کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد

بندرعباس- ایرنا- ویژه برنامه «ما هم بودیم» با محوریت تحلیل و بررسی کتاب «با هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست که روز پنجشنبه به همت حوزه هنری و اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین عباس متین، محمد رزم ، سردار علی دانشمند و خانم اسلام زاده از مبارزین انقلاب اسلامی در استان هرمزگان به بیان خاطرات خود از دوران انقلاب اسلامی در استان پرداختند.

براساس این گزارش، در این برنامه همچنین به نقش زنان در صحنه‌های مبارزاتی ، ترغیب و تشویق مردم در راستای مجاهدت و تلاش در سرنگونی رژیم ستمشاهی به عنوان عوامل مؤثر در روند روبه تکامل انقلاب اسلامی در استان هرمزگان تاکید شد.

 کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد

"امینه دریانورد"، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان ضمن تقدیر از حوزه هنری انقلاب اسلامی هرمزگان اظهارداشت: زن نقش بزرگی در اجتماع دارد و مظهر تحقق آمال و آرزوهای بشری است، هر جا که صحبت از ادبیات زنان است ناخودآگاه ذهن انسان به سمت ادبیات داستانی می‌رود؛ چرا که زن ذاتاً روایتگر است.
وی افزود: اولین داستان گویی های تاریخ توسط زنان انجام شده است و این به شیوه زیست زنان و تفاوتهای ذاتی آنان با مردان برمی‌گردد، زنان دوران دفاع مقدس رسالت مهمی را بر دوش دارند که روایتگری حوادث و تاریخ دوران انقلاب است تا ما دریابیم که ارزشها و زندگی امروزه ما، نتیجه  دفاع مردان و زنان دیروز است.

نویسنده کتاب «ما هم بودیم» نیز گفت:  پژوهش‌های زیادی درباره نفت، گمرک، سیاست، فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و اهمیت ژئوپولوتیک سرزمین ساحلی هرمزگان نوشته شده است، اما کم‌تر پژوهشی به بررسی نقش زن که نهاد خانواده و فرهنگ این سرزمین را در طول تاریخ حفظ کرده، پرداخته است، زنی که سرسختانه در مقابل تاراج سرزمین‌اش و هجمه فرهنگی بیگانگان ایستادگی کرده و آن زمان که رژیم پهلوی دست غارت به‌سوی عفت و حجابش دراز کرد، برای حفظ این ارزش کوله‌بار سفر بست و خانه و کاشانه را رها کرد.

 کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد
انسیه بهبودی ادامه داد: اهمیت عفت و حجاب در این سرزمین تا آن‌جاست که پدیده کشف حجاب یکی از مهم‌ترین عوامل کوچ مردم سرزمین هرمزگان به سرزمین‌های اسلامی ‌مجاور بوده است.
وی ادامه داد: پرداختن به نقش و سهم زنان در تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی‌ به‌عنوان ضرورتی تاریخی و فرهنگی است و می‌تواند سکوت غریبانه تاریخ در برابر زن جنوبی را بشکند و در این میان ضبط، ثبت و انتشار خاطرات زنانی که در مبارزات انقلاب اسلامی نقش داشتند، یکی از بهترین و مستندترین شیوه‌ هاست.
حجت الاسلام عباس متین از مبارزان انقلابی استان هرمزگان نیز ضمن اشاره به مهارت نویسنده اثر بیان کرد: بسیاری از مصاحبه‌های راویان این کتاب بسیار به هم شباهت داشته‌اند و این مهارت نویسنده کتاب است که توانسته این خاطرات را به گونه‌ای پردازش کند که جذاب و خواندنی باشند.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیای استان هرمزگان و دوری آن از مرکز و تبعید شخصیت های برجسته انقلابی در آن دوران و تحت نظر بودن منطقه توسط عوامل ساواک، موجب شد تا بنیه انقلابی و مبارزاتی مردم بیش از پیش تقویت شود.
 

 کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد

این روحانی مبارز، با اشاره به شیوه های تبلیغاتی پنهانی در ابتدای مبارزه گفت: ابتدا این مبارزات با سختی های زیادی همراه بود و بسیاری از مبارزان سالها در زندان های ستم شاهی در بند بودند ولی این حرکت هرگز با نبود یک و چند نفر از حرکت باز نایستاد و با رهبری و راهنمایی بنیان گذار انقلاب با قدرت به پیش رفت.

حجت الاسلام متین به ذکر خاطرات تلخ و شیرین این دوران پرداخت و گفت: شیرینی های این مبارزه در کام ما ماند و تلخی های آن دوران نیز بعد از رسیدن به آستانه پیروزی به شیرینی مبدل شد و نتیجه این مبارزه همان استقلال آزاد و جمهوری اسلامی بود که به نحو شایسته ای شکل گرفت و به یک درخت تنومند مبدل گشت.

 کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد
سردار علی دانشمند دیگر فعال انقلابی هرمزگان نیز در ادامه به نقش زنان هرمزگانی در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و بیان کرد: زنان هرمزگان نیز در انقلاب نقش خود را به خوبی ایفا کرده‌اند همانند همه زنان ایرانی در تظاهرات و راهپیمایی علیه نظام شاهنشاهی شرکت کرده و برخی از زنان از خانواده های مذهبی و سرشناس هرمزگانی نیز فعالانه در انقلاب حضور داشته اند.
 محمد رزم یکی از مبارزان انقلابی نیز گفت: مردم هرمزگان از همان سال های آغازین نهضت اسلامی در دهه ۴۰ شمسی نقش فعالی در روند گسترش اسلام و پیروزی انقلاب داشتند.
این فعال انقلابی که آن زمان دبیرستانی بوده است، افزود: هرمزگانی ها از طریق نیروهای سیاسی و مذهبی مانند حاج علی مظفری(از بازاریان) و آیت الله انواری و مرحوم حقانی(نماینده مجلس) خود را به حلقه مبارزات وصل کردند.
وی ادامه داد: جلسات سخنرانی ها و تبلیغات دینی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ در مسجد صاحب الزمان(ع)، مسجد کوفه و مسجد فاطمیه بندرعباس منعقد می شد که این گونه جلسات تاثیر شگرفی بر آگاهی مردم بویژه قشر جوان داشت.
این مبارز از مراسم بزرگداشت چهلم شهدای تبریز که در مسجد کوفه بندرعباس برگزار شد و سخنرانی حجت الاسلام عباسی به عنوان یک نقطه عطف در مبارزات یاد کرد و افزود مرحوم حجت الاسلام عباسی با تحقیر کردن شاه ترس را در دل هرمزگانی ها از بین برد و شعله های مبارزه را گسترده کرد.

ایران اسلام زاده دیگر فعال انقلابی شهرستان بندرعباس نیز با حضور در این ویژه برنامه به بیان خاطرات خود که در کتاب «ما هم بودیم» روایت شده پرداخت.

 کتاب «ما هم بودیم؛ انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» تحلیل و بررسی شد
گفتنی است؛ کتاب «ما هم بودیم»( انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان ) به نویسندگی انسیه بهبودی، به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
کتاب «ما هم بودیم» در دو فصل تألیف شده و مقدمه‌ای است برای پژوهش درباره زنان استان هرمزگان. فصل اول این اثر با عنوان « همراهی هرمزگان با رویدادهای انقلاب» و فصل دوم آن « انقلاب اسلامی به روایت زنان هرمزگان» است که رویکرد تاریخ شفاهی به روایت ۳۰ نفر از زنان استان هرمزگان در آن بیان شده است.
تعداد ۱۷ نفر از این جامعه هدف، همسران مبارزان انقلاب اسلامی و ۱۳ نفر دیگر زنان مبارز انقلاب اسلامی استان هرمزگان هستند.
روایات این بانوان محدود به خاطرات‌شان از تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی است که در آن برخی از مصائب و مسائل مبارزان نشان داده شده است.
با وجود اینکه ۶۷ زن در دوران انقلاب اسلامی در استان هرمزگان به فعالیت و مبارزه پرداخته بودند، اما از آن‌جا که هدف این کتاب نشان‌دادن ابعاد و جایگاه حضور زنان در مبارزات انقلاب اسلامی بوده، به‌دلیل پراکندگی و گستردگی صاحبان خاطره و از طرفی مشترک‌بودن وقایع و خاطرات، در این اثر به ذکر روایت تعدادی از زنان مبارز انقلاب اسلامی پرداخته شده است.
«ما هم بودیم» حاصل ثبت خاطرات و روایت‌های فاطمه احمدی، فاطمه اشرفی‌مقدم، منیژه امیرزاده، جهان‌آرا امیری، رقیه انصاری، زهرا درویشی، بلقیس طبیبی، زیور طبیبی، عصمت نیک‌چهره، فاطمه نیک‌چهره، فاطمه غفوری، سکینه قصمی‌شهواری، فاطمه صفارزاده، مهدیه السادات عمرانی، حکمیه کرمانی، بی‌بی بیگم مظلوم، نساء شجاع نخلی، ایران اسلام‌زاده، نرجس اسلام‌زاده، هاجر افسرزاده، زهرا تیموری، صولت دقت،زهرا رزم، زیبا زینلی، صدیقه شریفی، محترم قاسمی، فاطمه کاظم‌زاده، فاطمه کبابی، توران کرمی و خیرالنسا گرجی‌زاده است که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان هرمزگان توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha