زاکانی: قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از سوی دولت نهایی شد

تهران- ایرنا- شهردار تهران با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چین اعلام کرد: با همکاری دولت این قرارداد نهایی شده و برای سال آینده این تعداد واگن خریداری می شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز سه شنبه که برای ارائه لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران در چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران سخن می گفت، افزود: در این قرارداد به صورت فاینانس ۶۳۰ دستگاه واگن خریداری کردیم که ۱۵ درصد مبلغ کل این قرارداد باید به صورت نقدی پرداخت شود.

وی اضافه کرد: این امر از عهده شهرداری تهران خارج بود اما به همت دولت و در جلسه اخیر با معاون اول رییس جمهور این موضوع نهایی شد.

زاکانی افزود: همچنین ۴۲۰ دستگاه واگن دیگر نیز توسط شرکت های داخلی در حال نهایی شدن است و تلاش داریم برای سال آینده بخشی از نیازهای خود را برطرف کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه هم اکنون ناوگان مترو به سه هزار واگن نیاز دارد گفت: هم اکنون هفت خط مترو با بیش از یک هزار و ۱۰۰ رام قطار فعال است که هم اکنون دو سوم نزدیک به ۴۰۰ رام قطار که در ناوگان فعال است نیاز به نوسازی دارد.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل ریلی مورد تاکید مدیریت شهری تهران است تاکید کرد: هم اکنون ۱۴ کیلومتر با هفت ایستگاه در دست احداث داریم که تلاش داریم برای سال آینده این هفت ایستگاه را در ناوگان مترو افتتاح کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ۷۵ درصد حمل و نقل پایتخت توسط خودروهای شخصی انجام می شود افزود: بخش زیادی از آلودگی هوای تهران به این امر مربوط است.

شهردار تهران اضافه کرد: باید با توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو شاهد کاهش تردد خودروهای شخصی شویم همچنین تردد روزانه سه تا ۴.۵ میلیونی موتورسیکلت موجب آلودگی هوای تهران شده است.

نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و ۲ هزار وَن در تهران

شهردار تهران با تاکید بر نوسازی تاکسی های پایتخت نیز گفت: نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و ۲ هزار ون برای سال آینده را خواهیم داشت.

به گفته وی، بالغ بر ۵۵ درصد میوه و تره بار در میادین کاری ما توزیع می شوند و روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مراجعه کننده در ۲۶۵ میدان و بازار میوه و تره بار داریم.

زاکانی ادامه داد: در نظر گرفتیم که این بازارها را در محلات توسعه دهیم و همچنین این روند را به درب منازل مردم استمرار دهیم.

وی تاکید کرد: فروشگاه شهروند قریب به ۴۰ مجموعه در شهر دارد و باید توسعه محلی پیدا کند و شهروند محله داشته باشیم.

زاکانی گفت: باید با ایجاد پیوستگی بین میادین میوه و فروشگاه‌های شهروند شرایطی را برای شهروندان فراهم کنیم که در نزدیکترین محل امکان خاص خودشان را دریافت کند.

وی افزود: شهرداری در رقابت با دیگران نگاه به سود را در نظر ندارد و رقابت در خدمت را مدنظر دارد.

رشد ۵۱ درصد بودجه شهردرای تهران نسبت به پارسال

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بودجه سال آتی ۲ بخشی بسته شده است، افزود: یک بخش از ویژگی‌های بودجه و بخش دیگر مبتنی بر تعهدهای ما به عنوان حداقل خواهد بود که بر اساس آن ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان اعتبار دیده‌ایم که ۵۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد بودجه‌ای داریم.

وی یادآوری کرد: بودجه سال قبل ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم.

زاکانی اضافه کرد: افقی که از درآمد و تحقق آن داشتیم ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال است بنابراین نیازمند کار جدی و تحولی هستیم.

شهردار تهران تاکید کرد: در بخشی از حوزه ها خلاها و کاستی هایی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است. 

۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی‌های شهرداری است

زاکانی اظهار داشت: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکاریم و با احتساب بدهی به مجموعه پیمانکاران، ۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی ها است.

وی تاکید کرد: خلا و کاستی هایی داریم و برای مثال در اتوبوسرانی هفت هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت قبل تحویل شد که چیزی که ما تحویل گرفتیم ۲ هزار و ۲۵۰ اتوبوس بود.

زاکانی اظهار داشت: در واقع با این عدد یک سوم نیاز شهر قابل تامین بود و این کاستی ها در کنار بدهی ها ویژگی های جدید را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضرورت دارد گام‌های بلندی را برای تحول برداریم.

شهردار پایتخت ادامه داد: آنچه امروز تقدیم اعضای شورای اسلامی شهر تهران می شود ویژگی های خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است.

وی اضافه کرد: در این لایحه بودجه، یک پیوستگی بین پروژه های ۱۴۰۱ و سیاست هایی که در سند تقدیم شده، وجود دارد که از چهار راهبرد، ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه تشکیل شده بود و از سیاست های هفت گانه که شورا ابلاغ کرده بود، برنامه سوم را هدف گذاری کردیم.

زاکانی تاکید کرد: بخش دوم بودجه سال آتی نیازمند مجوز از سوی شورای شهر و ناظر بر مشارکت‌ها است که ده‌ها هزار میلیارد تومان ارزش دارد اما امکان برآورده کردن آن از مسیر بودجه‌های سنواتی شهرداری وجود ندارد و می‌توانیم با مشارکت عمومی به آن دست پیدا کنیم. 

شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در ۴۴ هزار هکتار بافت پیرامونی تهران و در ۹ بخش، هشت طرح را در هشت مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها  در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مثال این ۴۴ هزار هکتار را بررسی کردیم و به پنج نقطه رسیدیم که هتل های پنج ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است.

شهردار پایتخت خاطرنشان کرد: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمی شود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد می شود و بخش دیگری از مشارکت ها در حوزه  حمل و نقل و امور زیر ساختی است. 

زاکانی ادامه داد: برای مثال درباره ادامه بزرگراه یادگار امام خمینی(ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود.

وی گفت: بازدید ها و شرایط آن مهیا است و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه صیاد تا آزادگان نیز از این جنس پروژه ها است و باید مجوز بگیریم و سرمایه گذار داخلی و خارجی جدب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می شود.

زاکانی گفت: عمده رشد بودجه شهرداری پایتخت یعنی ۱۵ هزار میلیارد آن ناشی از عوارض عمومی و در بخش شهرسازی و تحول در آن است و با دست خودمان قفل بر ساخت وساز شهر زدیم و از سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز چهار هزار و ۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه طی یک تقسیم بندی، برای پنج بخش نیز بیشترین سهم را برای توسعه هوشمندسازی شهر در نظر گرفته ایم، گفت: در حوزه تملیک دارایی‌ها هم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته ایم تا از این طریق بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کنیم و ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز باید ناظر به حقوق و مزایای کارمندان  پرداخت کنیم.

رشد ۳۳ درصدی بودجه حمل و نقل

وی تاکید کرد: سرفصل بعدی در حوزه  حمل و نقل و ترافیک است که ۳۳ درصد رشد داشته و بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد را به آن اختصاص دادیم و در واقع هم معاونت حمل و نقل و هم فنی و عمرانی ما را شامل می شود.

زاکانی افزود: در سرفصل خدمات شهری نیز ۱۴ درصد از سهم کل اعتباری را به این جهت اختصاص دادیم که نزدیک ترین و ملموس ترین سطح خدمت به جامعه در این حوزه انجام می شود.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه  فرهنگی و اجتماعی ۹ درصد از اعتبارات را اختصاص دادیم و البته این موضوع کلی است و ابعاد متفاوتی دارد.

زاکانی گفت: در بخش ایمنی و مدیریت بحران پنج درصد از بودجه به آن اختصاص دارد و برای حوزه شهرسازی و معماری سه درصد از اعتبار را در اختیار گذاشتیم.

وی اظهار امیدواری کرد که همه این تقسیم بندی ها توزیع متوازنی از خدمت را برای پایتخت فراهم کند.

شهردار تهران گفت: این سطح اولیه بودجه است و برخی از این سطوح از طریق مشارکت می تواند چند برابر شود؛ برای مثال در حمل و نقل یا موضوع خدمات شهری که نگاه جدید و مشارکت پذیری امکان بزرگی را برای ما فراهم خواهد کرد.

زاکانی اضافه کرد: امیدواریم سال آینده متفاوت با سال های قبلی خود باشد و در مسیر تغییر و تحول، سیاست های شورای شهر را مد نظر قرار دادیم و ذیل آن کارسازی را شروع و رویکردهای تحولی را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: اگر قرار است شهر را زیست پذیر و آرامش را در آن حاکم کنیم؛ کف این موضوع باید بحث هوای پاک باشد و تهران باید به سمت هوای پاک برود و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه منشا آلایندگی ها را کاهش دهیم.

زاکانی با بیان اینکه در این چهار ماه توجه به حمل و نقل عمومی داشتیم افزود: هفت هزار دستگاه اتوبوسی تحویل دوره قبل مدیریت شهری شده بود اما ۲ هزار و ۲۵۰ اتوبوس را تحویل ما دادند و  برای جبران این کاستی در گام نخست ۱۷۵ دستگاه در همان ماه اول خریداری شد که شاید این تعداد با اتوبوس های خریداری شده در چهار سال گذشته برابری می کند.

وی افزود: از این ۱۷۵ دستگاه ۱۱۰ تحویل شده و ۶۵ دستگاه نیز در آستانه تحول و در مرحله تسویه مالی قرار دارد.

زاکانی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز با تغییر مخازن به ناوگان  اضافه می شود، افزود: برای سال آینده نیز  یک هزار و ۴۰۰  دستگاه اورهال می شود که ۳۰۰ دستگاه ۲ کابین و  یک هزار و ۶۰ دستگاه تک کابین است.

وی ادامه داد: باید امسال تعداد اتوبوس ها را به سه هزار و سال آینده به چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه برسانیم و برای ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم و  ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز قرارداد بسته خواهد شد.

شهردار تهران یادآور شد: با تمهیداتی که در وزارت کشور و دولت انجام شد، کشور در آستانه تامین پنج هزار اتوبوس گازی است و قدر السهم تهران در آن بالاست و سال آینده جهش جدی در بخش اتوبوس خواهیم داشت. 

زاکانی گفت: برای سال آینده بودجه را خرد و زمانبندی تحویل آن را  سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم در سال تقسیم بندی کردیم و همچنین برای همه معاونت ها سرفصل هایی داریم که با زمانبندی تقدیم می شود.

وی ادامه داد: این کار نظارت را بر ما امکان‌پذیر می کند و بخش دیگر نیز ناظر به پیامدهای آن است؛ برای مثال هوای پاک و دیگر حوزه ها چه اثرات و پیامدهایی دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی خواستار ساخت ۴۰ کلانتری در شهر تهران شده است، گفت: می‌توان به گونه‌ای مراکز را توسعه داد که برای مثال در یک مسجد یا پارک، امکانات فراوانی در اختیار نیروی انتظامی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اما دیگر ساختمانی در ابعاد پاسگاه نیست بلکه مکانی‌ برای استقرار نیروی انتظامی است و البته فضایی در منطقه ۱۵ برای ساخت و ساز تخصیص خواهد یافت.

شهردار تهران گفت: موضوع زنان، دختران، مادران و کودکان برای شهرداری بسیار مهم است و در این زمینه ۳۵۲ پارک نشانه گذاری شده است تا تمام یا بخشی از پارک محصورسازی و مناسب سازی شود و هر شهروند در محله خودش از پارک استفاده کند.

زاکانی با بیان اینکه تلاش می‌شود تا از ظرفیت‌های شهر به شکل کامل استفاده شود، اظهار داشت: باید مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و برای این حرف، تمهیدات خودمان را آماده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون قرارگاه اجتماعی سابقه تاریخی نداشته تاکید کرد: قرارگاه اجتماعی تحول بزرگی در حوزه اجتماعی و شهر ایجاد می‌کند و این موضوع معطوف به ندیدن معتادان، کودکان کار، کارتن خواب‌ها و متکدیان در شهر است.

زاکانی اضافه کرد: اما این بخش کوچکی از کار به‌شمار می‌رود و مهم آموزش کودک کار و خیابان و معتادان است؛ همچنین تمامی افراد باید توانمند سازی شوند.

وی گفت: وظیفه اجتماعی شهرداری توانمندسازی این افراد است و کنار شهرداری مجموعه‌های مرتبط تخصصی قرار دارند که تک تک مجموعه‌ها در کنار هم «ما» می‌شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه می‌توان ۴۱ درصد خدمات شهرداری را در زمان عصر ارائه داد، گفت: علاوه بر ارائه خدمت در صبح تا ظهر، می‌تواند شیفت دوم هم برای خدمت رسانی باشد.

وی اضافه کرد: طبق تحقیقات و بررسی‌ها نمی‌توان ۵۹ درصد کار را در شیفت عصر ارائه داد و مردم به جای اینکه هشت ساعت به شهرداری مراجعه کنند، ۱۶ ساعت دسترسی به شهرداری خواهند داشت.

زاکانی اضافه کرد: قرار شده است که این موضوع از ۲ منطقه به صورت آزمونه (پایلوت) آغاز شود و سپس به دیگر مناطق تسری پیدا کند.

به گفته وی آمادگی مدیریت شهری برای پذیرش مشارکت است و این مشارکت فرهنگی و اجتماعی به سرای محلات سوق داده و در این دوره از مدیریت شهری تقویت خواهد شد تا نخبگان در شورایاری‌ها و خارج از آن برای محلات خودشان تصمیم گیری کنند.

زاکانی با بیان اینکه در تمامی سطوح شهرداری باید مشارکت، نهادینه شود، افزود: شهرداری شرایط خود را به سمتی تغییر می دهد که ارائه خدمت را با مشارکت پذیری انجام دهد.

وی درباره چهار راهبرد مدیریت شهری دوره ششم، نیز گفت: راهبرد نخست این است که افق ایده آل ترسیم شود و ناظر به آن برنامه ریزی عملیاتی داشته باشیم.

زاکانی گفت: در حال حاضر شهرداری در افق ترسیم شده در حال حرکت است و راهبرد دوم این است که مسئولان کشوری و شهروندان را ناظر به این افق، هم داستان کنیم و این راهبرد هم درحال اتفاق افتادن است.

به گفته وی، راهبرد سوم، انجام فعالیت‌ها از طریق مشارکت است که زمینه‌های اجرایی این راهبرد درحال فراهم سازی است و ذهن و خلاقیت شهروندان برای مدیریت شهری مهم است.

شهردار تهران اظهار داشت: اگر شهروندان همسو با شهرداری باشند کار ۲۰ ساله را می‌توان در چهار سال انجام داد.

۳ پروژه در حوزه هوشمندسازی برای سال آینده طراحی شد

شهردار پایتخت درباره راهبرد چهارم یعنی هوشمند سازی، بیان کرد: بخشی از زیرساخت‌های فنی هوشمند سازی مهیا شده و بخش‌های دیگر تا پایان امسال، آماده خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه پروژه در حوزه هوشمندسازی برای سال آینده طراحی شده است، گفت: نخست، کیف پول است تا شهروندان اعتبار داشته باشند و از این طریق از سایر خدمات شهری استفاده کنند و شروع این کیف پول با حداقل اعتبار برای همگان خواهد بود.

زاکانی تاکید کرد: پروژه دیگر باشگاه شهروندان است تا اطلاعات و اشراف نسبت به اطلاعات شهروندان از طریق زیرساخت‌های موجود مهیا شود.

وی ادامه داد: این اقدام برای هدف گذاری خدمت رسانی است و پروژه سوم، پرداخت الکترونیک است که با تعدادی بانک‌ از جمله بانک شهر وارد مذاکره شده‌ایم و این پروژه تحول بزرگی در شهر ایجاد می‌کند.

زاکانی با بیان اینکه انتقال باراندازهای تهران برای شهرداری یک موضوع مشارکت پذیری به‌شمار می‌رود، افزود: در حوزه باراندازها مشکلات متعددی وجود دارد و انتقال پایانه شرق سال آینده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: البته ۲ پایانه دیگر باید جابه‌جا شوند و همکارانمان در شهرداری درحال پیگیری «هفته سرمایه گذاری در تهران» در خرداد سال آینده هستند تا تمام پروژه‌ها از طریق سرمایه گذار داخلی و خارجی اجرا شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha