تورهای صنعتی بین‌المللی، فرصتی برای توسعه تجارت

مشهد- ایرنا- بدون‌تردید اعزام هیاتهای تجاری به خارج از کشور در قالب برگزاری تورهای صنعتی، مسیری مناسب برای بازاریابی محصولات و معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای داخلی است، امری که بحران کرونا آن را در ۲ سال گذشته در استان صنعت‌خیزی مانند خراسان رضوی به محاق برده است.

به گزارش ایرنا، اعزام هیات بازرگانی به خارج از کشور و در مقابل پذیرش هیات‌های تجاری خارجی و اتصال ارتباط بین تجار با کشورهای دیگر یکی از راهبردهای اصلی در توسعه اقتصادی است که می تواند به صادرات و توسعه حضور کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی کمک شایانی کند.

بی‌شک محدود کردن تجارت در داخل کشور و قطع ارتباط با کشورهای دیگر، هیچ صنعت و کسب و کاری را به سمت توسعه پیش نخواهد برد و قطعا کلید توسعه برای کسب و کارها می تواند برقراری ارتباطات بین المللی و دستیابی به بازارهای خارجی باشد.

این مساله همواره مورد توجه بازرگانان و مسوولان اقتصادی خراسان رضوی بوده و در راس برنامه های دستگاه های اجرایی دست‌اندرکار قرار داشته است اما تحریم ها و شیوع بحران کرونا در ۲ سال گذشته بر اجرای این سیاستها تاثیر منفی گذارده و تجارت برخی از رسته های صنعتی را دستخوش مشکلاتی نموده است.

یکی از فعالان خوشه طلا و جواهر و دبیر کمیسیون سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد که در تورهای صنعتی حضور داشته است، در گفتگو با خبرنگار ایرنا، تداوم برگزاری این تورها و حمایت دولت از این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: تولیدکنندگان دارای مجوز و مورد تایید اتحادیه یا کانون جواهرات می توانند از ۸۵ درصد یارانه دولت در اعزام هیاتهای تجاری به خارج از کشور بهره مند شوند.

اسماعیل صمدی افزود: تولیدکننده ای که وضعیت تولیدی کشورهای دیگر را از نزدیک ندیده و بازارهای خارجی را ارزیابی نکرده باشد، یقینا از تولید عقب مانده و نخواهد توانست رشد مناسبی بکند.

وی بیان کرد: برگزاری تورهای صنعتی به معنای اعزام هیات تجاری به خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه یا شرکت در نمایشگاه خارجی و بازدید از چند کارگاه تولیدی در آن کشور است، در تور صنعتی که مهرماه امسال برگزار شد ۱۵۰ نفر از تولیدکنندگان رسته طلا و جواهر کشور در نمایشگاهی که در این خصوص در استانبول ترکیه برگزار شد، شرکت کردند و از چند کارگاه تولیدی نیز در این زمینه بازدید نمودند.

مدیر گروه کانون جواهرات ملی ایران گفت: در این تور صنعتی برخی از تولیدکنندگان برای نخستین بار بود که با فضای نمایشگاهی و کارگاهی خارج از کشور آشنا می شدند و این آشنایی منجر به مشاهده ابزارآلات و نوآوری های جدید صنعت طلا و جواهر توسط فعالان صنعتی ایران و انتقال این ابزار و شیوه ها به بخش تولید داخلی بود تا سطح تولید محصولات طلا و جواهر کشور ارتقا یابد.

صمدی اظهار داشت: حضور یکی از تولیدکنندگان طلا و جواهر در تور صنعتی ترکیه باعث شد که وی با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی استان، درصدد برپایی غرفه در ۲ نمایشگاه معتبر ایتالیا و استانبول برآید و از این طریق بتواند هنرهای تولیدکنندگان مشهدی را به کشورهای اروپایی ارایه کند.

وی اضافه کرد: حضور در ترکیه همچنین منجر به ارتباط صنعتگران مشهدی با رییس اتحادیه طلا و جواهر ترکیه شد به نحوی که سه نفر از فعالان اقتصادی ترکیه، که نیازهای تولیدکنندگان ایرانی را تامین می کردند، در نمایشگاه طلا و جواهر امسال مشهد شرکت کردند و غرفه ای از این نمایشگاه را به خود اختصاص دادند.

این تولیدکننده گفت: نمایشگاه های طلا و جواهر ایتالیا، هنگ کنگ و ترکیه قلب این صنعت در دنیا هستند و اگر دولت زمینه ای فراهم کند تا پاویونی در این نمایشگاه ها به صنعت طلا و جواهر ایران اختصاص یابد، می تواند رشد قابل ملاحظه ای برای این صنعت در پی داشته باشد.

دبیر کمیسیون سازندگان طلا، نقره و جواهر مشهد به توانمندیهای این صنعت اشاره کرد و افزود: در مشهد ۲۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۸۰۰ کارگاه ساخت طلا، نقره و جواهر مشغول فعالیت هستند، صنعتگران این رسته در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته اند و با کمکهای شرکت شهرکهای صنعتی استان در سه سال گذشته ۵۰۰ شغل در بخش طراحی طلا و جواهر و نقره در مشهد ایجاد شده است.

صمدی افزود: طلاسازی و جواهرسازی سنتی از رسته تولیدی در مشهد منسوخ شده و تولیدکنندگان این شهر از مدرن ترین شیوه های طراحی و نرم افزاری برای ساخت زیورآلات بهره می گیرند، به طوری که این فعالیت درآمدزایی قابل ملاحظه ای، آن هم به دلار برای صنعتگران داشته است.

وی اظهار داشت: با اینکه به واسطه تحریم های اقتصادی، ارزش پول ملی به شدت کاهش یافته است اما زمینه صادرات را برای صنعتگران فراهم کرده و ارزآوری زیادی برای صادرات طرحهای مربوط به زیورآلات طلا، نقره و جواهر داشته است.

مدیر گروه کانون جواهرات ملی ایران بیان کرد: در مجموع رشد صنعتی طلا و جواهر و نقره مشهد در چند سال اخیر مرهون حمایتهای شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، به بویژه در حوزه آموزشهای مربوط به طراحی و برگزاری تورهای صنعتی بوده است.

به گزارش ایرنا، هر چه اعزام هیاتهای تجاری به خارج از کشور تداوم و استمرار بیشتری داشته باشد، قطعا سایر کشورها به حضور قدرتمند تولیدکنندگان ایرانی در برخی صنایع پی خواهند برد و این موضوع می تواند به نوعی تحریم های اقتصادی را خنثی و بی اثر کند.

مجری نمایشگاه های تخصصی و برگزار کننده پاویون های تخصصی ایران در نمایشگاه های خارجی در خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نتایج برگزاری تورهای صنعتی را می توان در چهار بخش خلاصه کرد که شامل ایجاد حس نوآوری و خلاقیت در تولیدکنندگان، آشنایی آنان با ابزارآلات و طرحهای روز دنیا، آشنایی با فضای تولید در کشورهای دیگر و تبادل تجربیات و دانش تولیدکنندگان داخلی با یکدیگر می شود.

سیدهاشم فاطمی افزود: متاسفانه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع پاندمی کرونا، اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای دیگر متوقف شد و این موضوع برخی از شرکتها را به مرز ورشکستگی رساند.

وی بیان کرد: پیش از این برگزاری تورهای صنعتی و تجارت تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای بین المللی بیشتر به صورت سنتی انجام می گرفت، اما از زمان برگزاری این تورها و اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای دیگر، تولیدکنندگان متوجه شدند که حضورشان در بازارهای بین المللی بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: اثر اصلی حضور تولیدکنندگان در این تورهای صنعتی، آشنایی آنان با فنون کار تجارت بین المللی، برقراری ارتباط با تجار کشورهای دیگر و توسعه تولیدشان است. 

مجری نمایشگاه های تخصصی و برگزار کننده پاویون های تخصصی ایران در نمایشگاه های خارجی در خراسان رضوی گفت: پیش از حضور تولیدکنندگان در تورهای صنعتی، آنان اغلب اعتماد به نفس کافی را برای عرضه محصولات خود در بازارهای بین المللی نداشتند اما برگزاری این تورها تلاش آنان را برای ارتقای کسب و کار و توسعه مراودات بین المللی ارتقا داده است.

فاطمی اضافه کرد که تاکنون تولیدکنندگان خراسان رضوی در قالب برگزاری تورهای صنعتی به کشورهای اروپایی، ترکیه، هنگ کنگ، کره جنوبی، هندوستان، مالزی، امارات متحده عربی و قزاقستان سفر کرده اند.

تقبل بخشی از هزینه های مربوط به اعزام هیاتهای تجاری به خارج از کشور می تواند کمک ویژه دولت به تجار و تولیدکنندگان هر استان باشد، فرصتی که تجار می توانند از آن برای ارایه محصولات خود به خارج از کشور و معرفی توانمندیهایشان به بازارهای بین المللی بهره بگیرند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری تورهای صنعتی مربوط به این شرکت از شیوه نامه ابلاغی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران برخوردار است که طبق آن از اعزام صاحبان واحدهای صنعتی مستقر در شهرکهای صنعتی و فعال در خوشه های صنعتی به نمایشگاه های داخل و خارج از کشور حمایت می شود.

علی بهرامی زاده افزود: متقاضیان شرکت در این تورهای صنعتی، مستندات خود را ارایه می دهند و شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی از محل اعتبارات مربوطه ۸۰ درصد از هزینه های اعزام این هیاتها را متقبل می شود.

وی بیان کرد: اخیرا برابر شیوه نامه ای، که کمیته تجارت خارجی وزارت صمت و سازمان صمت اعلام کرده است، پذیرش و اعزام هیاتها به خارج از کشور نیازمند تایید در کمیته توسعه تجارت خارجی در سازمان صمت استان به منظور برقراری هماهنگی های لازم و یکپارچگی در تصمیم گیریها است، لذا اعزام هیاتهای تجاری بر این مبنا انجام می گیرد.

به گزارش ایرنا، رسمیت دادن به اعزام هیات های تجاری و گذراندن روال قانونی آن بی شک به سود تجار و تولیدکنندگان خواهد بود، منوط به اینکه طرحی مشخص و دلایل متقنی برای حضور در دیگر کشورها و رویدادهای بازرگانی آنها داشته باشند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از عناوین برنامه ها در رویدادهای خارجی وزارت صمت، اعزام هیات تجاری از ایران به کشورهای دیگر و یا پذیرش هیات تجاری از کشورها در ایران است.

علی غفوری مقدم افزود: اعزام هیات تجاری از صنعتگران، تجار و تولیدکنندگان داخلی یا در زمان برپایی نمایشگاه تخصصی در یکی از کشورها انجام می گیرد که اعضای هیات صرفا از آن نمایشگاه بازدید یا در نمایشگاه شرکت می کنند و یا اینکه برای بازدید از ظرفیتهای صنعتی و تجاری آن کشور به منظور بازاریابی محصولات خود، در قالب هیات تجاری اعزام می شوند.

وی بیان کرد: تشکلهای اقتصادی مختلفی به هیآت تجاری برای اعزام به کشورهای دیگر مجوز می دهند اما آنچه دولت در چهارچوب وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعزام هیاتهای تجاری تعریف کرده است، اعزام هیآتی است که با هماهنگی سازمان توسعه تجارت و با حمایت آن سازمان انجام گیرد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای درخواست اعزام هیات های تجاری از استان، کمیته پایش تجارت در این سازمان تشکیل شده است، مجموعه متقاضی طرح و برنامه خود و ابعاد مختلف این سفر را به کمیته ارایه می دهد که در صورت تایید کمیته برای این اعزام، این موضوع برای تایید نهایی یا مستقیما به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال می شود و یا در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان مطرح می شود.

غفوری مقدم افزود: پس از گذراندن مراحل مزبور، سازمان توسعه تجارت ایران این برنامه را جزو برنامه های مربوط به اعزام هیات تجاری ثبت کرده و مورد حمایت قرار می دهد و پشتیبانی های لازم از اعزام این هیات انجام می گیرد، در غیر این صورت و عدم تایید کمیته پایش تجارت استان، هر گونه اعزام هیات تجاری از استان مورد حمایت سازمان توسعه تجارت قرار نمی گیرد و مسوولیت مشکلات پیش آمده برای این گروه با خود آنان خواهد بود.

وی اضافه کرد: به دستگاه های مختلف اجرایی اعلام شده است که هر رویداد خارجی اعم از اعزام هیات تجاری به خارج از کشور و یا پذیرش هیات های تجاری از خارج باید به تایید کمیته پایش تجارت استان برسد تا بتوان از ظرفیتهای حمایتی سازمان توسعه تجارت ایران برای این رویدادها بهره گرفت.

غفوری مقدم خاطرنشان کرد: در دو سال گذشته به علت شیوع کرونا هیچ هیات تجاری رسمی از خراسان رضوی به خارج از کشور اعزام نشده است و اولین اعزام هیات تجاری بعد از این ۲ سال اسفندماه امسال، همزمان با برگزاری نمایشگاه تخصصی تاجیکستان، خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha