کسب رتبه ۱۵ در تولید مستندات علمی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کسب رتبه پانزدهم ایران در تولید مستندات علمی و توسعه دانش هسته ای و دفاعی، رشد چشمگیر علم و فناوری های نانو و کمک علمی به حوزه صنعت از افتخارات علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران است.

علی شمسی‌پور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علم و آموزش ایرنا در پاسخ به این سوال که در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه وزارت علوم مهم ترین دستاوردهای دانش و فناوری جمهوری اسلامی ایران باوجود تحریم‌های ظالمانه مالی و علمی چیست؟، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به مثابه پایگاه تولید علم در جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر رشد و توسعه همه جانبه قرار گرفت.  

وی افزود: ایجاد دانشگاه‌های جدید، تاسیس مراکز فناوری و نوآوری، رشد اعضای هیات علمی، دانشجویان و رشته های دانشگاهی، تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز کشور از مهم ترین نشانه‌های رشد علمی ایران پس از انقلاب اسلامی است که با شرایط قبل از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. این یکی از عوامل موثر در مقابله با تحریم های ظالمانه دشمن و کاهش اثرات آن در نظام نوآوری کشور است.

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: رتبه پانزدهم ایران در تولید مستندات علمی و توسعه دانش هسته ای و دفاعی، رشد چشمگیر علم و فناوری های نانو و کمک علمی به حوزه صنعت از موارد قابل ذکر و افتخارآمیز از رشد علمی جمهوری اسلامی ایران است.

شمسی پور توضیح داد: همچنین عکس العمل سریع و دقیق و مسئولیت پذیری دانشمندان و فناوران در دروان شیوع ویروس منحوس کرونا با تولید ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری از قبیل واکسن، دستگاه های کمک تنفسی، خطوط تولید ماسک، مواد ضد عفونی کننده و نظایر آن مثال زدنی بود. امروز مراکز علمی کشور، میزبان بیش از ۱۰ هزار واحد فناور و نوآور با اشتغال نزدیک به ۷۰ هزار نخبه و دانشمند ایرانی می باشند که مجاهدانه در عرصه‌های متنوع نوآوری در حال فعالیت هستند.

وی در پاسخ به این سوال که گفتمان یکپارچگی آموزش عالی در چه مرحله ای قرار داد و چه اقدامات مهم و حائز اهمیتی برای تحقق آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است، اظهار داشت: موضوع یکپارچه‌سازی آموزش عالی که هدف نهایی آن رشد و توسعه علم در کشور  و سرآمدی علمی در منطقه و جهان است و تجربه موفقی در کشورهای توسعه یافته را نیز در پیشینه خود دارد در دولت سیزدهم مورد توجه و اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.

مشاور وزیر علوم افزود: تشکیل جلسات مختلف و همفکری با صاحب نظران حوزه آموزش عالی، بررسی مدل های مختلف آموزش عالی در کشورهای منطقه و جهان، اخذ نظرات دانشمندان و درخواست از اتاق‌های فکر تشکیل شده در این وزارت برای بررسی موضوع از اهم اقدامات داخل وزارت برای تحقق یکپارچگی آموزش عالی بوده است.

شمسی پور اضافه کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و نمایندگان  مجلس شورای اسلامی نیز با ورود به مقوله یادشده و ارایه طرحی با نزدیک ۱۰۰ امضا و در جلسات مختلف به بحث و بررسی در خصوص موضوع یادشده پرداختند که امید است با پیگیری به زودی شاهد نتایج مثبتی در این خصوص باشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درمورد آخرین نتایج طرح ایجاد دوره پسا دکتری برای مشمولان سربازی دارای مدرک دکتری که مورد موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، گفت: طرح ایجاد دوره پسادکتری برای مشمولان سربازی از برنامه‌های اعلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مورد اهتمام جدی این وزارتخانه است.

سخنگوی وزارت علوم تصریح کرد: وزیر علوم از ابتدای تصدی در این سمت یکی از مشاورین خود را مامور پیگیری جدی این موضوع کرد که به نتایج بسیار روشنی نیز منتج شده است و پس از برگزاری جلسات مختلف در این وزارتخانه و ستاد کل نیروهای مسلح، در حال حاضر وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و ستاد کل نیروهای مسلح در مرحله نهایی تنظیم تفاهم‌نامه مربوطه هستند.

شمسی پور ابراز امیدواری کرد با عقد تفاهم نامه و سپس تدوین شیوه‌نامه و آیین‌ نامه‌های در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن موضوع باشیم. در این صورت هم کشور از منافع نیروی انسانی جوان و متخصص خود به نحو بهتری برخوردار می شود و هم جوانان عزیز این مرز و بوم با ارایه خدمات تخصصی به کشور از خدمت سربازی خود با رضایت بیشتری یاد خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که گفتمان بین المللی سازی آموزش عالی چه اهمیتی در افزایش رتبه جمهوری اسلامی ایران در تولید علم دنیا به همراه دارد؟ ، گفت: در حال حاضر چرخه دانشی در جهان شکل گرفته است که بده و بستان‌های علمی و فناوری در آن شکل می‌گیرد. حضور در این چرخه دانشی سبب می‌شود که از منافع ملی دفاع کرده، علم و دانش نوین را به کشور آورده و از سوی دیگر با بومی سازی این علم، آن را به کشورهای هم‌سو انتقال دهیم. تمامی بستر این فعالیت‌ها، به بین المللی‌سازی آموزش عالی کشور بستگی دارد.

سخنگوی وزارت علوم خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم ایران دارای یک درصد جمعیت دنیا است اما حدود ۲ درصد علم دنیا توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود و این افتخار بزرگی است اما باید ۹۸ درصد مابقی علم تولید شده در دنیا را برای رفاه عمومی و توسعه دستاوردهای کشور از شبکه‌های علمی دنیا به دست آوریم.

شمسی پور ادامه داد: همچنین بین‌المللی‌سازی آموزش عالی به اقتصاد دانشگاهی ازطریق جذب دانشجویان خارجی و انجام طرح های مشترک و موفقیت در مناقصات علمی و فناوری کمک می‌کند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha