۱۱۱ طرح برق رسانی در استان همدان به بهره برداری رسید

همدان- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: همزمان با ایام الله دهه فجر، با بهره برداری از ۱۱۱ طرح برق رسانی در سراسر استان همدان، تعداد مشترکان این شرکت به ۷۸۶ هزار مشترک افزایش یافت.

«علی سهرابی بیدار» روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با گرامیداشت فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افزود: استان همدان در مجموع ۷۸۶ هزار مشترک نیروی برق دارد که از این تعداد نزدیک به ۶۳۱ هزار مشترک معادل ۸۰ درصد کل مشترکان در بخش خانگی هستند.

وی اظهار داشت: ۳۱ هزار و ۵۰۰ مشترک معادل  چهار درصد مشترکان در بخش عمومی، ۱۳ هزار مشترک در بخش کشاورزی، ۶ هزار و ۳۸۰ مشترک در بخش صنعتی و ۱۰ هزار مشترک در بخش سایر مصارف (تجاری) اشتراک دارند.

سهرابی بیدار ادامه داد: از مجموع برق مصرفی استان همدان، ۳۲ درصد در بخش خانگی، ۴۰ درصد در بخش کشاورزی، ۱۲ درصد در بخش صنعت، هفت درصد در بخش عمومی و هفت درصد نیز در بخش سایر مصارف (تجاری) مصرف می شود.

جدول مشترکان برق همدان
نوع اشتراک تعداد مشترکان درصد مشترکان در صد مصرف برق
خانگی ۶۳۱۰۰۰ ۸۰ درصد ۳۲ درصد
عمومی ۳۱۵۰۰ ۴ درصد ۷ درصد
کشاورزی ۱۳۰۰۰ ۱.۷ درصد ۴۰ درصد
صنعتی ۶۳۸۰ ۰.۸ ۱۲.۵ درصد
سایر مصارف (تجاری) ۱۰۰۰۰۰ ۱۲.۷ ۷.۶ درصد

وی تصریح کرد: در بخش صنعت، در مدت ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۳.۲ درصد افزایش تعرفه را داشتیم که نشان از رونق و پویایی حوزه صنعت دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: طول خطوط شبکه فشار متوسط استان ۱۰ هزار و ۲۰۰ کیلومتر و خطوط فشار ضعیف هشت هزار و ۸۰۰ کیلومتر و در مجموع حدود ۱۹ هزار کیلومتر است.

وی با بیان اینکه پایش، نگه داری، کنترل و رفع مشکلات این شبکه به صورت پی در پی در طول سال اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ۱۷ هزار و ۸۰۰ پست (ترانس) برق با ظرفیت ۲ هزار و ۳۸۱ مگا ولت آمپر دارد.

سهرابی بیدار ادامه داد: از ابتدای سال تا پایان دی ماه حدوده سه هزار و ۳۱۰ میلیون کیلو وات، انرژی به مشترکان برق استان تحویل داده شده و پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال به چهار هزار و ۱۰۰ میلیون کیلووات افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: میزان مصرف برق مشترکان استان همدان در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ هزار و ۹۶۰ میلیون کیلووات بوده و تا پایان سال جاری به سه هزار و ۹۰۰ میلیون کیلو وات می رسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: تلفات انرژی و هدر رفت شبکه برق همدان ۹.۶۴ درصد است که تلاش داریم با اصلاح در شبکه و رفع عیب کنتورها، تلفات را به ۹.۵ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی در راستای کاهش تلفات فنی و غیر فنی شبکه برق رسانی صورت گرفته است، تصریح کرد: میانگین هدر رفت شبکه برق کشور ۹.۵ درصد است و تلاش داریم تا قبل از آغاز پیک مصرف این مقدار در همدان نیز به کمتر از ۹.۵ درصد کاهش یابد.

پیک مصرف برق در همدان ۸۲۰ مگاوات ثبت شد

سهرابی بیدار بیان کرد: پیک مصرف برق همدان در فصل تابستان به ۸۲۰ مگاوات در روز و ۸۰۳ مگاوات در شب ثبت شد که برای جبران آن خاموشی‌های زمانبندی شده اعمال شد.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای پر مصرف فصل تابستان، مشترکان برق استان به طور متوسط ۵۵ مگاوات در مصرف برق همکاری داشتند تا کمتر برای مشترکان خانگی خاموشی اعمال شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه در برابر این مدیریت و کاهش مصرف یک سری پاداش های تشویقی پرداخت شد، افزود: از ۵۱۲ مشترک اداری و عمومی که باما همکاری داشتند که ۲۲۳ مشترک به تعهد خود عمل کردند و ۱۷۹ میلیون تومان برای آن ها پاداش اعمال شد.

وی اظهار داشت:  هشت هزار و ۲۹۳ مشترک کشاورزی با شرکت برق برای کاهش مصرف تفاهم نامه همکاری امضا کردند که هفت هزار و ۲۷۴ مورد به تعهد خود عمل کردند و منجر به اعمال چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پاداش شد.

سهرابی بیدار ادامه داد: یک هزار و ۳۹۶ مشترک صنعتی متقاضی همکاری با ما بودند که یک هزار و ۵۶ مشترک به تعهد خود عمل کردند و سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای آن ها پاداش در نظر گرفته شد.

وی گفت: از ۳۳ جایگاه متعهد شده، ۲۷ جایگاه عرضه سوخت گاز طبیعی برای خودرو (سی.ان.جی) با استفاده از ژنراتور برق خود را تامین کردند که منجر به ۱۹۲ میلیون تومان پاداش شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار داشت: ۷۸ مشترک دارای ژنراتور تولید برق اضطراری با ما همکاری کردند که پاداشی معادل ۸۶۹ میلیون تومان برای آن ها در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در مجموع هشت هزار و ۶۸۸ مشترک برای کاهش خاموشی اشتراک های خانگی با ما همکاری کردند که حدود هشت میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان برای آن ها پاداش اعمال شد.

مشترکان ۱۱۳ میلیارد تومان به شرکت برق همدان بدهکارند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: مشترکان برق استان همدان ۱۱۳ میلیارد تومان مانده معوق به این شرکت برق همدان بدهکار هستند که از این تعداد ۲۹ درصد مشترک خانگی، ۲۵ درصد بخش عمومی، ۱۰ درصد بخش کشاورزی، یک درصد صنعت و ۱۶ درصد در بخش سایر مصارف است.

سهرابی بیدار افزود: بازدید از نورپردازی های نمای ساختمان کار سنگینی بود که ۵۵ هزارو  ۶۷۲ مورد بازدید صورت گرفت تا جلوه مصرف بی رویه در شهر برداشته شود.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۱ هزار اخطار شفاهی و کتبی و یک هزار ۹۰۰ مورد قطع برق نمای ساختمان صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اظهار داشت: در زمان پیک مصرف برق، ۱۱۵ هزار و ۹۳۰ مورد بازدید از مشترکان تجاری و ۴۳ هزار اخطار به آن ها داده شده است.

ارائه ۳۳ خدمت در نرم افزار برق من

وی با اشاره به اینکه در نرم افزار «برق من» ۳۳ خدمت غیر حضوری به مشترکان ارائه می‌شود، گفت: با توجه به شرایط کرونایی زمینه خوبی برای ارائه خدمات غیر حضوری از طریق این نرم افزار تلفن همراه فراهم شده است.

سهرابی بیداد افزود: دریافت قبض، راهکارهای مدیریت مصرف، اطلاع از خاموشی‌های بی برنامه و با برنامه، گزارش حوادث برق، انتخاب پله مصرف، صورتحساب کامل، خود اظهاری، تسویه حساب، خرید و اصلاح انشعاب، تغییر تعرفه و دیگر موارد از طریق این نرم افزار ارائه می شود.

وی بیان کرد: پاسخگویی به پرسش های مشترکان، خود اظهاری رقم کنتور، خدمات مشترکان، آزمایش کنتور، گزارش برداشت غیر مجاز و گزارش سرقت برق از دیگر خدمات این نرم افزار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵۵ هزار و ۸۳۳ خدمت از طریق نرم افزار برق من به مشترکان برق استان همدان ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه مشترکان برای صرفه جویی در وقت و بهره مندی خدمات رسانی بهتر از این نرم افزار استفاده کنند، تاکید کرد: ۹۳ هزار مشترک برق استان همدان، عضو اپلیکیشن برق من شدند و امیدواریم این آمار افزایش یابد و ما را در ارائه خدمات یاری کنند.

سهرابی بیدار تصریح کرد: با استفاده از این نرم افزار تلفن همراه خدمات شرکت توزیع نیروی برق، در کف دست مردم ارائه می شود.

یارانه برق پر مصرف ها حذف می شود

وی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات بهتر، مشترکان در پرداخت قبوض به موقع عمل کنند، افزود: اصلاح الگوی تعرفه ها بر اساس بند (ی) تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۰ آیین نامه جدید تعرفه های مشترکان بخش خانگی با هدف اصلاح مصرف به تصویب هیات وزیران رسید که بر اساس آن از ابتدای بهمن ماه یارانه برق مشترکان پرمصرف حذف می شود.

سهرابی بیدار تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش میزان الگوی مصرف و هدایت پر مصرف ها به سمت خوش مصرف است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف برق استان همدان در ماه های غیر گرم سال ۲۰۰ کیلووات و در ماه های گرم سال (از خرداد تا پایان شهریور) ۳۰۰ کیلووات است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: ۷۰ درصد مشترکان برق استان همدان معادل ۴۲۹ هزار مشترک خانگی الگوی مصرف را رعایت کردند.

وی تاکید کرد: ۲۲ درصد نیز معادل ۱۳۲ هزار مشترک مشمول ۱.۵ برابرافزایش تعرفه هستند که اندکی رعایت کنند به کمتر از الگو مصرف می رسند.

سهرابی بیداد افزود: هشت درصد مشترکان برق استان نیز مشمول ۲.۵ برابری افزایش نرخ تعرفه می شوند که تعداد آن ها ۴۶ هزار ۴۵۵ مشترک است.

۱۵۰ طرح برق‌رسانی همزمان با دهه فجر در استان همدان بهره‌برداری و کلنگ زنی شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ۱۵۰ طرح حوزه توزیع نیروی برق با اعتباری افزون بر ۱۴۱ میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان در این استان کلنگ‌زنی و یا بهره‌برداری شد.

سهرابی بیدار افزود: در این روزهای خجسته ۱۱۱ طرح حوزه برق در سراسر استان همدان با اعتبار ۱۱۳ میلیارد و ۳۷۹ میلیون تومان به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: ۳۹ طرح حوزه توزیع نیروی برق نیز با اعتبار حدود ۲۷ میلیارد و ۶۷۶ میلیون تومان همزمان با ایام الله دهه فجر در سطح استان همدان کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: پروژه‌های آماده بهره برداری شامل ۲۳ طرح با اعتبار ۲۳ میلیارد و ۸۷۵ میلیون تومان در شهرستان همدان،  ۱۱ طرح با اعتبار ۴۳.۳ میلیارد تومان در ملایر، هشت طرح با اعتبار چهار میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در نهاوند، هفت طرح با مبلغ هفت میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان در تویسرکان و ۱۰ طرح نیز با اعتبار پنج میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان در شهرستان اسدآباد است.

وی افزود: در شهرستان بهار ۱۰ پروژه با اعتبار ۹ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان، در شهرستان کبودراهنگ ۹ طرح با اعتبار ۶ میلیارد و ۴۶۹ میلیون تومان، در شهرستان رزن ۱۴ پروژه با اعتبار ۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان، در فامنین ۹ طرح با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۳ میلیون تومان و در شهرستان درگزین نیز ۱۰ پروژه به مبلغ پنج میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

سهرابی‌بیدار اظهار داشت: در قالب طرح های افتتاحی ۳۶ هزار و ۷۴۰ متر شبکه ۲۰ کیلوولت زمینی و هوایی احداث و ۵ هزار و ۱۰۰ متر نیز اصلاح شده است.

وی از نصب ۲۱۶ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۲۴ هزار و ۱۷۵ کیلوولت آمپر در قالب این پروژه‌ها خبر داد و گفت: توسعه و اصلاح ۱۶۶ هزار و ۲۱۰ متر شبکه فشار ضعیف با استفاده از کابل خودنگهدار در مناطق شهری و روستایی از دیگر اقدامات است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به برق‌رسانی به متقاضیان جدید شهر و روستایی در استان، گفت: ۴۷۳ کنتور هوشمند فهام، هشت هزار و ۹۵ دستگاه کنتور تک فاز و سه‌فاز دیجیتالی برای مشترکین جدید شهری و روستایی نصب و ۳۵۰ دستگاه کنتور معیوب نیز تعویض شد.

وی ادامه داد: همچنین توسعه شبکه روشنایی معابر شهری و روستایی با ساخت بیش از ۲ هزار و ۶۶۰ متر شبکه و نصب ۴۵۵ دستگاه چراغ انجام شده است.

سهرابی‌بیدار همچنین از راه‌اندازی سامانه اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه‌ها (اسکادا) در راستای پایایی و رویت پذیری شبکه خبر داد و اظهار داشت: با راه‌اندازی این سامانه بیش از ۲۰۰ تجهیز شبکه‌ای (خطاسنج، رگلوزر، سکسیونر و دیگر موارد) قابل پایش شده است.

به گفته وی، برای ارائه خدمات بیشتر و بهینه به روستاییان در قالب طرح بهارستان نسبت به مقاوم‌سازی و گشایش معابر روستایی با جابجایی و تعویض یک هزار و ۶۱۱ اصله پایه اقدام شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تصریح کرد: بهره‌برداری از ساختمان مرکز دیسپاچینگ جنوب استان در ملایر با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان و اتمام برداشت جی.آی.اس همه مشترکان شهری استان از دیگر اقدامات اجرایی است.

۱۴ هزار کنتور هوشمند فهام در استان همدان نصب شده است

وی تاکید کرد: برنامه ریزی برای نصب کنتورهای هوشمند در دستور کار قرار گرفته و تا کنون ۱۴ هزار کنتور هوشمند فهام در استان همدان نصب شده است.

سهرابی بیدار تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا قبل از آغاز پیک مصرف برق در استان همدان، تعداد کنتورهای هوشمند به ۱۲۵ هزار مورد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه کنتورها باید به صورت الکترونیکی از راه دور مدیریت شوند، افزود: این طرح در حال حاضر به صورت پایشی برای برخی از مشترکان صنعتی در حال اجرا است.
 
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: هوشمند کردن شبکه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و مقدمات آن انجام شده و به دنبال گسترش شبکه هوشمند هستیم.

وی با اشاره به اینکه مشترکان برق استان از ۲ جهت بیمه هستند، گفت: بیمه مسوولیت توسط شرکت برق استان برای مشترکان اعمال شده که خسارت ناشی از نوسانات شبکه را پرداخت می کند.

سهرابی بیدار تاکید کرد: بیمه دوم از خسارت وارده به تجهیزات برق از طریق قانون بدون دخالت شبکه از طریق ثبت نام در سامانه اعمال می شود.

وی گفت: امسال برای ۱۴۱ مورد حادثه به لوازم برقی معادل ۲۳۰ میلیون تومان از طریق بیمه خسارت پرداخت شده است.

همدان پیشگام توسعه نیروگاه های خورشیدی

وی با اشاره به اینکه همدان پیشگام توسعه نیروگاه های خورشیدی است گفت: در استان همدان هفت  نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۴۸.۹ مگاوات ساخته و راه اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: تا قبل امسال ۶ نیروگاه خورشیدی داشتیم که یک مورد به تازگی بهره برداری شده است.

وی افزود: پنج  نیروگاه دی.جی و سی.اچ.پی با ظرفیت ۲۹.۱ مگاوات در استان همدان فعال است و برنامه های جدی برای راه اندازی نیروگاه های خورشیدی خانگی داریم و از شهروندان برای اقدام برای تولید برق از خورشیدی دعوت و حمایت می‌کنیم.

سهرابی بیدار تاکید کرد: ۵۱.۹ مگا وات پروانه راه اندازی نیروگاه خورشیدی صادر شده و در دست پیگیری است که با راه اندازی آن ها ظرفیت تولید برق از نور خورشید به بیش از ۱۰۰ مگا وات افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: ۳.۶ درصد از انرژی مصرفی برق استان از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: نیروگاه های خورشیدی فقط در روز به ما انرژی می دهد امیدواریم با همت شهروندان این رقم افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱۱ مزرعه رمز ارز شامل ۷۴۰ ماینر کشف شده است.

سهرابی بیدار ادامه داد: در مجموع ۱۷۸ مزرعه استخراج ارز دیجیتال دارای ۲ هزار و ۳۷۷ ماینر در استان همدان کشف شده است و انرژی مصرفی آن ها محاسبه و در مراجع قضایی در حال پی گیری آن هستیم.

وی تاکید کرد: افرادی که به دنبال استخراج قانونی رمز ارز هستند، برای دریافت مجوز از طریق صنعت معدن و تجارت اقدام کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha