نیمی از بیماران بدحال کرونایی در مشهد واکسن نزده‌اند

مشهد- ایرنا- عضو کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: نیمی از بیماران کرونایی بستری در بخش های مراقبت ویژه در بیمارستانهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد افراد واکسینه نشده و کسانی هستند که دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند.

دکتر علیرضا صداقت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون شاخص تزریق دُز سوم واکسن در خراسان رضوی چهار درصد از میانگین کشوری کمتر است به طوری که این میزان در کشور بالای ۲۹ درصد و در خراسان رضوی کمتر از ۲۶ درصد است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد بیماران کرونایی بستری در بخشهای مراقبت ویژه در مشهد نسبت به هفته‌های گذشته رشد هشت درصدی داشته است و هم اکنون ۲۵ درصد تخت‌های ویژه اشغال شده اند.
عضو کمیته علمی ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: موج ششم بحران کرونا روز به‌ روز در حال شعله‌ورتر شدن است لذا  به محض داشتن علایمی همچون سردرد، سرگیجه، آبریزش بینی، گلودرد، خارش گلو، تب، سرفه مکرر و تنگی نفس باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.
صداقت افزود: کسانی که این علایم را دارند و در روزهای اخیر با افراد مشکوک به کرونا در ارتباط بوده و یا در سفر بوده‌اند نیاز است که به پزشک مراجعه کرده و هیچ گونه تأخیری در انجام این کار نداشته باشند و مشکل خود را یک سرماخوردگی معمولی تلقی نکنند.
وی ادامه داد: اگر نیازی به انجام آزمایش و گرفتن عکس و سی‌.تی‌.اسکن باشد حتماً از سوی پزشک تجویز می‌شود لذا افراد مشکوک تا زمانی که معاینه نشده اند نیازی به گرفتن موارد ذکر شده ندارند.
مسوول بخش مراقبت های ویژه کرونا در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس اومیکرون به‌طور ناقص و گاه نادرست به مردم اعلام شده بود درست است که عوارض اومیکرون کمتر از دلتاست اما میزان ابتلایش ۱۰ برابر آن بوده و متاسفانه همین تفکر نادرست میزان ریسک ابتلا و بستری در آی.سی.یوها  را بالا می برد.
صداقت افزود: گرچه علایم بیماری کرونا در اکثر مبتلایان به ویروس اومیکرون خفیف بوده، اما در صورت بروز علائم هشدار دهنده همچون تعداد تنفس بیشتر از ۲۴ بار در یک دقیقه و بدون تب، تنگی نفس  با درصد اشباع اکسیژن زیر ۹۰ درصد، اٌفت فشارخون زیر ۹۰ میلی‌متر جیوه، کاهش سطح هوشیاری و کمبود آب و بی‌اشتهایی بسیار شدید باید بلافاصه به اورژانس مراجعه شود.
وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون کودکان برای پیشگیری از اومیکرون اضافه کرد: واکسیناسیون گروه سنی ۹ تا ۱۲ ساله هم اکنون در حال انجام است که خوشبختانه تا این لحظه مشکلی گزارش نشده است و در صورت تایید آن می‌توان شاهد انجام واکسیناسیون سنین پایین‌تر هم بود.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۸۳۰ تن رسید.

بنا بر این گزارش تا ظهر روز ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۵ هزار و ۴۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۱۹۹ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۶۶ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون و۱۵۲ هزار و ۹۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۲ هزار و ۳۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۵ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۲۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

همچنین در حال حاضر ۶۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۱۷  دُز اول، ۵۴ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۶۹۸ دُز دوم و ۱۹ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۳۵۷ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۷۲ دُز رسیده است.

طی شبانه روز گذشته ۴۵۹ هزار و ۹۷۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha