تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب احتیاطی است

بندرعباس - ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: تخلیه روستاهای پایین دست سد استقلال میناب احتیاطی بوده و امیدواریم با تمهیدهای درحال اجرا خسارت و زیانی در این روستاها رخ ندهد.

رضا مدرس دوشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: از ۲۴ دی ماه درگیر سامانه جدید بارشی بودیم و با توجه به ساختاری که در سامانه بارشی پیشین وجود داشت و همچنین خسارتی که به زیرساخت‌های هرمزگان وارد کرده بود و همچنین آبگرفتگی روستاها؛ تقسیم کار انجام شد.

وی ادامه داد: قرارگاه مدینه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم پای کار آمد و محور تیاب تا حکمی را که شامل روستاهای مازغ بالا و پایین، تمبک بالا و پایین و حتی بخشی از گوزانگ را در گستره عملیاتی خود قرار دادند.

وی اضافه کرد: دیوار حفاظتی احداث کردیم که ۲ ویژگی دارد یعنی هم دیوار خاکی بود که از ورود آب به روستاهای هدف جلوگیری می‌کرد و همچنین کانال هدایت آب هم در کنار آن احداث شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: این کانال فرآیند عبور آب را تسریع می‌کند و با توجه به اینکه مدت اندکی برای جلوگیری از ورود آب به روستاها داشتیم این نحوه از مهندسی برای آن طراحی شد.

مدرس خاطر نشان کرد: قرارگاه مدینه خوب و شبانه‌روزی پای کار آمدند و این فرآیند به خوبی انجام گرفت.

وی افزود: بخش بعدی حد فاصل بین پل اول و پل دوم میناب است که یکی از نقاط بسیار بحرانی بود و با استقرار یک اداره کل و یک مدیرکل در آن منطقه و بهره‌گیری از استعدادهایی که هم در منطقه میناب وجود داشت و هم سایر پیمانکاران بخش خصوصی دارند و به‌کارگیری ادوات و ماشین آلات استانداری لایروبی متناسب با گذر آب انجام شد.

مدرس ادامه این امکان گذر آب تا یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه را فراهم کرده که این فرآیند موجب می‌شود آب به نحوی عبور کند که کمترین خسارت را به تأسیسات و ساختار شهر میناب وارد سازد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان بیان کرد: همه این اقدام‌هایی که مشاهده می‌شود به واسطه ساختار و هماهنگی بسیار خوبی بود که در استان انجام شد.

وی یادآور شد: اکنون میزان سیلاب ورودی به سد استقلال میناب از دیشب به یک هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و از ۲۴ دی ماه و شاید شب ۲۳ این ماه تخلیه اضطراری و اولیه سد استقلال میناب با دبی ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه آغاز شد.

مدرس اشاره کرد: از شب گذشته که ورودی به واسطه بارش باران شدید که در جنوب کرمان بارید و آورد یک هزار و ۸۰۰ متر مکعبی که وارد سد استقلال میناب می‌شد افزایش به صورت پلکانی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اکنون دیوار حفاظتی کارکرد خود را به خوبی انجام می‌دهد و ورودی سد استقلال میناب به ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته اما خروجی را بر روی ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه قرار دادیم چرا که امشب و فردا بارندگی شدیدی براساس پیش‌بینی هواشناسی شاهد خواهیم شد.

مدرس بیان کرد: در پی آن هستیم که مجدد ۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آزاد در سد استقلال میناب ایجاد کنیم تا بتوان سیلاب احتمالی بعدی را بدون ورود خسارت به مردم مدیریت کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha