیرون‌زدگی روده از مقعد، یک بیماری شایع است، که در عمل ترمیم به روش لاپاراسکوپی با استفاده از دوربین و تجهیزات لازم در مدت ۲ ساعت، روده‌ای که آزاد و شل شده است، بالا آورده و ثابت می‌شود. 

این فوق تخصص جراحی کولون و رکتوم ادامه داد: بیماری پرولاپس رکتوم به دلایلی از جمله بارداری و زایمان، در بانوان حدود ۹ برابر شایع‌تر است، ضمن آنکه چاقی و بی‌تحرکی از مهمترین عوامل ابتلا به آن به‌ شمار می‌آید.

دکتر عبداللهی گفت: عمل حذف تومور در کانسر رکتوم نیز جراحی زنده دیگری بود که در حاشیه چهاردهمین کنگره سالانه انجمن کولوپروکتولوژی ایران و طی مدت چهار ساعت در بیمارستان رضوی انجام شد.

وی افزود: ویژگی خاص ۲ عمل‌ جراحی انجام شده، پخش زنده آن برای متخصصان سراسر کشور و همچنین متخصصانی از کشورهای آلمان، سوئیس، انگلستان و دانمارک در بستر مجازی و امکان بحث و تبادل نظر علمی تخصصی درباره این روش، در حین انجام عمل بود.

شایان ذکر است چهاردهمین کنگره سالانه «انجمن کولوپروکتولوژی ایران» به میزبانی گروه جراحی بیمارستان قائم(عج) مشهد و با مشارکت بیمارستان رضوی در حال برگزاری است و جمعی از جراحان کولورکتال و لاپاراسکوپی، جراحان عمومی، جراحان سرطان، جراحان زنان، متخصصان داخلی و گوارش و همچنین پرستاران در آن حضور دارند و در طول برگزاری کنگره، با تازه‌ترین یافته‌های علمی، محورهای موضوعی «لاپاراسکوپی کولورکتال»، «کانسرهای کولورکتال»، «بیماری‌های التهابی IBD»، «بیماری‌های خوش‌خیم آنال» و «پلویک فلور- بی‌اختیاری دفع» آشنا می‌شوند.

به همت متخصصان بیمارستان فوق تخصصی رضوی، ۲ عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام و به صورت زنده برای اساتید و متخصصان در ایران و اروپا پخش شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha