گلدسته شمالی حرم مطهر علوی آماده رونمایی شد

تهران - ایرنا - رییس صنعتی هنری ستاد توسعه بازسازی عتبات عالیات با تاکید بر اینکه عملیات مرمت و ترمیم طلاکاری گلدسته شمالی حرم مطهر علوی در نجف اشرف به اتمام رسیده است، گفت: گلدسته و ایوان نجف از مهم ترین بخش های عمارت تاریخی حرم مطهر علوی و از میراث ارزشمند هنر ایرانی به شمار می رود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ستاد توسعه عتبات عالیات، محمد کریمی اظهارداشت: این بنای باشکوه توسط استادکاران ایرانی در عصر صفوی و زیر نظر شیخ بهایی ساخته و با کاشی‌هایی به رنگ سبز، نماکاری شده بود که بعدها به دستور نادرشاه افشار، با پوشش نازکی از طلا، آبکاری شد.

وی تصریح کرد: از آن زمان تاکنون به دلیل عوامل مختلف، این بنای تاریخی دچار آسیب و فرسایش شده بود که ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در چند مرحله اقدام به ترمیم و مرمت آن کرده است، همچنین کتیبه‌های میناکاری شده با اشعار فارسی، ترکی و هندی، صدها سال روی ایوان تاریخی نجف اشرف، نصب شده بود که در زمان حکومت صدام از روی ایوان کنده شد و پس از سقوط دیکتاتوری صدام، با همت متخصصان ستاد توسعه و بازسازی عتبات این کتیبه‌های تاریخی دوباره بازسازی و مرمت و در جای خود نصب شدند که شعر معروف «زایران درگهت را بر در خلد برین* می‌دهند آواز طبتم فادخلوها خالدین» یکی از آنهاست.

کریمی گفت: سید عیسی الخرسان تولیت آستان مقدس علوی با حضور در جمع استادکاران ایرانی، آخرین خشت بازسازی و مرمت شده گلدسته شمالی ایوان نجف را نصب کرد.

وی ادامه داد: براساس طرح، حدود ۴ هزارو ۵۰۰ خشت مسی که قرن‌ها پیش توسط استادکاران ایرانی با روکش نازکی از طلا آبکاری شده بود ابتدا شماره‌گذاری شده و پس از جدا سازی از گلدسته، در کارگاه مخصوص ترمیم و دوباره با پوشش نازکی از طلا به قطر چند میکرون پوشیده و در نهایت سرجای قبلی نصب ‌شد.

کریمی با بیان اینکه در مرحله بعدی پروژه، کار بر روی ترمیم خشت‌های بخش مرکزی ایوان نجف آغاز خواهد شد تاکید کرد: تمامی هزینه‌های مربوط به تامین طلا، توسط تولیت آستان مقدس علوی و خیران عراقی صورت می‌گیرد.

مدیر صنعتی هنری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: مناره جنوبی ایوان نجف در سال ۹۸ به دست استادکاران ایرانی مرمت شده بود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha